2024-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är säkert delat ja.
Men det finns rysk majoritet i vissa delar av Ukraina.

Pga att många Ukrainare flyttade efter annekteringen. Väldigt konstigt eller hur med tanke på hur Ryssarna behandlar alla som inte är ryssar.
Citera
2024-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja jag håller med. Därför borde Ryssarna dra sig tillbaka från Ukraina tillbaka till 1991års gränser och betala krigsskadestånd till Ukraina. Och sedan kan de slita invadera sina grannar. Då blir det fred i Europa igen.

Ryssland är ingen demokrati, Putin är en maktfullkomlig diktator och tyvärr lider Ukraina av detta.
Men nu diskuterar vi Sverige.
Citera
2024-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Jag tror du missar hela poängen, frågan om natomedlemskap skedde ju redan 2002.

Nej det har pågåt längre än så. Vissa partier har velat bli med i NATO sedan NATO bildades i princip.
Citera
2024-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Nej jag sa att du var antingen en Vatnik, nazist ELLER kommunist. Kan du svenska eller har ditt översättningsprogram svårt för nyanser i språket?

Så jag är nazist eller kommunist. Ja du går fram klarhet till klarhet.
Citera
2024-03-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ryssland är ingen demokrati, Putin är en maktfullkomlig diktator och tyvärr lider Ukraina av detta.
Men nu diskuterar vi Sverige.

Enligt Peskov är Ryssland den bästa demokratin i världen.
https://www.themoscowtimes.com/2024/03/06/kremlin-spokesman-says-russia-has-best-democracy-a84356

Men det ändrar inte det faktumet att det blir fred när Ryssland lämnar Ukriana och betalar krigsskadestånd till landet. Och om Ryssarna slutade invadera sina grannar så skulle det bli fred i resten av närområdet också. Vi hade inga riktiga planer på att gå med NATO innan Putler invaderade Ukraina.
Citera
2024-03-08, 16:26
Medlem
Citat:
Pga att många Ukrainare flyttade efter annekteringen. Väldigt konstigt eller hur med tanke på hur Ryssarna behandlar alla som inte är ryssar.

Jag har ingen statistik på hur många som flyttat. Tveksamt om du har heller.
Men åter, Krim är Ukraina. Däremot kan Krim möjligen göras självständigt fritt från båda länderna.
Citera
2024-03-08, 16:28
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ja jag håller med. Därför borde Ryssarna dra sig tillbaka från Ukraina tillbaka till 1991års gränser och betala krigsskadestånd till Ukraina. Och sedan kan de slita invadera sina grannar. Då blir det fred i Europa igen.
Fred i Europa ja, men vi har väl samma typ av problem i Asien där Kina numera hotar USAs särställning.
Vad jag vet har väl inte Kina invaderat någon land men ändå hotar USA med invasion av Kina med NATO i släptåg. Det kanske är mer ett spel om makt än att skapa såkallade" demokratier", som det så vacker låter.
Citera
2024-03-08, 16:28
Medlem
Citat:
Enligt Peskov är Ryssland den bästa demokratin i världen.
https://www.themoscowtimes.com/2024/03/06/kremlin-spokesman-says-russia-has-best-democracy-a84356

Men det ändrar inte det faktumet att det blir fred när Ryssland lämnar Ukriana och betalar krigsskadestånd till landet. Och om Ryssarna slutade invadera sina grannar så skulle det bli fred i resten av närområdet också. Vi hade inga riktiga planer på att gå med NATO innan Putler invaderade Ukraina.

Jag hyllar på inget vis Ryssland.
Men jag anser inte att Rysslands invasion av Ukraina är ett tillräckligt bra argument för vårt medlemskap i Nato.
Citera
2024-03-08, 16:29
Medlem
Citat:
Jag har ingen statistik på hur många som flyttat. Tveksamt om du har heller.
Men åter, Krim är Ukraina. Däremot kan Krim möjligen göras självständigt fritt från båda länderna.

Krim är Ukraina ja. Helt rätt.
Kanske det, kanske inte. Det vet vi inte. Men jag kan nästan garantera dig att det inte kommer sitta en rysk marionett som ledare om så sker.
Citera
2024-03-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Fred i Europa ja, men vi har väl samma typ av problem i Asien där Kina numera hotar USAs särställning.
Vad jag vet har väl inte Kina invaderat någon land men ändå hotar USA med invasion av Kina med NATO i släptåg. Det kanske är mer ett spel om makt än att skapa såkallade" demokratier", som det så vacker låter.

Vad USA väljer att göra är upp till dom. De kan inte be NATO om hjälp om de invaderar Kina. Eller ja, de kan ju be om hjälp men NATO har absolut ingen skyldighet att hjälpa dom.
Citera
2024-03-08, 16:30
Medlem
Citat:
Krim är Ukraina ja. Helt rätt.
Kanske det, kanske inte. Det vet vi inte. Men jag kan nästan garantera dig att det inte kommer sitta en rysk marionett som ledare om så sker.

Krim skall om det blir självständigt givetvis stå fritt från Moskva eller Kiev. Men det är långt till en sådan lösning.
Citera
2024-03-08, 16:31
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Nej det har pågåt längre än så. Vissa partier har velat bli med i NATO sedan NATO bildades i princip.
Men då vet du säkert att även Ryssland var påtänkt som natomedlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in