2024-03-07, 20:15
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vilka kännetecken finns det som gör att du påstår att AA är en sekt?
Att man uppmanas ha en sponsor som man ska ringa typ varje dag även om man inte har något meningsfullt att säga är väl en ganska tydlig punkt kan nog de flesta skriva under på och att man ska följa en massa steg och blir impopulär om man ifrågasätter något eller vill ändra. Typiskt för en sekt. Under möten är det alltid någon som "leder" mötet och man upprepar samma sak om och om igen. Man får förklara att om man inte följer guds vilja kommer man att dö in sin så kallade sjukdom. Ska jag fortsätta?
Citera
2024-03-07, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Fullständig bullshit. Gud nämns extremt sällan i AA och NA (i princip bara sinnesrobönen), och alla är anonyma precis som på Flashback. Så hur ska man kunna bli en "sekt" om man är anonym och kan dra när man vill eller själv önskar?

En sekt är enligt Webers definition "till för de kallade" - alltså ett slutet socialt sällskap. Oftast med religiös anknytning men inte alltid. Rote Armefraktion eller SS är exempel på sekter utan religiösa inslag men med tydliga ledarfigurer och agenda. En sekt är samhällsavvisande eller samhällsfientlig, därigenom blir medlemmarna isolerade då omvärlden anses "ond" eller farlig.

AA och NA har inget sånt, inga ledarfigurer och ingen agenda. Man kan få en mentor om man vill men det är inget måste. Så nej jag har inte varit med i nån sekt. Dessa två organisationer hjälper tusentals människor varje dag jorden runt helt gratis.

Du låter lite sektmedlemmig i ditt försvar av AA.
Citera
2024-03-07, 20:17
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Fullständig bullshit. Gud nämns extremt sällan i AA och NA (i princip bara sinnesrobönen), och alla är anonyma precis som på Flashback. Så hur ska man kunna bli en "sekt" om man är anonym och kan dra när man vill eller själv önskar?

En sekt är enligt Webers definition "till för de kallade" - alltså ett slutet socialt sällskap. Oftast med religiös anknytning men inte alltid. Rote Armefraktion eller SS är exempel på sekter utan religiösa inslag men med tydliga ledarfigurer och agenda. En sekt är samhällsavvisande eller samhällsfientlig, därigenom blir medlemmarna isolerade då omvärlden anses "ond" eller farlig.

AA och NA har inget sånt, inga ledarfigurer och ingen agenda. Man kan få en mentor om man vill men det är inget måste. Så nej jag har inte varit med i nån sekt. Dessa två organisationer hjälper tusentals människor varje dag jorden runt helt gratis.
AA är bullshit ja, där är vi överrens. Gud nämns hela tiden, typ om du läser deras heliga bok nämns gud typ var tredje mening. Men det är inte deras besatthet av gud som har något med deras sektegenskaper att göra. Många sekter har religösa inslag men det i sig själv har inget med sekt att göra. Typiskt för sekt är att svårt lämna och om du gör blir du informerad om att du kommer få guds straff eller liknande. AA säger i princip det, följer du inte deras steg kommer du dö.
Senast redigerad av HubertOlsson 2024-03-07 kl. 20:22.
Citera
2024-03-07, 20:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Vad är det du varit delaktig i?
Det får du lista ut själv.
Citera
2024-03-07, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niederhogg
Du låter lite sektmedlemmig i ditt försvar av AA.
Ja jag insåg det. Men det är sjukt att folk kommer undan med sån desinformation. AA har hjälpt väldigt många och jag råkar känna ett par stycken som de bokstavligen räddat livet på. Alltså ingen sekt i någon som helst sociologisk eller religiös definition.
Citera
2024-03-07, 20:28
Medlem
grischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatt-trinity
Jag har länge varit fascinerad av sekter och sektliknande rörelser, antagligen för att jag själv har varit med i en sådan. Är det någon annan som har varit med i någon typ av församling som varit sektig? Och i så fall undrar jag hur eran församling såg ut, vad man gjorde, vad som var förbjudet med mera. Hade ni några regler som man var tvungen att följa?
Jag har i princip varit med i en sekt, ja. Detta var dock inte i Sverige, utan i Oregon under sent 80-tal och tidigt 90-tal. Googla Bhagwanrörelsen.
Citera
2024-03-07, 20:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag älskar sekter och kan kanske avancera till en av ledarna med tiden tror jag. kan snacket och kan ge ledarna ny näring som gör mig viktig inom rörelsen efter en tid, inbillar jag mig.

Men precis som topic, jag vill ha mycket sex med brudar och vill lära mig vilka sekter jag ska söka mig till då. Yoga, tantra eller Raël som jag tagit min avatar från. Raël eller liknande skulle jag gilla att gå mer i.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABl
Jag såg Netflixdokumentären om Raël och hans knasiga sekt. Såg även dokumentären om Baghwan. Vad som slog mig med häpnad är att bägge framstod som rena rama pajaser. Det är inte det att de låter skvatt galna eller något. Utan snarare rätt menlösa och låter ungefär lika övertygande som en högstadielev som håller ett dåligt inövat föredrag inför klassen.

Baghwan hade inte ens för vana att träffa sina anhängare särskilt ofta. Och när han väl gjorde det så svamlade han mest om kärlek och evigheten och lät mest som en dålig karikatyr på Tomas DiLeva på fyllan. Trots detta hade han hur många tusentals följare som helst.

Raël gav liknande intryck. Det mesta han svamlade om lät rätt improviserat och osammanhängande. Han var varken charmig eller hade någon skön karisma som förklarar varför någon över huvudtaget ville lyssna på karln. Han förefaller ungefär lika intressant och fängslande som valfri uteliggare som svamlar om aliens och jordens undergång.

Leif GW framstår ju som ett under av karisma, gränslös visdom och spännande personlighet i jämförelse med Raël eller Baghwan. Det är för mig helt jävla obegripligt att någon lyssnat på Raëls förvirrade improvisationer och tänkt ”Fan, den här snubben är helt genuin och vet vad han snackar om!”.

Charles Manson var trots allt rätt fängslande att lyssna på med hans intensitet och retorik. Där kan jag väl ändå förstå att folk blev fascinerade av honom. Jim Jones var också en skicklig retoriker där jag kan fatta att folk hakade på.

Hur däremot till synes helt inkompetenta talare utan någon som helst charm eller personlighet lyckas bli sektledare är för mig en gåta. Hade jag varit lite mer andligt lagd så hade jag säkert kunnat falla för Jim Jones fascinerande beskrivningar om paradiset. Jag hade dock inte pallat lyssna många minuter på Raël innan jag bett honom bara hålla käften.

Jag kanske borde testa en karriär som sektledare. Om Raël och Baghwan lyckades så kan tamejfan exakt vilken pajas som helst lyckas med det.
Citera
2024-03-07, 20:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Att man uppmanas ha en sponsor som man ska ringa typ varje dag även om man inte har något meningsfullt att säga är väl en ganska tydlig punkt kan nog de flesta skriva under på och att man ska följa en massa steg och blir impopulär om man ifrågasätter något eller vill ändra. Typiskt för en sekt. Under möten är det alltid någon som "leder" mötet och man upprepar samma sak om och om igen. Man får förklara att om man inte följer guds vilja kommer man att dö in sin så kallade sjukdom. Ska jag fortsätta?
ja gör det.
Det där stämmer inte riktigt nämligen.
Man SKALL inte följa massa steg alls. Finns ingen har befogenhet att kräva det. Finns ingen som kräver det heller. däremot finns det många som gjort stegen och som rekommenderar att man gör det. men det kan man ju skita i utan problem.
jag känner väldigt många som går på AA och bara ett fåtal har hasft en sponsor och har aldrigblivit ifrågasatt för det.
Om du vill ändra på något får du väl ge ett förslag på praktiska mötet. vad är det för förslag du avser som skulle göra att man blir ipopulär?
Att man upprepar inledningen likadant är inte ett tecken på att det är en sekt. det tar bara tio minuter högst. däremot är det bra att mötena inleds på exakt sammasätt varje gång av flera olika anledningar.
man behöver inte alls förklara att man kommer att dö om man inte följer guds vilja. Helt fel.
-----------
har du varit med i en sådan grupp där detta händer?
Citera
2024-03-07, 20:35
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ja jag insåg det. Men det är sjukt att folk kommer undan med sån desinformation. AA har hjälpt väldigt många och jag råkar känna ett par stycken som de bokstavligen räddat livet på. Alltså ingen sekt i någon som helst sociologisk eller religiös definition.

Jehovas vittnen har säkert hjälp många också men det gör det inte mindre till en sekt eller hur? Dåligt argument för att det inte är en sekt.
Citera
2024-03-07, 20:37
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja gör det.
Det där stämmer inte riktigt nämligen.
Man SKALL inte följa massa steg alls. Finns ingen har befogenhet att kräva det. Finns ingen som kräver det heller. däremot finns det många som gjort stegen och som rekommenderar att man gör det. men det kan man ju skita i utan problem.
jag känner väldigt många som går på AA och bara ett fåtal har hasft en sponsor och har aldrigblivit ifrågasatt för det.
Om du vill ändra på något får du väl ge ett förslag på praktiska mötet. vad är det för förslag du avser som skulle göra att man blir ipopulär?
Att man upprepar inledningen likadant är inte ett tecken på att det är en sekt. det tar bara tio minuter högst. däremot är det bra att mötena inleds på exakt sammasätt varje gång av flera olika anledningar.
man behöver inte alls förklara att man kommer att dö om man inte följer guds vilja. Helt fel.
-----------
har du varit med i en sådan grupp där detta händer?

Ja faktiskt så har jag det så pratar av egen erfarenhet.
Citera
2024-03-07, 20:42
Medlem
Citat:
Att man uppmanas ha en sponsor som man ska ringa typ varje dag även om man inte har något meningsfullt att säga är väl en ganska tydlig punkt kan nog de flesta skriva under på och att man ska följa en massa steg och blir impopulär om man ifrågasätter något eller vill ändra. Typiskt för en sekt.
Har aldrig hört talas om, eller varit med om detta.
Citat:
Under möten är det alltid någon som "leder" mötet och man upprepar samma sak om och om igen. Man får förklara att om man inte följer guds vilja kommer man att dö in sin så kallade sjukdom. Ska jag fortsätta?
Att möten har en ledare är väl inget konstigt, det är väl snarare praxis. AA, NA, orienteringsklubben eller samverkansgruppen i sommarstugeområdet.

Att du fick förklara Guds vilja låter extremt bisarrt, och inget jag någonsin varit med om eller hört talas om tidigare.

Du måste ha hamnat i en helgalen grupp, helt enkelt.
Citera
2024-03-07, 20:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
haha vad är det för dynga du skriver?
helt felaktigt uppfattat. det verkar som om du har blivit bränd i dina kontakter
Skulle detta vara tecken på att AA är en sekt?
Skärp dig och ta reda på vad en sekt är först.
Därefter kan du beskriva AA påett mer rättvist sätt,
Bara för att du inte är en alkoholist och inte begriper allvaret i denna sjukdom kan du ju visa respekt för de som kämpar för sin existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in