2024-03-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Är du verkligen så korkad eller spelar du bara dum? Över 70 000 inlägg och du begriper ändå inte vad syftet med Dumpen är? Jag ska ge dig en chans, jag kommer inte att bemöta din korkade argument utan detta är ren information till dig:
Syftet med Dumpen är att ändra lagen så att det ska vara ett brott att söka efter barn att våldta dvs förberedelse till grooming.
Tack för komplimanger.
Underlättar om du faktisk läser vad frågeställningen var innan du vräker ur dig förolämpningar...
Citera
2024-03-09, 11:27
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
En lärare ska överhuvudtaget inte sexchatta eller grooma med barn oavsett om denne avser att träffas IRL eller inte.
Har man sådana intressen så är man i fel yrke.
Barn ska kunna vara trygga i skolan.
I skolan är lärare med sexuell dragning till barn inte önskvärda och om de hittar dit så ska det absolut varnas för dem.

Diskussionen gällde huruvida uthängningen var motiverad, inte lämpligheten att vara lärare.
Citera
2024-03-09, 12:04
Medlem
Nån som vet om det snart är dags för rond 2 Dumpen vs Janne Josefsson?

Legendarisk debatt förra året hos Publicistklubben. Allt ifrån hålla truten till påsättning av barn avhandlades.
Citera
2024-03-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niederhogg
Ja, men alltså, någon 1:1 proportionalitet finns det inga belägg för. Det var det som var det roliga.

Klart att Dumpen avskräcker och medvetandegör, men i det individuella fallet så finns det viss risk att den de konfronterar blir av med jobb och relation, och inte längre har något mer att förlora och lika gärna kan köra på som tidigare.

Jo men det blir väldigt konstigt om man ska undvika att hänga ut någon som uppenbarligen vill träffa en minderårig pga av att annars kommer de att fortsätta med det de precis försökte göra
Citera
2024-03-09, 12:17
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Ja, det var verkligen galet...

Dumpen skadar ju ett stort antal barn och familjer med sin verksamhet. Så det rätta svaret är ett relativt stort negativt tal.

Till och med Sanna fiskare förstod den saken till sist.
Apropå Sanna fiskare. Någon som har facebook skulle ni inte kunna skriva till dumpen och fråga vad Sanna fiskare har tagit vägen? Jag har en känsla att frågan inte kommer att släppas fram, alternativt tas bort omgående.
Citera
2024-03-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Ja, det var ett intressant fall. Minns inte hur orden föll för de övriga två du nämner, men läraren, tillika ungdomstränare, avböjde uttryckligen träff. Den konversationen var olämplig för ja, som du skriver, alla gäddchattar är över gränsen.

Men vilken gräns? Det finns grader i gäddhelvetet också. Då menar jag att lärarens chatt nådde under standardgränsen för hur det brukar se ut. Det i kombination med att uttryckligen inte vilja träffas, så hade det räckt med konfrontation och arbetsgivarkontakt utan uthängning kan jag tycka, trots att det var en lärare.

Då är det mer motiverat att hänga ut dem som av noja ställer in träffar i sista sekund efter att ändå snoppbilder och miniporrnoveller har figurerat i chatten. Så skedde exempelvis med #314.
Som jag ser det så redovisar Dumpen iallafall tydligt sina gränsdragningar och motiverar dem, sen kanske jag inte alltid tycker de tagit helt rätt beslut, men jag respekterar att de är öppna med sina motiv. Å andra sidan vet jag heller inte vad som väljs bort gällande publicering, vi har fått kännedom om några fal i efterhand men de gör avvägningar hela tiden.
Citera
2024-03-09, 13:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Tack för trevlig förolämpning. Alltid uppskattat.
Faktafelet noterades. Men skolvärldens intention är att inte ta in potentiella förövare, och det är nog de allra flesta inom skolans verksamhet eniga om. Jag uppfattade att det var innebörden i vad K ville förmedla.
Men vad vet jag, har ju enligt dig, svåra brister i min läsförståelse.
Nu citerade du inte kardborren utan mitt svar till honom vilket enbart innehöll ren och korrekt fakta utan värderingar.
Citera
2024-03-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Apropå Sanna fiskare. Någon som har facebook skulle ni inte kunna skriva till dumpen och fråga vad Sanna fiskare har tagit vägen? Jag har en känsla att frågan inte kommer att släppas fram, alternativt tas bort omgående.

Jag frågade var VD:n Sara tagit vägen och fick till svar att hon är väldigt upptagen samt att många sliter i henne så därför lämnat tråden. En VIP alltså.
Sanna är ju näst högst i hierarkin så hon är säkert också jävligt busy.

Skulle inte Sara kunna logga in under den tio timmar långa roadtripen när Patrik rattar. Hon är divig den fröken.
Citera
2024-03-09, 13:30
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Som jag ser det så redovisar Dumpen iallafall tydligt sina gränsdragningar och motiverar dem, sen kanske jag inte alltid tycker de tagit helt rätt beslut, men jag respekterar att de är öppna med sina motiv. Å andra sidan vet jag heller inte vad som väljs bort gällande publicering, vi har fått kännedom om några fal i efterhand men de gör avvägningar hela tiden.

Dumpen är öppen med motiv och det var till exempel bra att Sara redovisade hur man hade tänkt i lärarfallet och tog den diskussionen. Så jag respekterar också det - öppenhet är ju a och o för att en saklig debatt ska kunna föras.

För rätt beslut eller ej som du är inne på, är just en sådan diskussion. Publicistik och publicistiskt ansvar, frågor om hur saker och ting publiceras och publicistiska val, överväganden och avvägningar m.m. är ett ständigt pågående samtal i mediedebatten och på landets redaktioner, Dumpen icke undantagen.

För övrigt menar jag att man kan hålla en nyanserat kritisk linje mot Dumpen - som helhet eller i enskilda fall - och ändå tycka att sexualbrott mot barn är vedervärdiga fenomen (vilken vettig människa tycker inte det?). Det är liksom inte det ena eller det andra, åtminstone inte för mig: Frågan om Dumpens publicistiska ansvar bör inte förväxlas med frågan om ansvar för sexualbrott.
Senast redigerad av Lessler 2024-03-09 kl. 13:51.
Citera
2024-03-09, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jag frågade var VD:n Sara tagit vägen och fick till svar att hon är väldigt upptagen samt att många sliter i henne så därför lämnat tråden. En VIP alltså.
Sanna är ju näst högst i hierarkin så hon är säkert också jävligt busy.

Skulle inte Sara kunna logga in under den tio timmar långa roadtripen när Patrik rattar. Hon är divig den fröken.

Det var mig du frågade om Saras närvaro på Flashback och jag svarade precis som du skriver: Sara har jättemånga saker att göra och behöver prioritera. Att någon ska offra sin tid på att sitta och skriva i trådar där man kallas för knarkhora eller det påstås att man är divig och andra tråkiga saker fattar väl vem som helst att det är rejält nerprioriterat. Varför ödsla krut på döda kråkor när man kan lägga energin på någonting som känns viktigare?
Citera
2024-03-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niederhogg
Hahahahahaa, otroligt lustigt resonemang.
Ja visst är det.
Varje gädda påstår att det är första gången när de möter Dumpen.
Se bara på Hank, han hade vid det tillfället ett tiotal barn på sin kontaktlista.
Lägg till att han hållit på i ett antal år, det blir en jävla massa barn och det bara på en gädda.
Du får ett gigantiskt antal barn om du multiplicerar det med de låga antalet förövare som torskat på Dumpen.
Barnen lever i en farlig värld.
Citera
2024-03-09, 16:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPKatta
Det var mig du frågade om Saras närvaro på Flashback och jag svarade precis som du skriver: Sara har jättemånga saker att göra och behöver prioritera. Att någon ska offra sin tid på att sitta och skriva i trådar där man kallas för knarkhora eller det påstås att man är divig och andra tråkiga saker fattar väl vem som helst att det är rejält nerprioriterat. Varför ödsla krut på döda kråkor när man kan lägga energin på någonting som känns viktigare?
Jag håller med dej helt.
Jag gav henne rådet en gång att inte läsa och skriva här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in