2024-03-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja.. tant åklagare har ju inte ens åtalat för våldtäkt, hon borde ha gjort det, i alla fall som alternativyrkande.
Pottåklagare.

Och hon är ”nöjd med domen” också. Vilken ambitionsnivå. Vill inte ens överklaga. Detta är helt absurt. Föräldrarna i Västmanland fick 12 år för mindre omfattande brott.
Citera
2024-03-07, 15:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Våld behöver ju inte vara fysiskt dock, det kan ju vara psykiskt eller som i ett sånt här fall att sätta ett barn i en bilstol, och att låta henne ha blöjor som ger frätskador. Det behöver inte betyda att han ska ha höjt näven mot henne. Sen måste man också tänka på att barn är väldigt lojala mot sina föräldrar, och ett barn i den åldern kan inte se att saker och ting är fel på samma sätt som vi vuxna kan göra. Viktigaste av allt är att flickan får hjälp för allt trauma och att hon förhoppningsvis kan leva ett glatt liv och jag hoppas innerligt att det här inte kommer leda till något missbruk framöver.

Absolut, men jag säger inte heller att han är oskyldig. Något av det hemskaste tycker jag är den psykiska misshandeln och att hon hört "de orkar inte med mig". Det tycker jag är fruktansvärt. Jag tänker på hur hon i framtiden ska tackla att hon blivit utsatt på det viset.
Citera
2024-03-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Absolut, men jag säger inte heller att han är oskyldig. Något av det hemskaste tycker jag är den psykiska misshandeln och att hon hört "de orkar inte med mig". Det tycker jag är fruktansvärt. Jag tänker på hur hon i framtiden ska tackla att hon blivit utsatt på det viset.

Ja förhoppningsvis får man tänka att hon är väldigt väldigt ung.. Och då kommer man inte ihåg på exakt samma sätt som om man är tex 15. Men hon kommer ju minnas, men den nya familjen verkar ju göra allt för att hon ska må bra!

Det jag däremot inte kan förstå är hur det andra fallet om barnmisshandel närmare bestämt Amanda, samt Pontus hur kunde dom få 12 år? Nu kan det här låta väldigt fel så misstolka mig rätt. Men det här fallet känns ju mer allvarligt? Det har pågått längre tid, flickan har dessutom blivit av med magsäcken? Är det någon som kan ge en vettig förklaring hur det kan skilja sig så mycket i domarna? För jag blir inte klok alls på det här.. Hade hoppats på att det skulle vara mycket längre straff med tanke på att flickan i det här fallet trots allt nu har men för livet. Visst man kan leva utan en magsäck, men det är ju ändå ett bestående men för livet..

Edit - Är det för att åklagaren i detta fall inte väckte åtal för barnfridsbrott? Utan att kunna just dom paragraferna så borde väl ändå det här rubriceras som just det och inte bara "misshandel" och "grov misshandel"?
Senast redigerad av Linkish90 2024-03-07 kl. 15:09.
Citera
2024-03-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Fast har man inte tagit bort den där idiotiska 3/4-regeln? Eller har det inte trätt i kraft än? Jag vet att det i a f diskuterades väldigt mycket när den nya regeringen tillträdde.

Någon 3/4-regel har mig veterligen aldrig funnits.
2/3-regeln är alltjämt gällande.
Vad Regeringen säger att de ska göra och vad de gör i praktiken är två fullständigt olika saker. Det är bara skitsnack som vanligt. Likadant som att de skulle ”strama åt invandringen” när det fortfarande beviljas ca 200.000 uppehållstillstånd varje år.
Det enda partiet som har varit någorlunda intresserade av rejäla straffskärpningar är SD, vilka inte ingår i regeringen.
Senast redigerad av filuren96 2024-03-07 kl. 15:09. Anledning: Felstavning
Citera
2024-03-07, 15:11
Medlem
Åklagare Ingegerd Jigin är nöjd med domen.

– Jag är väldigt glad och lättad över att tingsrätten har dömt i de delar som det huvudsakligen handlade om: Ättikan, frihetsberövandet och att hon har blivit misshandlad genom svält.

– Det är så jag ville att det skulle bli, men man vet aldrig förrän man ser det på pränt.

Hon hade yrkat på tio år, ”gärna mer”, men det blev åtta.

– Eftersom det är fråga om så allvarlig brottslighet så det finns utrymme för mer. Men jag har förtroende för domstolen.

Om föräldrarna överklagar, kommer även åklagaren att göra det, för att hela målet i så fall ska prövas igen.

– Det enda som jag inte spontant var nöjd med är bedömningen när det gäller den låga kroppstemperaturen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flicka-forgiftades-med-attika-nu-faller-domen
Citera
2024-03-07, 15:20
Medlem
Jag måste ge mig själv kredit för mina gissningar som just var 8 år mamman och en miljon drygt till flickan! Det enda felet var att jag trodde pappan skulle få lägre straff men rätten har sett dem som en "enhet".
Citera
2024-03-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Någon 3/4-regel har mig veterligen aldrig funnits.
2/3-regeln är alltjämt gällande.
Vad Regeringen säger att de ska göra och vad de gör i praktiken är två fullständigt olika saker. Det är bara skitsnack som vanligt.

Finns inte fängelseplatser nu för att höja andelen av straffet på anstalt. Nya regeringen har fått ärva en bajsmacka från den gamla, alla borde inse att anstaltsplatser inte byggs över en natt. Utredningen om att upphandla platser i andra eu-länder pågår väl ff, hoppet står till den.
Citera
2024-03-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Ja förhoppningsvis får man tänka att hon är väldigt väldigt ung.. Och då kommer man inte ihåg på exakt samma sätt som om man är tex 15. Men hon kommer ju minnas, men den nya familjen verkar ju göra allt för att hon ska må bra!

Det jag däremot inte kan förstå är hur det andra fallet om barnmisshandel närmare bestämt Amanda, samt Pontus hur kunde dom få 12 år? Nu kan det här låta väldigt fel så misstolka mig rätt. Men det här fallet känns ju mer allvarligt? Det har pågått längre tid, flickan har dessutom blivit av med magsäcken? Är det någon som kan ge en vettig förklaring hur det kan skilja sig så mycket i domarna? För jag blir inte klok alls på det här.. Hade hoppats på att det skulle vara mycket längre straff med tanke på att flickan i det här fallet trots allt nu har men för livet. Visst man kan leva utan en magsäck, men det är ju ändå ett bestående men för livet..

Edit - Är det för att åklagaren i detta fall inte väckte åtal för barnfridsbrott? Utan att kunna just dom paragraferna så borde väl ändå det här rubriceras som just det och inte bara "misshandel" och "grov misshandel"?

Det är för att den åklagaren åtalade för människorov, vilket stod Jingdin fritt att göra också eftersom det är precis vad det var. Meeen hon struntade i det så väl som i mycket annat.
Citera
2024-03-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Åklagaren hoppades ju på att "pappan" skulle berätta? Samtidigt var det ju svårt för honom att berätta det han inte visste.. Det var ju många grejer han fått veta nu. Det konstiga var att han inte reagerade i häktet men eftersom han anser att de är själsfränder har han tydligen haft överseende.

Så småningom i fängelset kommer han att få upp ögonen på hur grundlurad han varit och hur mycket skit han har fått tagit för henne. Att Z varit bunden och inlåst det vet han såklart, men som jag minns det sa Z att pappa har aldrig slagit och då sa han "det stämmer jag slår inte barnen".

Jag tror att allt fysiskt våld har J stått för. D har trott på henne i alla år när hon har förmedlat "sina" uppgifter från läkare osv... Att sitta nu efter så många år och höra hur mycket hon har ljugit om allt måste vara svårt. Det är lättare att slå dövörat till och liera sig med J.

T ex har han ju trott på att hon verkligen varit sjuk och haft fel på ryggmärgen och han var inte den ende som trodde på det. Hon fixa en massa läkemedel och färdtjänst och grejer. Hon är i det närmast unik i sitt manipulerande..

Du menar att detta skulle vara ett totalt uppvak för D?

Ja det är stora frågan.

Men nog ser det iaf ut som om D och J haft samma mål med Z våld och vanvård. Det framgår inte minst av smsen. Precis som med V. Sen har de säkert gjort på lite olika sätt men det fråntar inte dem garantansvaret.

Angående Ds våld så har det i vart fall framkommit i FUP att han också våldfört sig på Z. Bla berätta hon att de båda två försökte döda henne och att det kom mycket blod.

Med lite tur får vi i HR kanske reda på fler detaljer och motiv.

Men D har heller inga problem med att ljuga för egen vinnings skull. Precis som J.

Som du skrev tidigare är det skyldig och skyldigare. Bara grader i helvetet.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-07 kl. 15:42.
Citera
2024-03-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Åklagare Ingegerd Jigin är nöjd med domen.

– Jag är väldigt glad och lättad över att tingsrätten har dömt i de delar som det huvudsakligen handlade om: Ättikan, frihetsberövandet och att hon har blivit misshandlad genom svält.

– Det är så jag ville att det skulle bli, men man vet aldrig förrän man ser det på pränt.

Hon hade yrkat på tio år, ”gärna mer”, men det blev åtta.

– Eftersom det är fråga om så allvarlig brottslighet så det finns utrymme för mer. Men jag har förtroende för domstolen.

Om föräldrarna överklagar, kommer även åklagaren att göra det, för att hela målet i så fall ska prövas igen.

– Det enda som jag inte spontant var nöjd med är bedömningen när det gäller den låga kroppstemperaturen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flicka-forgiftades-med-attika-nu-faller-domen

Men så fint att kärringen är nöjd, det var väl bra då 👺👺👺
Citera
2024-03-07, 15:40
Medlem
Har inte läst den tråd eller hängt med mycket i detta fall.

Kan någon förklara för mig varför pappa tycker så här (jag har förstått att båda förnekar brotten):

Citat:
Pappan kan inte förstå att han döms för detta och är förbannad, uppger advokat Anders Elvingsson.

– Han har inte begått de gärningar som han har dömts för och han har inte heller varit medveten om att målsägaren skulle ha varit utsatt för någon form av brott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flicka-i-eslov-forgiftades-av-attika-nu-faller-domen

Hur ser ni på "skuldfördelningen" mellan mamman och pappan. Har tingsrätten dömt de som "klump" eller var det faktiskt någon som var mer drivande och mer skyldig. Eller gjorde tingsrätten det lätt för sig och drog båda över samma kam.
Citera
2024-03-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Man tar hela tiden på straffet, tar bort 1/3 och sen tar man bort de dagar de redan suttit häktade.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in