2024-03-08, 14:31
Avstängd
TwoThousands avatar
Vetenskapen.
Citera
2024-03-08, 14:49
Medlem
grischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Oj vad intressant! Hur var det där? Vad fick dig att lämna?

Har lite koll på Bhagwanrörelsen, jag antar att det är den rörelsen som Ted Gärdestad var med i ett tag
Det stämmer, det är den sekt som Ted, eller Sangit var med i, det är alldeles riktigt! Det var bra där tyckte jag, Osho var en go gubbe, och jag gillade hans budskap. Lämnade framförallt för att jag behövde ta tag i mitt liv, ägde ingenting i princip och behövde ha ett mer stabilt liv med en mer "fast grund" så att säga. Svarar gärna på fler frågor, alltid kul när någon frågar!
Citera
2024-03-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Pingstkyrkan är ju inte en specifik kyrka, utan består av många fristående kongregationer. Det är som att säga att den lutherska kyrkan är en sekt. Vilken pingstkyrka avser du?

/AI
Pingstkyrkan, pingströrelsen som helhet är en typisk sekt fullt med naiva, dumma, sjuka fanatiker och fundamentalister.
Citera
2024-03-08, 16:00
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är okunnig/vilseledd om Jehovas vittnens historia, man har alltid varit på framkant och utnyttjat den teknik som har varit tillgänglig, t.ex. Russells fotodrama med ljud:
Shows that combined magic lantern slides and films were common at the time, but the addition of recorded speech was unusual, and the magnitude of its distribution for a single religious production was particularly notable.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Photo-Drama_of_Creation
Och man använde sig av radioutsändningar, skivspelare och man uppfann MEPS (Multilingual Electronic Publishing System) ett datorsystem där man lätt kunde publicera tidskrifter på många olika språk.
Och du kommer t.ex. säkert ihåg mikrofonerna vid varje stol, det skapades av Jehovas vittnen. Och mycket mycket annat, så "teknikfientlig"

Det är sorgligt att folk inte är ödmjuka och undersöker hur det egentligen ligger till, utan lyssnar på människor med egen agenda. Hela världen är nu full av desinformation, regelrätta lögner, hat mot andra grupper och motsättningar, se bara vad som händer i USA, folk bryr sig inte om en ledare som ljuger, förvränger och förnedrar andra människor.

Jag är säker på att det här med "teknikfientlighet" är inte det enda som du har fått om bakfoten/snedvriden bild av när det gäller Jehovas vittnen.

Din reaktion att gå i totalt försvarsläge över att jag nämner att jag ifrån min personliga upplevelse, har upplevt JV som NÅGOT teknikfientlig, säger lite om hur det mest fanatiska av er resonerar. Att du sen försöker få mitt inlägg till att jag sprider hat och har någon dold agenda är helt uppåt väggarna.
Citera
2024-03-08, 16:09
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Tack för en intressant redogörelse! Kan dock bekräfta att dörrknackare finns kvar. Hade besök av dem senast i somras…

/AI

Ja du har nog rätt, tror de lade ner dörrknackande i och med pandemin. Men de kanske har börjat igen då
Citera
2024-03-08, 16:21
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja du har nog rätt, tror de lade ner dörrknackande i och med pandemin. Men de kanske har börjat igen då

Det stämmer. Under pandemin fick jag i stället handskrivna brev adresserade till mig personligen i brevlådan!

/AI
Citera
2024-03-08, 18:18
Medlem
Jag var med i en sekt. Vi hade speciella rörelser och det gick ut på att må dåligt, eftersom det gav bra "karma". Sekten heter falun gong och kommer ifrån kina. Annars gillar jag inte sekter.
Senast redigerad av Alva-zin 2024-03-08 kl. 18:49.
Citera
2024-03-08, 18:59
Medlem
Citat:
Din reaktion att gå i totalt försvarsläge över att jag nämner att jag ifrån min personliga upplevelse, har upplevt JV som NÅGOT teknikfientlig, säger lite om hur det mest fanatiska av er resonerar. Att du sen försöker få mitt inlägg till att jag sprider hat och har någon dold agenda är helt uppåt väggarna.

"säger lite om hur det mest fanatiska av er resonerar", tack, det var vänligt, resonligt och icke hatiskt.
Citera
2024-03-08, 19:02
Medlem
Citat:
Citat:
Man har även slutat knacka dörr helt och hållet tror jag, då vittnen antagligen fattat att detta inte alls bidrog till deras popularitet utan tvärtom.
Citat:
Kan dock bekräfta att dörrknackare finns kvar. Hade besök av dem senast i somras…
Citat:

Den pålitliga objektiva källan om Jehovas vittnen.
Citera
2024-03-08, 19:23
Medlem
Negersmurfens avatar
Jag föddes in i Svenska kyrkan och har konfirmerat mig, men lämnade när jag fyllde 18.
Citera
2024-03-08, 19:26
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Det stämmer. Under pandemin fick jag i stället handskrivna brev adresserade till mig personligen i brevlådan!

/AI

Jag har också fått ett sådant brev faktiskt. Lite fint ändå på något sätt . Att de skickar brev har nog med att JV är väldigt teknikfientliga av sig.
Citera
2024-03-08, 19:55
Medlem
Citat:
Citat:
Under pandemin fick jag i stället handskrivna brev adresserade till mig personligen i brevlådan!
Citat:
Att de skickar brev har nog med att JV är väldigt teknikfientliga av sig.

Jag förstår att du är ironisk, men det här är ett typiskt sätt att förvränga fakta och människors/gruppers avsikter, som skadar sanning, uppriktighet och fakta.

Trump är en expert i detta, det är därför han är miljardär, han har lurat och dominerat massor med människor (jämför med telefonbedragarna), nu även den allmänna amerikanska befolkningen genom massiva kampanjer, han drar sig inte för att ljuga, och när han ertappas att ljuga, så bryr sig människor inte om det, bara han är "en stark och karismatisk ledare som kittlar deras öron".

Jag hoppas att du går till den goda sidan nu, och slutar upp med att sprida lögner och förvrängningar, och börjar med objektiva och förnuftiga resonemang?
Senast redigerad av ttsp 2024-03-08 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in