Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Hur många här i tråden har likt mig ännu inte fått skattebeskedet? Har Kivra som digital brevlåda.

Inte fått min ännu, men min fru fick igår och alla på jobbet fick för 2 dagar sedan.
2024-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Klart man blir förbannad när alla runt omkring en får, förutom en själv.

En snabb koll på din posthistorik: du avslutar nästan varje inlägg med personliga påhopp där folk antingen är "idioter", "mongos" och "cpskadade". Sen kommer du in här och predikar om att folk inte verkar ha det lätt i livet Självinsikt much?
Men samtidigt, vem bryr sig. Du får den snart så chilla lite😉
2024-03-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Samma här. Inte heller fått. Suttit i samtal med skv i 20 minuter nu och dom erkänner att vissa misstag har begåtts men är ovilliga att lämna ytterligare besked och omöjliga att ha att göra med. Skulle bli kopplad till jourhavande chef nu i alla fall men redan väntat 7 minuter...
Varför lägger du tid på något som löser sig om en dag eller två och som inte heller är viktigt. Du har 7 veckor på dig att deklarera. Förklara gärna🙂
2024-03-06, 19:50
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Du har en egenandel på 11.000kr utöver det får du 30% av beloppet. Är du osäker på reseersättning kan du läsa på skatteverkets hemsida.

Du kan ju inte kalla det skattefritt men du får ju inte teoretiskt 25kr/mil rätt i fickan...

Nu blandar vi nog ihop milersättning och reseavdrag
2024-03-06, 19:56
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Deklaration 2024

/Moderator
2024-03-06, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Nu blandar vi nog ihop milersättning och reseavdrag
Det ska naturligtvis stå reseavdrag.
https://skatteverket.se/privat/etjan...e80001472.html

Oavsett så är det 30% av beloppet man får, vilket var poängen.
2024-03-06, 20:06
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Hej.. fick rådet att flytta hit med tråden..

Några funderingar fick ett gammalt båtskjul av min mor som muntlig gåva för 5-6år sedan.
Ändarde ägare inom båtklubben betalade alla avgifter etc. Har haft för många projekt i livet så det var bara en förvaring med båt där.
Så gick min mor bort förra året. Då fick jag absolut ingen tid till detta skjul.
Så jag hörde av mig till en mäklare fick vad jag begärde ca 200000, och mäklaravgiften förstås 25000.
Jag hörde av mig till båtklubben vad anskafningsvärdet var 1963 när familjen köpte/byggde den, inga uppgifter fans.

Hur lägger man upp detta vid deklarationen?
Muntliggåva 5-6år sedan (är det giltligt?)
Försäljning 200000 - 25000Mäklare
175000kr men inget anskafningsvärde! Hur blir skatten bli på detta..
Kommer tyvärr ha väldigt hög skatt att betala i deklaration 2024, så går det att få skjuva fram detta?

Mvh

Du måste deklarera affären året den gjordes. Att du inte hade koll är ditt problem, uppskov gäller normalt bara när man sålt bostad med vinst.
Du har inget anskaffningspris och kommer absolut att få skatta en hel del.
Avdrag kan göras för mäklaren, men du brydde dig ju inte om ekvationen när den var aktuell och nu skördar du konsekvensen.
Tänk på att du får saftig kvarskatt (och då närmare 20 procent i straffränta) om du inte pyntar in pengar på ditt skattekonto snarast.
Du kan räkna ut skatten här. Bygger på bostad men principen är samma:

https://skatteverket.se/privat/fasti...800033595.html

Sök sen på ”uppskovsguiden”, där kan du läsa vad som gället.
2024-03-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion12
Gör det någon skillnad om du kan SE detta nu eller säg, nästa vecka?

Du kan inte ha det lätt i livet om du blir irriterad över en sån sak.

Står ju dessutom 4-8mars. Det är 6e idag ...

Absolut att du gör skillnad. Brukar få den i princip samma dag som den kommer ut. Om denna röra gör att jag inte kan deklarera och ev få återbäring innan påsk då jäklar. Om jag nu mot all förmodan måste betala tillbaka vill jag veta det så jag kan se till att jag har pengar till det..
2024-03-06, 20:19
Medlem
Hej såg på min deklaration att det var missat redovisad ränta hos en bank som jag har betalt ränta till för hela 2023. Är det vanligt? Trodde det skedde per automatik på deklaration.

Ska man inte få tillbaka 30% av den betalda räntan för 2023?
2024-03-06, 20:36
Medlem
Computerzs avatar
På min deklaration står att jag ska få tillbaka 32 000 kr vilket är helt galet. Förra året sålde jag en bostad och gjorde ca 300 000kr i vinst. Ska jag inte betala tillbaka då?

Lite länger ner i pdf:en står det försäljningspris, inköpspris och kapitaltillskott (133 839) vart kommer den summan i från? Och behöver jag fylla i detta på egen hand? Trodde skv hade allt sånt förifyllt och jag bara klickar Godkänd?
2024-03-06, 20:43
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Inte fått min ännu, men min fru fick igår och alla på jobbet fick för 2 dagar sedan.

Skulle vilja veta om de rangordnar utskicken. Eller om det sker det helt slumpmässigt.
2024-03-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paljoon
Jag kör 13 mil per dag t/r. Har dock inga kvitton eller kontoutdrag att visa då jag nämligen kör på en annan färg av diesel… Har ju dock kilometerräknaren på bilen som kan bevisa dessa körda milen samt besiktningsprotokoll man kan jämföra. Vid eventuell granskning, kan jag styrka det på så vis? Jag menar… jag har kanske supermycket kontanter sparade hemma under madrassen och glömt spara kvitton? Eller vad riskerar jag om jag inte kan styrka detta, givet att jag blir granskad om något år? Någon som blivit granskad och kunnat styrka genom besiktningsprotokoll?

En kollega skrev 60K i milersättning förra året och han åkte på det.
Dock fick han avslag bara då han förklara för dem, inget mer än så

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in