2024-03-07, 14:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Rätten ger åklagaren en känga för rubriceringen och val av tidsspann. Datumen för stearinet och finger i snippan var inte med, således kunde de inte ta det i beaktning.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Från din spoiler
De frikänns från denna del av åtalet, då det enligt tingsrätten inte är bevisat att flickan har utsatts för penetrationer på det sätt som åklagaren har påstått.

Ja de har ju inte definierat vad de menar med som åklagaren påstått? Kan inte påminna mig om att åklagaren påstått ngt om hur det gått till? Det är märkligt för de tror väl inte flickan fött barn iallafall?

Föräldrarna frikänns även från olaga frihetsberövande bestående i att de stängt in flickan i ett rum i familjens tidigare bostad.

Det här förstår jag inte alls. Tror de inte på Z berättelse? Det styrks ju av att föräldrarna även frihetsberövade henne i Löberöd dec 2022.

I domen framgår att åklagaren angett för snävt datumintervall för penetrationerna i sin gärningsbeskrivning, 1 november och den 24 december 2022, och därför får tingsrätten inte beakta händelser dessförinnan, t ex stearintortyren. Så där föll åtalet på ett tekniskt misstag från åklagaren.

Samtidigt säger tingsrätten att datumintervallet är för stort för att bedöma säkert vad gäller inlåsningen i Kungshult.
Så helt konsekventa är de inte.

Det här är material för hovrätten eller till och med HD. Hur ska en utdragen barnmisshandel bedömas?
Citera
2024-03-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibo19
Känns onekligen lite konstigt. Hoppas Hovrätten i ger dem en uppsträckning för alla misshandlade barns skull!

Hovrätten har ju tyvärr visat många gånger vad de går för. Snippafallet tex.

Och bara ännu ett exempel i mängden; lärare som förgrep sig på barn i klassrum friades. Vittne fanns som råkade öppna dörren. Flickans DNA på mannens snopp, ändå friad.
Citera
2024-03-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Varför fel att benämna som sexuellt våld?
Ifall du (om du är kvinna) hade fått fingrar uppstoppade i dig (enligt flickans vittnesmål), samt fått ditt underliv uttänjt och skändat inuti (enligt läkare). Hade inte du utsatts för sexuellt våld då? Detta handlar dessutom om ett barn och hon har säkerligen utsatts för mer än bara fingrar. Herregud

Du kanske missförstod mig. Jag tycker det är sexuellt våld men skrivaren som jag svarade ifrågasatte om de ens var en åtalspunkt typ.

För min del är det solklart. Hade det varit frågan om något annat än sexuellt våld hade hon haft uttalade skador på andra ställen på kroppen. Dessutom finns Z vittnesmål just i det avseendet och förklarar både finger och stearin.

Men det är sant, åklagaren har inte åtalat för just definitionen sexuellt övergrepp/våldtäkt.

Men själv tycker jag det sexuella våldet borde ingått i TR domen då det var färska skador på Z genitalier i nära anslutning till akutbesöket.
Citera
2024-03-07, 14:19
Medlem
Sitter på jobbet och har inte kunnat hänga med i tråden, finns domen upplagd här?
Citera
2024-03-07, 14:20
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag hyser inget hopp om vare sig Jigdin eller hovrätten, men jag hade hoppats på tingsrätten. Är både besviken och äcklad över vårt rättssystem som jag tyvärr själv varit en del av för länge. Detta händer precis hela tiden att man lägger sig i nedre delen av straffskalan men DENNA gången hade jag verkligen hoppats på en rimlig dom.

Jag förstår att du är ledsen och upprörd det är även jag. Men ge inte upp hoppet om HR, det tänker inte jag göra.
TR har verkligen slagit knut på sig själv för att båda ska komma så lindrigt undan som möjligt. Nästa gång sitter det jurister och dömer.
Citera
2024-03-07, 14:20
Medlem
Jigin om domen:

Åklagaren ser domen som en framgång, trots att hon hade yrkade på ett ännu längre fängelsestraff.

Jigin är väldigt nöjd med att de är dömda för ättiksintaget, svälten och att hon har varit inlåst. ”Det har varit mitt mål”

”Om föräldrarna överklagar kommer troligen även hon att göra det, men hur det ska utformas vill hon fundera på.”

Betydelse för andra barn

”– Det kan man hoppas, för detta barn har hållits undan. Det skriver även domstolen, att detta barn har hållits undan från samhället och det är flera aktörer som ska begrunda detta, hur det är möjligt.”

https://tt.omni.se/pappan-forbannad-over-domen-ska-overklaga/a/onjmoB
Citera
2024-03-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Från SR:

Pappan reagerade hårt på att han och mamman döms.
Pappans försvarsadvokat säger att hans klient är förbannad.
 Både mamman och pappan vill överklaga domen.

Är man säkra på de inte är efterblivna på något sätt? Isåfall borde de väl få knäppskallerabatt eller något.
Citera
2024-03-07, 14:25
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
5 år är straffet, eftersom man bara sitter 2/3-delar i Absurdistan.
Fast har man inte tagit bort den där idiotiska 3/4-regeln? Eller har det inte trätt i kraft än? Jag vet att det i a f diskuterades väldigt mycket när den nya regeringen tillträdde.
Citera
2024-03-07, 14:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Föräldrarna som döms för att ha tvingat i sin dotter ättika kommer båda att överklaga till hovrätten. Pappan är inte förvånad, men förbannad, säger hans försvarsadvokat.

Pappan kan inte förstå att han döms för detta, framhåller advokaten.
— Han har inte begått de gärningar som han har dömts för och han har inte heller varit medveten om att målsägaren skulle ha varit utsatt för någon form av brott, säger han.
(Min understrykning)

Snart börjar "pappan" att skylla på "mamman".

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/f%C3%B6r%C3%A4ldrarna-i-%C3%A4ttiksfallet-ska-%C3%B6verklaga-domen/ar-BB1jtYDz?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=ea6e53fe3b244b 02bf2efa91c4af547f&ei=24
Citera
2024-03-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Åklagaren hoppades ju på att "pappan" skulle berätta? Samtidigt var det ju svårt för honom att berätta det han inte visste.. Det var ju många grejer han fått veta nu. Det konstiga var att han inte reagerade i häktet men eftersom han anser att de är själsfränder har han tydligen haft överseende.

Så småningom i fängelset kommer han att få upp ögonen på hur grundlurad han varit och hur mycket skit han har fått tagit för henne. Att Z varit bunden och inlåst det vet han såklart, men som jag minns det sa Z att pappa har aldrig slagit och då sa han "det stämmer jag slår inte barnen".

Jag tror att allt fysiskt våld har J stått för. D har trott på henne i alla år när hon har förmedlat "sina" uppgifter från läkare osv... Att sitta nu efter så många år och höra hur mycket hon har ljugit om allt måste vara svårt. Det är lättare att slå dövörat till och liera sig med J.

T ex har han ju trott på att hon verkligen varit sjuk och haft fel på ryggmärgen och han var inte den ende som trodde på det. Hon fixa en massa läkemedel och färdtjänst och grejer. Hon är i det närmast unik i sitt manipulerande..
Men snälla. Vem är lägerkommendanten i familjen? Det är väl ändå D.
I samförstånd med J vanvårdar han sin dotter. Svälter henne. En glassburk om dagen med matrester.
Låter henne sitta fastspänd, ibland hårt bunden så hon inte kan ta av sig blöjan. Ignorerar henne när hon ber om kläder och vatten.
Vad inbillar du dig? Han bryr sig inte om att se till att hon får sjukvård. Han vet inget om hennes skador. Enligt Z kunde hon inte ens hålla en glasspinne när hon hade brutit armen. Men det har D o J inte sett. BS! Att detta inte upptäckts tidigare beror på att Ds stenhårda kontroll av Z.
Föräldrarna är högst medskyldiga samarbetspartners i den sadistiska behandlingen av ett olyckligt utvalt barn.
Citera
2024-03-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Sitter på jobbet och har inte kunnat hänga med i tråden, finns domen upplagd här?

(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftade sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

.
Citera
2024-03-07, 14:34
Medlem
Knut-Annes avatar
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem