2024-03-07, 15:53
Medlem
Saldo Bank jämnförs även på compricer.se. Borde kanske sätta in 20K.
Citera
2024-03-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Om du nu tänkt att låsa upp 20 000 sek i ett sparkonto i ett år, så blir räntan 1 000 sek om du väljer Saldo bank (5%) med insättningsgaranti i Lituaen (10 mil från Ryssland). Efter skatt 700 sek.

Väljer du istället SBAB (4.05%) så blir räntan något lägre, 810 sek. Efter skatt 567 sek.

Är det värt 133 sek för att chansa?
Citera
2024-03-07, 17:07
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du nu tänkt att låsa upp 20 000 sek i ett sparkonto i ett år, så blir räntan 1 000 sek om du väljer Saldo bank (5%) med insättningsgaranti i Lituaen (10 mil från Ryssland). Efter skatt 700 sek.

Väljer du istället SBAB (4.05%) så blir räntan något lägre, 810 sek. Efter skatt 567 sek.

Är det värt 133 sek för att chansa?

Santander (norsk insättningsgaranti) med 4,35 % för ett år känns också safe. Malta och Litauen känns däremot sådär.
Citera
2024-03-07, 17:24
Medlem
Raytheons avatar
Fast å andra sidan är svensk insättningsgaranti och svensk finansinspektion och svensk börsnotering ingen garanti för säkert sparande med Qliro som exempel.
Citera
2024-03-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Fast å andra sidan är svensk insättningsgaranti och svensk finansinspektion och svensk börsnotering ingen garanti för säkert sparande med Qliro som exempel.
Har Qliro gått i konkurs? Berätta mer!
Citera
2024-03-07, 17:47
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Har Qliro gått i konkurs? Berätta mer!

Nej, men de tappar bort sparares pengar.
Citera
2024-03-07, 17:49
Medlem
Citat:
Nej, men de tappar bort sparares pengar.
Okej, men det har ingenting med insättningsgarantin att göra.

Däremot kan du säkert göra en anmälan till Finansinspektionen.
Citera
2024-03-07, 17:50
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Okej, men det har ingenting med insättningsgarantin att göra.

Däremot kan du säkert göra en anmälan till Finansinspektionen.

Du tror att specifikt konkurs är det enda som oroar med bolag i Litauen eller Malta?
Citera
2024-03-07, 17:55
Medlem
Citat:
Du tror att specifikt konkurs är det enda som oroar med bolag i Litauen eller Malta?
Om du hade läst mitt inlägg, så hade du kunnat se att jag noterade att Litauern ligger tio mil från Ryssland.

Hela mitt inlägg fick ut på att det är tryggare att ha pengarna hos SBAB.
Citera
2024-03-07, 18:01
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Om du hade läst mitt inlägg, så hade du kunnat se att jag noterade att Litauern ligger tio mil från Ryssland.

Hela mitt inlägg fick ut på att det är tryggare att ha pengarna hos SBAB.

Och hela mitt inlägg gick ut på att huvudkontor i Stockholm city inte är en garanti för ett problemfritt sparande. Det förstod du men gillar att vara dryg. Det är din personlighet och det gör dig speciell och det är inget fel.
Citera
2024-03-07, 21:57
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Och hela mitt inlägg gick ut på att huvudkontor i Stockholm city inte är en garanti för ett problemfritt sparande. Det förstod du men gillar att vara dryg. Det är din personlighet och det gör dig speciell och det är inget fel.

Fan, gnäller du fortfarande om Qliro? Du kommer inte över att dom tog dina räntepengar? Om dom nu ens gjorde det, har du ens några bevis? Själv så diggar jag appen och det går fort med transaktioner
Citera
2024-03-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InwiDome
Saxat från forumet på rikatillsammans.se:

Citat:
Samma för mig. Dessutom ingen avdragen skatt på dessa rader. Jag ringde Lunar och de har gjort fel och ska korrigera. De kunde inte säga hur lång tid det tar.

Fast avdragen skatt ska väl inte synas under dom raderna för Lunar under "7.2 Ränteinkomster, utdelningar m.m.", det har det väl aldrig gjort för danska eller norska banker? Det är ju samma med norska Komplett/Morrow Bank att det inte syns någon avdragen skatt på den raden till höger om beloppet/ränteinkomsten. Det är väl detta som istället blir kvarskatt? Just detta är väl inget fel och inget man själv behöver gå in i deklarationen och skriva eller göra något åt, utan Skatteverket drar väl skatten automatisk själv och lägger väl den summa som ska skattas som kvarskatt eftersom den utländska banken ej beskattat dina ränteinkomster. Ett belopp till höger, under "avdragen skatt" visas väl bara om banken har dragit skatt på din sparränta, vilket ju inte Lunar gör som man gör hos svenska banker där man beskattar på direkten.
Senast redigerad av niklase28 2024-03-08 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in