2024-03-07, 15:46
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Fy fan jag blev så ledsen, arg, förtvivlad när jag läste en del av förhöret som låg ute på Aftonbladet med förhörsledaren och flickan. Värsta var frågan vad får du äta? Det som blir över och sedan kom frågan hur känns det att vara i rummet? (Fastspänd i bilbarn stolen i tvättstugan) Ett svar: ensam.

Kan bara tänka mig vilket helvete och ångest hon måste känt att sina egna föräldrar som ska skydda henne har gjort något sådant här hemskt.

Att magsäcken är förstörd för all framtid, finner inga ord för hur sadistiska dessa as är.

Håller med fullt ut. Det är oerhört ledsamt ☹️ Straffen var för låga, inte minst med tanke på alla avdrag de får; med den sk straffrabatten på 1/3 och dessutom avdraget de får för året i häktet gör att den effektiva strafftiden bara blir runt 4,5 år…
Citera
2024-03-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men så fint att kärringen är nöjd, det var väl bra då 👺👺👺
Sjukt att Jigin är nöjd med domen. Hon borde aldrig ha tilldelats ett såhär viktigt fall. Så hon menar alltså att hon bara troligen överklagar om föräldrarna gör det? Att hon ens tvekar?! Hon kanske är rädd att hovrätten ger henne kritik för allt hon missat.
Citera
2024-03-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du kanske missförstod mig. Jag tycker det är sexuellt våld men skrivaren som jag svarade ifrågasatte om de ens var en åtalspunkt typ.

För min del är det solklart. Hade det varit frågan om något annat än sexuellt våld hade hon haft uttalade skador på andra ställen på kroppen. Dessutom finns Z vittnesmål just i det avseendet och förklarar både finger och stearin.

Men det är sant, åklagaren har inte åtalat för just definitionen sexuellt övergrepp/våldtäkt.

Men själv tycker jag det sexuella våldet borde ingått i TR domen då det var färska skador på Z genitalier i nära anslutning till akutbesöket.
Sorry, missförstod dig. Håller med dig att det borde ingått i domen (eller åtminstone i åtalet). Det går egentligen inte att jämföra då detta är mycket värre, men fanns knappast bättre bevis för våldtäkt i snippafallet än detta fall.
Senast redigerad av Nora2002 2024-03-07 kl. 15:54.
Citera
2024-03-07, 15:53
Medlem
Zoneinopiums avatar
Finns domen att tillgår här?
Citera
2024-03-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Sjukt att Jigin är nöjd med domen. Hon borde aldrig ha tilldelats ett såhär viktigt fall. Så hon menar alltså att hon bara troligen överklagar om föräldrarna gör det? Att hon ens tvekar?! Hon kanske är rädd att hovrätten ger henne kritik för allt hon missat.

Det finns en tendens vid stora mål att åklagaren mest är intresserad av sig och sitt. Det är ”deras” mål och de gör hur de vill. Går det som dom vill (utan hänsyn till brottsoffer, samhällsintresse mm) så har de bara fått en fjäder till i hatten och ytterligare högre svansföring.

Med det sagt så finns det verkligen bra åklagare också, men Jingdin - du är inte en av dom.
Citera
2024-03-07, 15:56
Medlem
Citat:
Det är för att den åklagaren åtalade för människorov, vilket stod Jingdin fritt att göra också eftersom det är precis vad det var. Meeen hon struntade i det så väl som i mycket annat.

tack för förtydligandet, men brukar man inte kunna ha alternativa punkter? Har för mig att jag har sett som exempel då tex Våldtäkt, i andra hand sexuellt utnyttjande.
Varför har inte åklagaren då gjort något liknande? För det bör man väl kunna?
Citera
2024-03-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium

Yes här https://gofile.io/d/gI2kaO
Citera
2024-03-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
tack för förtydligandet, men brukar man inte kunna ha alternativa punkter? Har för mig att jag har sett som exempel då tex Våldtäkt, i andra hand sexuellt utnyttjande.
Varför har inte åklagaren då gjort något liknande? För det bör man väl kunna?

Exakt, hon kunde och hon BORDE haft alternativa yrkanden.
Citera
2024-03-07, 16:10
Medlem
Citat:
Det finns en tendens vid stora mål att åklagaren mest är intresserad av sig och sitt. Det är ”deras” mål och de gör hur de vill. Går det som dom vill (utan hänsyn till brottsoffer, samhällsintresse mm) så har de bara fått en fjäder till i hatten och ytterligare högre svansföring.

Med det sagt så finns det verkligen bra åklagare också, men Jingdin - du är inte en av dom.
Japp… väldigt beklagligt att Jigin blev åklagare i just detta fallet - men absolut att det finns bra åklagare. Har en vän som läser till jurist och hon kommer bli en grym åklagare. Speciellt i fall som rör barn, tror jag. Det behövs!

Hursomhelst verkar Zoey ovanligt stark och klok och detta kommer förhoppningsvis inte knäcka henne. Vilket helvete hon tagit sig igenom alltså, och så många vuxna som svikit. Hoppas hon är på en bra plats där hon njuter av våren, runt människor som bryr sig och inser hennes behov av traumabehandling etc. Hade verkligen velat skydda henne från världen och alla egoistiska vuxna människor.
Senast redigerad av Nora2002 2024-03-07 kl. 16:13.
Citera
2024-03-07, 16:16
Medlem
Annars får jag hoppas att hon kan nå någon form av upprättelse genom media istället. Jag hoppas kunna hjälpa henne berätta sin historia ifall hon vill det i framtiden, vi journalister finns ju här bland annat för att livsöden som henne ska få berättas. För upprättelse
Senast redigerad av Nora2002 2024-03-07 kl. 16:26.
Citera
2024-03-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium

(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftade sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

.
Citera
2024-03-07, 16:19
Medlem
Citat:
Exakt, hon kunde och hon BORDE haft alternativa yrkanden.

För man får väl inte ha "för många" punkter? Som då skadorna i underlivet där, det hade man väl ändå kunnat ha som en punkt tex sexuellt utnyttjande, alternativt sexuellt ofredande? Jag är ju ingen åklagare.. Men jag tänker att hellre att man har för många punkter än för lite? För flickan nämner ju att hon har sagt stopp min kropp utan att mamman har brytt sig, och att hon även då har hällt stearin i underlivet. Nu är jag väl ingen expert på sexuella åtal på så sätt, men det borde väl i alla fall vara ett ofredande? Då det är riktat på ett kön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in