Citat:
Ursprungligen postat av
Psykonaut-
Jag älskar sekter och kan kanske avancera till en av ledarna med tiden tror jag. kan snacket och kan ge ledarna ny näring som gör mig viktig inom rörelsen efter en tid, inbillar jag mig.
Men precis som topic, jag vill ha mycket sex med brudar och vill lära mig vilka sekter jag ska söka mig till då. Yoga, tantra eller Raël som jag tagit min avatar från. Raël eller liknande skulle jag gilla att gå mer i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABl
Jag såg Netflixdokumentären om Raël och hans knasiga sekt. Såg även dokumentären om Baghwan. Vad som slog mig med häpnad är att bägge framstod som rena rama pajaser. Det är inte det att de låter skvatt galna eller något. Utan snarare rätt menlösa och låter ungefär lika övertygande som en högstadielev som håller ett dåligt inövat föredrag inför klassen.
Baghwan hade inte ens för vana att träffa sina anhängare särskilt ofta. Och när han väl gjorde det så svamlade han mest om kärlek och evigheten och lät mest som en dålig karikatyr på Tomas DiLeva på fyllan. Trots detta hade han hur många tusentals följare som helst.
Raël gav liknande intryck. Det mesta han svamlade om lät rätt improviserat och osammanhängande. Han var varken charmig eller hade någon skön karisma som förklarar varför någon över huvudtaget ville lyssna på karln. Han förefaller ungefär lika intressant och fängslande som valfri uteliggare som svamlar om aliens och jordens undergång.
Leif GW framstår ju som ett under av karisma, gränslös visdom och spännande personlighet i jämförelse med Raël eller Baghwan. Det är för mig helt jävla obegripligt att någon lyssnat på Raëls förvirrade improvisationer och tänkt ”Fan, den här snubben är helt genuin och vet vad han snackar om!”.
Charles Manson var trots allt rätt fängslande att lyssna på med hans intensitet och retorik. Där kan jag väl ändå förstå att folk blev fascinerade av honom. Jim Jones var också en skicklig retoriker där jag kan fatta att folk hakade på.
Hur däremot till synes helt inkompetenta talare utan någon som helst charm eller personlighet lyckas bli sektledare är för mig en gåta. Hade jag varit lite mer andligt lagd så hade jag säkert kunnat falla för Jim Jones fascinerande beskrivningar om paradiset. Jag hade dock inte pallat lyssna många minuter på Raël innan jag bett honom bara hålla käften.
Jag kanske borde testa en karriär som sektledare. Om Raël och Baghwan lyckades så kan tamejfan exakt vilken pajas som helst lyckas med det.