2024-03-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Vem har du hört det av? Din mästare Paasikivi?

Nej av mina egna utländska vänner jag skaffat mig under de utlandstjänster jag gjort, vatnik...
Citera
2024-03-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Så tänkte alla att Ryssland hade lämnat Kinas sista varning hela tiden sen vips så invaderade de Ukraina. Vi lever inte i samma värld som för tre år sedan.

Ukraina och framförallt Krim har alltid varit rysk sfär. Krim röstade faktiskt för att bli del av Ryssland. Enda delen i Ukraina som gjorde det i samband med Ukrainas självständighet.
Citera
2024-03-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
England och Frankrike var inte allierade med Tyskarna under andra världskriget.
Eller tror du att Ryssarnas hot kommer göra så att deras eventuella ansökan till NATO kommer godkännas inom en snar framtid?

Det var ju just det jag menade pucko!
Att gamla meriter inte spelar roll 80 år senare nödvändigtvis.
Citera
2024-03-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Troll?
Du vet alltså inte om att England hade långt gång planer på att ockupera Norge innan Tyskarna gjorde detta.
Detta för Norges strategiska placering gentemot brittiska öarna. Och du kallar mig troll du okunnige.

Det du bör fråga dig är detta. Hade dom gjort slag i saken eller inte? Det vet vi inte. NATO har planer på invasion av Ryssland vid en eventuell attack från Rysslands sida. Kommer NATO icensätta denna plan utan att Ryssarna anfaller? Ryssarna har planerat att invadera Sverige i flera hundra år. Några gånger har dom gjort det. Men planerna har alltid funnits.
Citera
2024-03-08, 15:54
Medlem
Citat:
Det du bör fråga dig är detta. Hade dom gjort slag i saken eller inte? Det vet vi inte. NATO har planer på invasion av Ryssland vid en eventuell attack från Rysslands sida. Kommer NATO icensätta denna plan utan att Ryssarna anfaller? Ryssarna har planerat att invadera Sverige i flera hundra år. Några gånger har dom gjort det. Men planerna har alltid funnits.

Nr invaderade Ryssland Sverige bokstavligt talat. När hade vi ryska trupper som invaderade Sverige på svensk mark. Inte finsk alltså.
Citera
2024-03-08, 15:55
Medlem
Citat:
Det var ju just det jag menade pucko!
Att gamla meriter inte spelar roll 80 år senare nödvändigtvis.

Så att Ryssarna hotat oss med kärnvapen de senaste två åren ska vi glömma och bli BFF med Ryssland alltså? Ni Ryssar/Nazister/Kommunister är fan genomkorkade på riktigt.
Citera
2024-03-08, 15:55
Medlem
Citat:
Jag har bara levt i 50 och jag har aldrig varit rädd för en rysk invasion. Om det gör mig mer naiv eller tuffare än dig mentalt är en annan fråga.
Har du inte gjort lumpen?
Sverige var en tänkt krigszon mellan Nato och Sovjet. Naturligtvis fanns det invasionsplaner i Sovjet. Det finns ju sovjetiska spionkartor på varje svensk stad där alla broar är noggrant uppmätta. Ubåtar åkte runt och kartlade skärgården. Jag är övertygad om att Sverige inte gick med i Nato för att skydda Finland från en direkt invasion.
Citera
2024-03-08, 15:56
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ukraina och framförallt Krim har alltid varit rysk sfär. Krim röstade faktiskt för att bli del av Ryssland. Enda delen i Ukraina som gjorde det i samband med Ukrainas självständighet.
Krim kan diskuteras huruvida det borde tillhöra Ryssland eller inte, oavsett vad skedde inte den förändringen i enlighet med folkrätten. Övriga Ukraina vill bevisligen inte tillhöra Ryssland så de historiska banden betyder inte ett skit. Sverige har inte rätt att invadera Finland, Mongoliet har inte rätt att invadera Eurasien och Tyskland har inte rätt att invadera Ostpreussen.
Citera
2024-03-08, 15:56
Medlem
Citat:
Nr invaderade Ryssland Sverige bokstavligt talat. När hade vi ryska trupper som invaderade Sverige på svensk mark. Inte finsk alltså.

Ren invasion 1809. Bombräd? 1944. Haft planer på att invadera Sverige? Sedan flera hundra år tillbaka.
När invaderade NATO Ryssland senast? Varför är Ryssarna så rädda för NATO?
Citera
2024-03-08, 15:57
Medlem
Citat:
Så att Ryssarna hotat oss med kärnvapen de senaste två åren ska vi glömma och bli BFF med Ryssland alltså? Ni Ryssar/Nazister/Kommunister är fan genomkorkade på riktigt.

Så du menar att Ryssland på allvar skulle skicka kärnvapen på ett litet land som Sverige utan attdet skulle påverka Norge och Finland våra grannar som är med i Nato?
Vet inte om du har koll på kärnvapens förödelse.
Du tror med andra ord att Putin lyft fingret från kärnvapen precis nu när Sverige gick med i NATO?
Låter trovärdigt värre…
Citera
2024-03-08, 15:58
Medlem
Citat:

Krim har lika mycket Ukrainskt inflytande som Ryskt och de har aldrig röstat för att tillhöra Ryssland utom under ockupation. De ville vara självständiga innan. Den ryska omröstningen skedde under ockupation av Ryssland.
Citera
2024-03-08, 15:59
Medlem
Citat:
Så du menar att Ryssland på allvar skulle skicka kärnvapen på ett litet land som Sverige utan attdet skulle påverka Norge och Finland våra grannar som är med i Nato?
Vet inte om du har koll på kärnvapens förödelse.
Du tror med andra ord att Putin lyft fingret från kärnvapen precis nu när Sverige gick med i NATO?
Låter trovärdigt värre…

Hur fan ska jag veta det? Nu lär dom i alla fall inte göra det. Så mycket kan vi i alla fall veta. Om de nu inte bestämt sig för att utplåna den ryska etniciteten.
Varför är du så butthurt över att Sverige gått med i NATO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in