Citat:
Ursprungligen postat av
blue-rat
Ska svara en sak först. En jag vet har sökt samma jobb och flera liknande och nästan alltid fått göra dessa tester. Det är en del med rutor med grejer i och sedan är en ruta som kommer sist rätt. Efter det är det om ens personlighet, konstiga frågor om man tycker om att köpa nya skor och liknande.
Den som gjorde testet förstod knappt IQ-testet, vad det handlade om, så hur ska jag kunna det? Och hur ska jag inte övertänka frågor om mig själv? Vad vill de veta egentligen? Ska man svara ärligt? Den delen är ändå lättare. Sådana där rutor har jag aldrig testat och vill inte men måste.
För jag måste söka just de jobben. Personen som inte förstod IQ-testet för den inte sett ett sådant innan är smart, då ska jag som är normalt dum klara det. Det är rutor med olika grejer i men ingen säger hur man ska tänka. Från vänster till höger? Uppifrån och ner? Diagonalt? Är en uppgift sin egen? Jag har aldrig velat göra sådant på kul för det verkar helt ångestframkallande.
Det är ju lite det som är testet. De vill se om du klarar av att se olika mönster snabbt och under press. Jag har alltid haft superlätt för dessa då jag tycker de är lite roliga, men förstår att alla inte tycker det.
Ofta ska man bara kunna dra slutsatser baserat på det tidigare och vad som då borde komma sedan.