2024-03-06, 13:29
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Har det framkommit om någon av dem eller att tre var döva, eller hade vaxproppar som gjorde att de ignorerade signalerna? En fullt frisk funtad människa är ju vaken och tittar både en och två gånger innan man sticker ut foten nånstans.
Citera
2024-03-06, 14:31
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarinBruse
Fråga till er lokförare:

Vem/Vad är det som bestämmer hur fort tåget kör ? Kör man alltid på max, eller är det okej om lokföraren känner: "Idag skulle jag vilja chilla lite", etcetera ?

Skulle det gå att köra i siktfart förbi Södra station ? Hur lång tid tar det i så fall att bromsa ett tåg i siktfart ?

Är farten avgörande för om det blir dödlig utgång i en olycka ?

Fullständig amatör

Signalsystemet eller hastighetstavlor bestämmer max hastighet. Man kör t.ex. aldrig resandetåg i full fart genom växlar. Däremot kan man inte såsa hur man vill då det kan påverka annan trafik.

Siktfart är just siktfart och det finns hel och halv sådan, det innebär att du ska kunna stanna på hela eller halva siktsträckan. Tåg körs normalt inte med siktfart.
Citera
2024-03-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Signalsystemet eller hastighetstavlor bestämmer max hastighet. Man kör t.ex. aldrig resandetåg i full fart genom växlar. Däremot kan man inte såsa hur man vill då det kan påverka annan trafik.

Siktfart är just siktfart och det finns hel och halv sådan, det innebär att du ska kunna stanna på hela eller halva siktsträckan. Tåg körs normalt inte med siktfart.

Tack, då vet jag ! Intressant !!

Hur tänker man då som lokförare i en situation där ett resandetåg just har släppt av ett gäng resenärer på perrongen och det finns stor risk att de går ut på spåren mot rött och mot ljudsignal ?

Tänker man, typ: "Det är inte mitt ansvar om jag kör på någon, utan trafikverkets, det är de som har bestämt farten" (och byggt stationen) ?

Eller har man aom lokförare fått fria tyglar från sin överordnade att själv bedöma om man måste krypköra på stationen ?
Citera
2024-03-06, 15:04
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Hur tänker man då som lokförare i en situation där ett resandetåg just har släppt av ett gäng resenärer på perrongen och det finns stor risk att de går ut på spåren mot rött och mot ljudsignal ?

Fast detta är ju inte relevant alls i detta fallet. Trodde vi hade klargjort att resandetåget hade passerat övergången och då skymde godståget som kom från andra hållet.
Citera
2024-03-06, 15:32
Medlem
GmbHs avatar
Lokala media skriver att den 21-åriga kvinnan, Beriv*n *r*z (* =a) ska begravas i Turkiet och tonårskillen i Belgien.
Senast redigerad av GmbH 2024-03-06 kl. 15:49.
Citera
2024-03-06, 16:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Lokala media skriver att den 21-åriga kvinnan, Beriv*n *r*z (* =a) ska begravas i Turkiet och tonårskillen i Belgien.
Det har även startats en insamling till hennes begravning.
Citera
2024-03-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det har även startats en insamling till hennes begravning.

såklart de ska, nog rekord på begravning.
Citera
2024-03-06, 18:15
Medlem
Citat:
Tack, då vet jag ! Intressant !!

Tänker man, typ: "Det är inte mitt ansvar om jag kör på någon, utan trafikverkets, det är de som har bestämt farten" (och byggt stationen) ?

Eller har man aom lokförare fått fria tyglar från sin överordnade att själv bedöma om man måste krypköra på stationen ?

Det är nog i så fall föraren på resandetåget som ser godståget komma som kan tänkas ha möjlighet att vänta ett kort ögonblick med att starta så att godståget hinner fram först till övergången. Då uppstår förhoppningsvis inte situationen att en person som springer ut bakom ett av tågen riskerar att bli överkörd av det andra tåget på grund av skymd sikt, men andra olyckor kan ändå uppstå istället.

Samtidigt är det inte en bra lösning om förarna ska göra egna bedömningar och skapa förseningar. Föraren av godståget kan inte göra något hursomhelst.
Citera
2024-03-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
De steg av på en perrong och inte direkt på spåret.
Det finns en grind på perrongen de steg av vid som de måste öppna för att komma ut på de två spåren som måste passeras för att nå stationsperrongen.

Sedan finns det en ytterligare grind till upp på stationsperrongen som de också måste öppna när de passerat spåren.
Det finns en grind från vardera perrong ut på spårområdet.

De har aktivt öppnat den första grinden och gått ut på spårområdet under tjutande ringsignal och blinkande röda varningsljus.
De har passerat det första spåret som deras tåg stod på, men blivit påkörda på det andra spåret av godståget som kom framrusade. De nådde aldrig fram till grind nummer två vid stationsperrongen.

Titta på bilden uppifrån.
https://www.flashback.org/leave.php?...2FqHQsQdnu.jpg

Ja du har rätt. Var jag som inte såg att de hade staket och grind från perrongen mot det spår tåget de åkte med stod på. Gissar att det också var det tåget som skymde sikten åt det håll det tåget som körde på dem kom ifrån? Kanske hörde de heller inte att tåget var där pga det höga plingandet från varningsklockorna? De skulle ju förstås aldrig gått ut på spårområdet alls. Men gissar att de inte kopplade varningssignalerna till att det var ett nytt tåg på väg? Eller så trodde de att alla tåg stannade på stationen och att det därför inte skulle köra förbi? Hemskt.
Citera
2024-03-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har helt fel och verkar rätt jävla dum i huvudet. Det är grindar på båda sidor om spårområdet för att komma ut på spårområdet.

Ja, du har rätt. Men det såg inte ut så när jag såg filmen första gången, men jag såg väl fel helt enkelt. Finns ju rätt många farliga övergångar över spår så hade dock inte förvånat mig.
Citera
2024-03-06, 21:07
Medlem
rostsyntess avatar
Jag vet inte om detta tagits upp tidigare, men om tåget tutade på ordentligt och dom borde ha upptäckt det, kan det vara att en av de tre personerna drog ut och höll fast en annan i syfte att skrämma eller ta med sig in i döden? Den tredje kanske då försökte hjälpa till. Kanske ett svartsjukedrama eller liknande? Så jäkla bred är ju inte rälsen och man hör ju ett tåg på bra avstånd.
Citera
2024-03-06, 21:14
Medlem
Passerade de framför eller bakom det tåg de just stigit av? Om de passerade framför, borde de väl ha sett det södergående godståget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in