Citat:
Ursprungligen postat av
hahahohoyrsovane
Som jag ser det så redovisar Dumpen iallafall tydligt sina gränsdragningar och motiverar dem, sen kanske jag inte alltid tycker de tagit helt rätt beslut, men jag respekterar att de är öppna med sina motiv. Å andra sidan vet jag heller inte vad som väljs bort gällande publicering, vi har fått kännedom om några fal i efterhand men de gör avvägningar hela tiden.
Dumpen är öppen med motiv och det var till exempel bra att Sara redovisade hur man hade tänkt i lärarfallet och tog den diskussionen. Så jag respekterar också det - öppenhet är ju a och o för att en saklig debatt ska kunna föras.
För rätt beslut eller ej som du är inne på, är just en sådan diskussion. Publicistik och publicistiskt ansvar, frågor om
hur saker och ting publiceras och publicistiska val, överväganden och avvägningar m.m. är ett ständigt pågående samtal i mediedebatten och på landets redaktioner, Dumpen icke undantagen.
För övrigt menar jag att man kan hålla en nyanserat kritisk linje mot Dumpen - som helhet eller i enskilda fall - och ändå tycka att sexualbrott mot barn är vedervärdiga fenomen (vilken vettig människa tycker inte det?). Det är liksom inte det ena eller det andra, åtminstone inte för mig: Frågan om Dumpens publicistiska ansvar bör inte förväxlas med frågan om ansvar för sexualbrott.