2024-03-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Bombande av civila så klart, som inte är militära mål.
Läser du inga nyheter...herregud?!
Nu har du nog blandat ihop länderna.
Citera
2024-03-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Bombande av civila så klart, som inte är militära mål.
Läser du inga nyheter...herregud?!
Du får gärna ge exempel på ukrainska bombningar av civila så ska du få ett antal på ryska attacker!
Citera
2024-03-07, 14:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
BNP ökar av att man köper/konstruerar en howitzer, men det är ingenting som gör folkets levnadsförhållanden bättre. Rysslands redan haltande ekonomi slösas nu på onödiga och föråldrade krigsmaskiner.

Exakt. Krigkassorna och reservfinansen i Ryssland töms dramatiskt. Detta dränerar hela den ryska ekonomin. Allt större del av BNP och allt större del av statsutgifterna går åt till kriget. Ökar för varje kvartal och år. Ser mycket illa ut för den ryska befolkningen och den ryska ekonomin. Rubeln rasar i värde. Den ryska ekonomin skjuts i sank. Låt kriget hålla på i 5-8 år till, och hela den Ryska Federation kommer skjutas i sank och federation splittras pga. ekonomiska problem. Precis som skedde med Sovjet i sitt krig med Afghanistan.
Citera
2024-03-07, 14:46
Medlem
Ratads avatar
Citat:
– Det skulle krävas otroliga mängder långskjutande vapensystem för mark- och luftmålsbekämpning, pansarfordon, minröjningsfordon och upp emot 500.000 soldater för att Ukraina skulle vinna kriget under 2024, säger Hederstedt.

Citat:
– Jag ser ingen militär lösning på kriget. Varken Ryssland eller Ukraina kan vinna, säger han till SvD.

En något mindre sensationslysten presentation av vad han anser.

Det är nog väldigt få västliga bedömare som räknat med att Ukraina ska vinna kriget helt militärt genom att köra ut ryssarna och framför allt inte att det skulle ske innan året är slut. Ingen sida verkar vara i närheten av någon form av kollaps och allt jag tagit del av nämner 2025 och 2026 endast utifrån vilka vapensystem man tror att Ukraina då kan använda i större omfattning (F-16 till exempel). Vilken påverkan det skulle ha på frontlinjerna vid det läget är rena spekulationer.

Men om Putin lyckas utplåna varenda lekplats där de där mytomspunna 3-åriga ukrainska nazistbarnen håller till kanske han till sist får stopp på rekryteringen till Azov?
Citera
2024-03-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, det där är ju en slutsats som är lätt att dra för den oinformerade svensken som lever i en bubbla av propaganda.
"Jag har sett sanningen!". Förstår du att det får dig att låta som en dåre?

Ja, Ryssland är 100% ansvariga, den slutsatsen är lätt att dra. Såvida inte Putin egentligen är en CIA-puppet, men det får du nog belägga i så fall.
Citera
2024-03-07, 14:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Jag var för en hel del år sedan tillsammans med en kvinna från Kiev och frågade vid något tillfälle hennes far hvilken tid han hade det bäst. Han svarade direkt utan tvekan att han hade det bäst under Sovjetunionens tid.

Han var en ganska hög tjänsteman inom det statliga gas företaget i Ukraina och levde relativt gott i en stor lägenhet i utkanten av Kiev.

Det som sköt den drömmen i sank var Sovjets krig med Afghanistan. Det blev för dyrt i längden, och ledde till att Sovjetunionen löstes upp.

Samma sak kommer hända nu med kriget i Ukraina. Ge det en 5-8 år till och även den Ryska Federationen är ett minne blott för alla kommunister och proryska nationalister att drömma sig tillbaka om. Det var Putin som kommer ha orsakat det. Bra legacy.

Grattis säger jag.
Citera
2024-03-07, 14:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, det där är ju en slutsats som är lätt att dra för den oinformerade svensken som lever i en bubbla av propaganda.

Nej. Men helt klart är det folk som lever på den ryska desinformationen och propagerar för deras falska narrativ (som de inte ens själv tror på), som hävdar så. Pinsamt. Tur att ÖB har mer koll, och att du inte sitter på den posten.
Citera
2024-03-07, 14:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Orcherna har väl varje vecka sedan mars, 2022, kommit med nya "förklaringar" och motiveringar (nazister, satanister, NATO, UFO:n, patetiska imperiedrömmar och såklart "alla länder i Östeuropa tillhör egentligen oss!!!", lol...) till varför de startade det här totalt misslyckade kriget?

Det har blivit tydligt att förlorarna i detta krig är de som startade det; den redan fattiga pöbel som lever i Putins U-land. De vet själva om det:
https://threadreaderapp.com/thread/1656074583559262208.html
Att vara medberoende är inte bara en svensk och kinesisk nationalsport. Ryssland och Palestina slår oss numera med hästlängder vad gäller att nicka och hålla med bossen som dragit med en på "äventyr" (för att det är tryggast så). När det inte längre är roligt brukar det vända jävligt fort (tänk Rumänien 1989). I Rysslands fall tror jag inte på en ren folkrevolution utan att någon ja-sägare (som en viss före detta restaurang-tomte) hyggligt nära Judodvärgen som tycker att han får för lite för jobbet han lägger ner på nazistjakt.
Citera
2024-03-07, 14:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det liberala EU köper numera inte tanken att ett land och en regering restlöst äger sina medborgare som boskap, och kan kommendera ut dem i massa att dö vid fronten i undermåliga förhållanden. Det var på de gamla kolonialimperiernas tid man verkligen kunde köra med den tanken.

Svarade till Fizzlor här för några timmar sen, men repliken gäller hela frågan om utlämnande och repatriering av ukrainska män:
(FB) Tidigare ÖB: Ukraina kan inte vinna

Jo de tänker nog som normala en. De vill leva. Varför fan ska de behöva dö för!? Jag menar om Sverige var i krig. Några hundrartusen krigspittar hade dött. De hade ropat för Sverige! sedan dött. Men sedan för oss den stora skalan hade vi nog likt män i Ukraina inte velat dö.
Citera
2024-03-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
"Jag har sett sanningen!". Förstår du att det får dig att låta som en dåre?

Ja, Ryssland är 100% ansvariga, den slutsatsen är lätt att dra. Såvida inte Putin egentligen är en CIA-puppet, men det får du nog belägga i så fall.

För den hjärntvättade svensken så låter alla som presenterar ett narrativ som inte överensstämer med det rådande och extremt förenklade och regimgodkända narrativet som dårar. Den moderna svensken klarar helt enkelt inte av att höra andra åsikter än de offentligt godkända, utan att det brinner i proppskåpet.

Men det är OK. Jag är van vid det.
Citera
2024-03-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo de tänker nog som normala en. De vill leva. Varför fan ska de behöva dö för!? Jag menar om Sverige var i krig. Några hundrartusen krigspittar hade dött. De hade ropat för Sverige! sedan dött. Men sedan för oss den stora skalan hade vi nog likt män i Ukraina inte velat dö.
Det handlar om att EU inte köper den här Karl XII- eller Maurice Barrès-ideologin där folket anses ha satt sina liv i pant hos landets ledare. Att EU skulle gå med på att gripa och tvångsrepatriera hundratusentals ukrainska män tillbaka till ett land i krig för att de ska kunna skickas till fronten är helt uteslutet, när kriget ser ut som det gör.
Citera
2024-03-07, 15:12
Medlem
För att kunna diskutera detta behöver vi börja med att definiera följande.

Vad är en vinst i kriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in