2024-03-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Så länge som globen tas för given kommer så kallad gravitation att förbli ett mysterium. Det får vi nog leva med.

Utveckla
Citera
2024-03-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Utveckla

Ja, det är väl rätt uppenbart. Att saker stannar kvar utanpå nånting som buktar utåt... stämmer ju inte med nånting som vi* någonsin kunnat observera med våra egna ögon.

*alla människor som någonsin funnits.
Citera
2024-03-08, 17:15
Medlem
MortalDiseases avatar
Varför skulle regeringen tjäna på att lura människor om hur vida jorden är rund eller platt? Varför skulle det ens överhuvudtaget finnas befogenhet över det?
Citera
2024-03-08, 17:17
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ja, det är väl rätt uppenbart. Att saker stannar kvar utanpå nånting som buktar utåt... stämmer ju inte med nånting som vi* någonsin kunnat observera med våra egna ögon.

Så om jag lägger ett riskorn på en fotboll, så skulle inte riskornet stanna kvar på fotbollen? Riskornet är otroligt stort om bollen skulle representera jordklotet, och ändå stannar den kvar.
Citera
2024-03-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Så om jag lägger ett riskorn på en fotboll, så skulle inte riskornet stanna kvar på fotbollen? Riskornet är otroligt stort om bollen skulle representera jordklotet, och ändå stannar den kvar.

Jag talar inte om klister-effekt här, det är en annan sak.
Citera
2024-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Varför skulle regeringen tjäna på att lura människor om hur vida jorden är rund eller platt? Varför skulle det ens överhuvudtaget finnas befogenhet över det?

Tja upprinnelsen är ju en sak. Men maken till pinsam upplevelse för makthavarna den dagen man blev tvungen att erkänna att jorden är nånting helt annat än vad man sagt. Tänk bara alla pengar som förskingrats bort på olika rymdäventyr. Astronomiska summor kan man säga
Citera
2024-03-08, 17:37
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Tja upprinnelsen är ju en sak. Men maken till pinsam upplevelse för makthavarna den dagen man blev tvungen att erkänna att jorden är nånting helt annat än vad man sagt. Tänk bara alla pengar som förskingrats bort på olika rymdäventyr. Astronomiska summor kan man säga

Så så fort man kommer upp i makten så kommer en tidigare makthavare som en 14 årig skvallerkärring fram till ens öra och viskar lite oförskämt "Pssst! Jorden är faktiskt platt som en pannkaka, men säg för fan ingenting, för då måste vi skämmas ögonen ur oss, till och med Putin håller inne på denna hemlighet, för den är otroligt pinsam om den läker ut" Typ så?

Menar du att jorden är platt och även planeterna samt jordens måne?
Citera
2024-03-08, 17:37
Medlem
Citat:

Nu tramsar du bara. Igen.
Alla människor som någonsin funnits har observerat det.

För övrigt har du lite svårt för modellen du kritiserar, relativt "nedkraften" buktar jorden inte utåt.

Citat:
Jag talar inte om klister-effekt här, det är en annan sak.

Klister-effekt? Det var ett nytt namn för gravitation.

Och nej, det är inte en annan sak. Det handlar om vilka krafter som påverkar objekten. Om mot-jorden-kraften är större än från-jorden-kraften så stannar saker kvar på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-08 kl. 17:54.
Citera
2024-03-08, 17:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Finns ju sätt att mäta gravitation på så det behöver inte vara ett mysterium bara för att jag inte har råd att åka på en turistresa till ISS.
Hur saker faller på en platt jord utan gravitation är det riktigt stora mysteriet.
Citera
2024-03-08, 17:48
Medlem
Citat:
... Men maken till pinsam upplevelse för makthavarna den dagen man blev tvungen att erkänna att jorden ...

Och med "makthavare" menar du folk som Newton, Copernicus, Einstein och Columbus? Och alla idag levande professorer, geologer, fysiker, piloter, lantmätare och meteorologer?

Till och med här går ni plattisar vilse. Det är ju liksom inte dagens "makthavare" som dikterar vår kunskap.
Citera
2024-03-08, 17:56
Medlem
Citat:
Men alla dessa rymdäventyr har ju skett, det finns massor med filmer, bilder och vittnesmål. Det är ingen som har SAGT att jorden är rund, det är verkligheten som vi ser den. Med "vi" menar jag fullt normala människor som har hjärnan i behåll och kan förstå det vi ser och upplever. Nu är det ju tyvärr så att du inte förstår detta och jag undrar VAD som inte stämmer för dina tankegångar förutom gravitation som du har en fabläss för.
Citera
2024-03-08, 18:23
Medlem
Citat:
Acceleration som orsak till gravitation blir mindre mystiskt än tvärtom anser jag.

Fast det faller ju på att vi kan observera att accelerationen blir högre ju längre från ekvatorn vi kommer.

Och hur skulle det se ut om Kiruna åker uppåt snabbare är Kairo? Inte fan talar det för att jorden är platt i alla fall, Kiruna måste ha accelererat ifrån Kairo med miljarder kilometer vid det här laget.

Citat:
... anser jag.

Observationer ger att vi kan slänga vad du anser på soptippen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-08 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in