2024-03-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det får du lista ut själv.

Finns ju massa indiska rörelser att gissa på, det är helt omöjligt
Citera
2024-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Pratar AA om gud?
I Sinnesrobönen. I övrigt handlar det ibland om en "högre makt", vilket kan tolkas som Gud. Andra tolkar det som ens inre kraft.
Citera
2024-03-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
I Sinnesrobönen. I övrigt handlar det ibland om en "högre makt", vilket kan tolkas som Gud. Andra tolkar det som ens inre kraft.

Hade verkligen ingen aning, ska med andra ord inte gå på AA. Trodde typ bara det var Narconon som höll på med sånt. Men de är ju väldigt diskreta med de scientologiska inriktningarna
Citera
2024-03-07, 21:42
Medlem
Citat:
Hade verkligen ingen aning, ska med andra ord inte gå på AA. Trodde typ bara det var Narconon som höll på med sånt. Men de är ju väldigt diskreta med de scientologiska inriktningarna
AA bildades i USA, och under en väldigt religiös tid. Det är ingen som bryr sig om det i dag, inte i Sverige i alla fall. Man anser att det som fungerade då, fungerar även i dag. Man ska inte ändra ett vinnande koncept.

Jag går inte, men det beror på annat. Och det är absolut inte en sekt.
Citera
2024-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarklangaren
Japp, vetenskaps sekten, frågor på det?

Vad är det för vetenskap, som tillåter särskrivning?

Annars har ju en framstående professor nyligen sagt att: “Svenska universitet är som sekter”, då de enligt honom "vill bygga en sluten miljö där likatänkandet premieras" och man "försöker hålla kritiker så långt borta som möjligt. De ska helst förtalas och småmobbas internt".
Citera
2024-03-07, 21:59
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Den församlingen jag var med i har nog inte klassificerats som en sekt, men det är absolut en sektliknande rörelse. Jag är inte med i den av den enkla anledningen att jag "bytte familj" (var fosterhemsplacerad vid den tiden). Det började med att jag blev placerad i en familj som var med i församlingen men sedan blev jag omplacerad pga de inte kunde ta hand om mig och min syster på ett bra sätt. Den nya familjen vi flyttade till var inte med i församlingen så då blev det ett avslut. Dock så kom medlemmarna hem till vårt nya hus ofta för att få med oss igen.

Det var en pingstinspirerad församling i Kungsbacka

Baptisterna i frillesås?
Citera
2024-03-07, 22:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Finns ju massa indiska rörelser att gissa på, det är helt omöjligt
Ja, det är också ointressant för TS.

Sektbegreppet är beroende av vem som tolkar utifrån. Jag har varit del av rörelser som är betydligt mer sekteriska än religiösa rörelser som FRI och andra individer kallar "hjärntvätt".

Capoeirarörelsen är sekterisk, liksom olika politiska rörelser och andra subkulturer. Några var inne på AA, vilket jag tycker är ett gränsfall. AA bygger förvisso på en del pseudovetenskap och föreställningar som man är överens om i gruppen trots att de inte längre bär vetenskaplig giltighet. Men sekt är att ta i.
Citera
2024-03-07, 22:12
Medlem
Custom_mades avatar
Gud ja. Är uppväxt i en sekt. Sekten kallas svenska folket! Bland dessa är det svårt att hitta tankar som avviker från sekten. De som går utanför sektens "godkända" typ av liv mobbas, helst till döds.
Citera
2024-03-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då tycker jag att du har en väldigt konstig syn på vad sekt är.

Antagligen har du hamnat i fel grupp, men det är fritt att byta eller att bara skita i att gå dit.

Jag har gått på AA och håller med att det är nära en sekt.
Citera
2024-03-07, 22:32
Medlem
Knarklangarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Vad är det för vetenskap, som tillåter särskrivning?

Annars har ju en framstående professor nyligen sagt att: “Svenska universitet är som sekter”, då de enligt honom "vill bygga en sluten miljö där likatänkandet premieras" och man "försöker hålla kritiker så långt borta som möjligt. De ska helst förtalas och småmobbas internt".

Svårt och förklar för en sheeople med 1 miljon i studiestöd o hjärntvättad.
Citera
2024-03-07, 22:34
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har varit delaktig i något som beskrivs som en sekt, men som är helt normal i Indien, i över 20 år.

Jag har kunnat komma och gå som jag vill, delta när jag vill och vara med i diskussioner med likasinnade i hela världen. Jag utövar delar av samfundets kärnverksamheter, men gör avsteg där jag själv vill.

Dock har det alltid varit en plats att återvända till både fysiskt och mentalt när jag känt att jag behöver det.

ISKCON?
Citera
2024-03-07, 22:40
Medlem
Pungpuckels avatar
Sekt är väl bara ett annat ord för tajta vänner med ett gemensamt intresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in