2024-03-08, 10:02
Medlem
jag vet att en privatperson kan ringa till skatteverket och ta del av rsinkomstuppgifter gllande andra privatpersoner via personnummer.

min frga r, kan man ven ta del av vilka arbetsgivare som betalat ut rsinkomsten?
Citera
2024-03-08, 10:17
Medlem
Megaforces avatar
Ja, de kan de normalt eftersom de omfattas av offentlighetsprincipen och det r bara om uppgifter r under sekretess som de inte kan lmna ut dem.
Citera
2024-03-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philips45
jag vet att en privatperson kan ringa till skatteverket och ta del av rsinkomstuppgifter gllande andra privatpersoner via personnummer.

min frga r, kan man ven ta del av vilka arbetsgivare som betalat ut rsinkomsten?

Varfr tar du inte och lyfter luren och ringer till skatteverket och frgar istllet? Varfr stller du s stor tilltro till vad ngra anonyma mr nobodys hr pstr framfr vad skatteverket sger i frgan?
Citera
2024-03-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, de kan de normalt eftersom de omfattas av offentlighetsprincipen och det r bara om uppgifter r under sekretess som de inte kan lmna ut dem.
Nope. Det rder absolut sekretess fr individuppgifter och kontrolluppgifter.
Citera
2024-03-08, 13:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nope. Det rder absolut sekretess fr individuppgifter och kontrolluppgifter.

Nja, det r frst efter att det tagits beslut om sekretess vid efterfrgan som det avgrs. Man kan verklaga beslutet och det mste till srskilda skl fr att uppgifterna inte skall lmnas ut. Har personen begrt och ftt skyddade uppgifter s gller det beslutet ven de uppgifter som finns hos skatteverket.
Citera
2024-03-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, det r frst efter att det tagits beslut om sekretess vid efterfrgan som det avgrs. Man kan verklaga beslutet och det mste till srskilda skl fr att uppgifterna inte skall lmnas ut. Har personen begrt och ftt skyddade uppgifter s gller det beslutet ven de uppgifter som finns hos skatteverket.
27 kap OSL hller inte med dig.

Det stmmer dock att du kan verklaga ett beslut men det behvs inga srskilda skl fr att inte lmna ut uppgifterna.
Citera
2024-03-08, 16:35
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
27 kap OSL hller inte med dig.

Det stmmer dock att du kan verklaga ett beslut men det behvs inga srskilda skl fr att inte lmna ut uppgifterna.

Jag har ftt npp en gng nr jag har frskt ocks
Citera
2024-03-14, 16:56
Medlem
skatteverket svarade:

"Nej det kan man inte gra, vilka arbetsgivare som betalat ut en persons rsinkomst omfattas av sekretess."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in