2024-03-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Ja det är så. Men jag tycker att det är oerhört provocerande att vem som helst kan få ett utgivningsbevis, vi kan här på flashback gå ihop några stycken och träffas irl och bestämma att nu startar vi en sajt. Det borde inte kunna vara såhär enkelt i Sverige 2024. Grundtanken är fin från dumpen, men det har utvecklats till något helt annat. Det är min åsikt iallafall.
Frågan är ju - hur ställer sig yttrande- och tryckfriheten (utgivningsbevisets grundlagsskydd) mot individens rätt till integritet... JK visar väldigt tydligt att det dumpen gör är helt ok. En civil stämning är inget annat än ett eventuellt ekonomiskt straff. De är historiskt låga så lär behövas ett antal för att åsamka dumpen media group rejäl skada. Skulle de hamna i KK kan Sara börja om var/hur hon vill, hon har sitt utgivningsbevis i 10 år.
Citera
2024-03-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niederhogg
Hahahahahaa, otroligt lustigt resonemang.

Det kan man tycka!
Själv är jag övertygad om att dumpens arbete har fostrat tusentals pojkar och män.
När alla runt omkring ser de sociala konsekvenserna utav gäddan agerande så kommer de inte vilja hamna i samma situation
Man lär sig mycket av att se bekanta eller kanske kompisens farsa bli av med allt och även att de ibland tar sitt liv
Hos alla normala ringer varningsklockorna högt i det läget.
Och för de obotliga så får vi hoppas att det snart blir nya lagar så att de får rejäla fängelse straff, då dumpen inte verkar att vara tillräckligt avskräckande
De offrar ju gladeligen sitt jobb familj barn utan att blinka.
Citera
2024-03-09, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Kom gärna med bevis på motsatsen. Hur många barn har dumpens uthängningar räddat? Inte "jag tror", "sannolikt", "troligen" utan faktiska, riktiga barn.
I övrigt får du gärna förtydliga dina återkommande angrepp på mig.
Är du verkligen så korkad eller spelar du bara dum? Över 70 000 inlägg och du begriper ändå inte vad syftet med Dumpen är? Jag ska ge dig en chans, jag kommer inte att bemöta din korkade argument utan detta är ren information till dig:
Syftet med Dumpen är att ändra lagen så att det ska vara ett brott att söka efter barn att våldta dvs förberedelse till grooming.
Citera
2024-03-09, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det kan man tycka!
Själv är jag övertygad om att dumpens arbete har fostrat tusentals pojkar och män.
När alla runt omkring ser de sociala konsekvenserna utav gäddan agerande så kommer de inte vilja hamna i samma situation
Man lär sig mycket av att se bekanta eller kanske kompisens farsa bli av med allt och även att de ibland tar sitt liv
Hos alla normala ringer varningsklockorna högt i det läget.
Och för de obotliga så får vi hoppas att det snart blir nya lagar så att de får rejäla fängelse straff, då dumpen inte verkar att vara tillräckligt avskräckande
De offrar ju gladeligen sitt jobb familj barn utan att blinka.

Ja, men alltså, någon 1:1 proportionalitet finns det inga belägg för. Det var det som var det roliga.

Klart att Dumpen avskräcker och medvetandegör, men i det individuella fallet så finns det viss risk att den de konfronterar blir av med jobb och relation, och inte längre har något mer att förlora och lika gärna kan köra på som tidigare.
Citera
2024-03-09, 10:49
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ja, men alltså, någon 1:1 proportionalitet finns det inga belägg för. Det var det som var det roliga.

Klart att Dumpen avskräcker och medvetandegör, men i det individuella fallet så finns det viss risk att den de konfronterar blir av med jobb och relation, och inte längre har något mer att förlora och lika gärna kan köra på som tidigare.

Då pratar vi om psykopater som inte bryr sig om det lidande deras handlingar orsakar för både deras offer, deras anhöriga, närstående och för dom själva (deras egna samvete)

Dom allra flesta människor vill inte skada andra oavsett hur illa ens egna situation än är
Citera
2024-03-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Är du verkligen så korkad eller spelar du bara dum? Över 70 000 inlägg och du begriper ändå inte vad syftet med Dumpen är? Jag ska ge dig en chans, jag kommer inte att bemöta din korkade argument utan detta är ren information till dig:
Syftet med Dumpen är att ändra lagen så att det ska vara ett brott att söka efter barn att våldta dvs förberedelse till grooming.
Tack för komplimanger.
Underlättar om du faktisk läser vad frågeställningen var innan du vräker ur dig förolämpningar...
Citera
2024-03-09, 11:27
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
En lärare ska överhuvudtaget inte sexchatta eller grooma med barn oavsett om denne avser att träffas IRL eller inte.
Har man sådana intressen så är man i fel yrke.
Barn ska kunna vara trygga i skolan.
I skolan är lärare med sexuell dragning till barn inte önskvärda och om de hittar dit så ska det absolut varnas för dem.

Diskussionen gällde huruvida uthängningen var motiverad, inte lämpligheten att vara lärare.
Citera
2024-03-09, 12:04
Medlem
Nån som vet om det snart är dags för rond 2 Dumpen vs Janne Josefsson?

Legendarisk debatt förra året hos Publicistklubben. Allt ifrån hålla truten till påsättning av barn avhandlades.
Citera
2024-03-09, 12:05
Medlem
Citat:

Jo men det blir väldigt konstigt om man ska undvika att hänga ut någon som uppenbarligen vill träffa en minderårig pga av att annars kommer de att fortsätta med det de precis försökte göra
Citera
2024-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Ja, det var verkligen galet...

Dumpen skadar ju ett stort antal barn och familjer med sin verksamhet. Så det rätta svaret är ett relativt stort negativt tal.

Till och med Sanna fiskare förstod den saken till sist.
Apropå Sanna fiskare. Någon som har facebook skulle ni inte kunna skriva till dumpen och fråga vad Sanna fiskare har tagit vägen? Jag har en känsla att frågan inte kommer att släppas fram, alternativt tas bort omgående.
Citera
2024-03-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Ja, det var ett intressant fall. Minns inte hur orden föll för de övriga två du nämner, men läraren, tillika ungdomstränare, avböjde uttryckligen träff. Den konversationen var olämplig för ja, som du skriver, alla gäddchattar är över gränsen.

Men vilken gräns? Det finns grader i gäddhelvetet också. Då menar jag att lärarens chatt nådde under standardgränsen för hur det brukar se ut. Det i kombination med att uttryckligen inte vilja träffas, så hade det räckt med konfrontation och arbetsgivarkontakt utan uthängning kan jag tycka, trots att det var en lärare.

Då är det mer motiverat att hänga ut dem som av noja ställer in träffar i sista sekund efter att ändå snoppbilder och miniporrnoveller har figurerat i chatten. Så skedde exempelvis med #314.
Som jag ser det så redovisar Dumpen iallafall tydligt sina gränsdragningar och motiverar dem, sen kanske jag inte alltid tycker de tagit helt rätt beslut, men jag respekterar att de är öppna med sina motiv. Å andra sidan vet jag heller inte vad som väljs bort gällande publicering, vi har fått kännedom om några fal i efterhand men de gör avvägningar hela tiden.
Citera
2024-03-09, 13:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Tack för trevlig förolämpning. Alltid uppskattat.
Faktafelet noterades. Men skolvärldens intention är att inte ta in potentiella förövare, och det är nog de allra flesta inom skolans verksamhet eniga om. Jag uppfattade att det var innebörden i vad K ville förmedla.
Men vad vet jag, har ju enligt dig, svåra brister i min läsförståelse.
Nu citerade du inte kardborren utan mitt svar till honom vilket enbart innehöll ren och korrekt fakta utan värderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in