2024-03-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Din logik är extremt bristfällig. Varför gick priset ner 20% under den första delen av din ”graf”?

Är ETF:erna det enda stället där folk kan handla bitcoin nu?

Hur känns din logik gällande bitcoin och intresset från Tradfi som bevisligen varit 100% fel?
Citera
2024-03-06, 10:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hur har det sett ut innan vid ATH, brukar det räcka med en prövning?

Återhämtat oss mycket bättre än jag trodde. Trodde vi skulle vara kring 50k nu. Men är ju väldigt nära ATH igen nu. Men vad händer nästa gång vi tar oss över ATH? Fler pappershänder som fegar ur och säljer och priset sjunker igen? Eller tror ni en "prövning" räckte?
Citera
2024-03-06, 11:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Hur har det sett ut innan vid ATH, brukar det räcka med en prövning?

Återhämtat oss mycket bättre än jag trodde. Trodde vi skulle vara kring 50k nu. Men är ju väldigt nära ATH igen nu. Men vad händer nästa gång vi tar oss över ATH? Fler pappershänder som fegar ur och säljer och priset sjunker igen? Eller tror ni en "prövning" räckte?
Det har sett annorlunda ut.

Tycker det fokuseras på tok för mycket hur det sett ut 2-3 gånger tidigare och på tok för lite hur fundamentat är annorlunda nu (hence, annorlunda price action).

Oavsett om vi skall upp, sen ner, sen upp, sen ner eller helt tvärt om, så fokuserar jag på frågan om vi verkar passera 200k i år eller om tre år och var vi isf är om 5 år och hur många Satoshis jag hinner samla på mig tills dess.
Citera
2024-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du får det att låta som det finns några som har alla rätt, vilket inte stämmer.

Vissa är bättre än andra på att ha rätt oftare eller åtminstone väldigt nära rätt, men ingen har rätt alla gånger.
Kolla bara Michael Burry som folk gudaförklarar efter "The Big Short", men som har fel oftare än rätt sedan dess.

Du pratar om tur eller slumpen, vilket är totalt ointressant när man ska dra slutsatser. Det handlar ju om skicklighet och då måste man ha ett stort dataunderlag och ha en välgjord studie och man måste dessutom slå fast statistisk signifikans för vi är väl inte intresserade av att folk har rätt pga. turen? Vi vill ju veta om det beror på skicklighet eller inte.

Du blir bländad av folk som du har fått för dig har expertis och har ett par rätt. De sitter inte på större kunskaper än gemene man. Möjligtvis större teoretiska kunskaper men när det kommer till förutsägelser? Då sitter de inte på större kunskaper än gemene man.

Du är som den där personen som ser en bettingtorsk ha rätt 10 gånger på raken och därefter drar du slutsatsen att personen är värd att lyssna på när det kommer till betting, alltså ursäkta? Hur är din hjärna funtad?

Att ''ha rätt'' ett par gånger innebär inte att man har gjort ett bra beslut.

Om jag gör 10 bets på fotboll och jag vinner alla bets, men jag har minus edge på alla mina bets medans en annan person gör 10 bets och förlorar alla men har plus edge, vem har då gjort bäst beslut? Du måste kunna lära dig att skilja på resultat och beslut. Det förmår du inte. Det går inte in i din skalle.

Det finns inga experter när det kommer till prisförutsägelser. Du kanske ska lära dig grunderna i hur man sätter upp hypoteser och gör power-analyser? Då skulle du förstå varför du tänker fel i många lägen.
Citera
2024-03-06, 11:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du pratar om tur eller slumpen, vilket är totalt ointressant när man ska dra slutsatser. Det handlar ju om skicklighet och då måste man ha ett stort dataunderlag och ha en välgjord studie och man måste dessutom slå fast statistisk signifikans för vi är väl inte intresserade av att folk har rätt pga. turen? Vi vill ju veta om det beror på skicklighet eller inte.

Du blir bländad av folk som du har fått för dig har expertis och har ett par rätt. De sitter inte på större kunskaper än gemene man. Möjligtvis större teoretiska kunskaper men när det kommer till förutsägelser? Då sitter de inte på större kunskaper än gemene man.

Du är som den där personen som ser en bettingtorsk ha rätt 10 gånger på raken och därefter drar du slutsatsen att personen är värd att lyssna på när det kommer till betting, alltså ursäkta? Hur är din hjärna funtad?

Att ''ha rätt'' ett par gånger innebär inte att man har gjort ett bra beslut.

Om jag gör 10 bets på fotboll och jag har rätt på alla, men jag har minus edge på alla mina bets så har jag fattat 10 st. dåliga matematiska beslut. Detta måste du lära dig att skilja på.

Det finns inga experter när det kommer till prisförutsägelser. Du kanske ska lära dig grunderna i hur man sätter upp hypoteser och gör power-analyser? Då skulle du förstå varför du tänker fel i många lägen.
Tack för att du förtydligar min poäng, men hade varit snyggare om du gjort det på ett kortare sätt än mig.
Citera
2024-03-06, 11:53
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Det har sett annorlunda ut.

Tycker det fokuseras på tok för mycket hur det sett ut 2-3 gånger tidigare och på tok för lite hur fundamentat är annorlunda nu (hence, annorlunda price action).

Oavsett om vi skall upp, sen ner, sen upp, sen ner eller helt tvärt om, så fokuserar jag på frågan om vi verkar passera 200k i år eller om tre år och var vi isf är om 5 år och hur många Satoshis jag hinner samla på mig tills dess.
Jo men det här är spekulation, så vad tror du nu då? Kommer samma sak återupprepas vid nästa ATH? Eller tror du vi bryter igenom och går mot 100k exempelvis?
Citera
2024-03-06, 11:55
Medlem
Citat:
Tack för att du förtydligar min poäng, men hade varit snyggare om du gjort det på ett kortare sätt än mig.

Ditt beteende i den här tråden tyder på motsatsen - att det är väldigt mycket du inte förstår.
Citera
2024-03-06, 12:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men det här är spekulation, så vad tror du nu då? Kommer samma sak återupprepas vid nästa ATH? Eller tror du vi bryter igenom och går mot 100k exempelvis?
Inget har återupprepat sig exakt. Men tidigare har det funnits många likheter, vilket jag tror du är ute efter.

Om du kollar förra toppen så är den 0 lik tidigare toppar iom dubbeltoppen som kom. Den efterföljande dippen var främst driven av ett antal black swans som kom som en perfect storm. Jag argumenterade ju för (vill jag minnas) att 38k borde hålla då, men sen kom FTX och all skit.

Kollar du istället den här toppen så är inte den heller särkilt lik tidigare. En tydlig sak är hur mycket vi ökat INNAN halveringen.

Varför blir det då så här? Jo, jag menar att det är ETF:erna som ändrar dynamiken. Det är betydligt fler som köper och håller. Av on chain aktiviteten kan man se att 75% är long term holders.

Man kan gissa att de som köper ETF:er som galningar är företag som byter sina investeringar mot Bitcoin i allt högre grad. Dessa företag sitter inte som en daytrader hemma på kammaren i kalsongerna och köper/säljer på 15 minuters grafen utan dom tenderar att ligga i flera år i vad dom nu investerar i.

Till detta så är ETF:erna bara i sin linda. Man kan knappt köpa dom, om man inte har konto hos utfärdarna. Sakta men säkert så kommer andra mäklare (oavsett om det är Avanza eller Goldman Sachs) att vilja erbjuda dessa produkter, och då kommer dom nu ut till en helt ny marknad.
Att vi tycker det är häftigt att BlackRock säljer ETF:er för 1 miljard dollar om dagen tror jag kommer vara peanuts om 6-12 månader när man tittar på inflödena.

Jag säger detta för att svara på din fråga. Jag har inga starka åsikter om hur priset kommer vara kommande veckor. Med en pistol mot huvudet så hade jag tvingats gissa på högre.

För ett år sedan, vid 20k, så sade jag att vi kommer få se 40k brytas till hösten/vintern, vilket jag fick rätt i. Jag har sagt att jag tror 100k kommer brytas under 2024 och att vi kan gå så högt som mot 250k.
Jag har dessutom förlänge sedan sagt att jag tror vi kommer ligga någonstans mellan 300k och 600k innan 2026 är slut, och ser i dagsläget ingen anledning att revidera det. Visst kan det komma en blackswan i form av ett världskrig eller pandemi som kan ändra på förutsättningarna, men det är inget jag kan ta höjd för nu när jag spekulerar.
Citera
2024-03-06, 12:57
Medlem
Citat:
Jag har dessutom förlänge sedan sagt att jag tror vi kommer ligga någonstans mellan 300k och 600k innan 2026 är slut, och ser i dagsläget ingen anledning att revidera det. Visst kan det komma en blackswan i form av ett världskrig eller pandemi som kan ändra på förutsättningarna, men det är inget jag kan ta höjd för nu när jag spekulerar.

Nej, du har inte sagt att Bitcoin kommer ligga på 300k-600k. Det är något du har kokat ihop i efterhand efter att du insåg att dina prisförutsägelser var riktigt dåliga. Dina prisförutsägelser blev tidigt sågade 2021 av kompetenta akademiker men du skrattade åt dem. Nu ser vi alla som har rätt.

Så Leaston som är så kunnig och verkar sitta på så mycket kunskaper i tråden trodde alltså att denna symbol: $, syftade på kronor och inte amerikansk dollar år 2021? Är du så dum så du tror att folk går på det ?

Citat:
I november 2026 så ligger Bitcoin priset på $3-$6 miljoner.
Under 2030 så ligger Bitcoin priset på $8-$10 miljoner

Att ändra dig får du göra, men kom inte och försök intala oss andra att du menade svenska kronor när du skrev 3-6 miljoner dollar år 2021. Så du som verkar så kunnig i tråden och verkar sitta på så mycket kunskaper förstod alltså inte att dollar-symbolen ($) inte syftade på svenska kronor? Jo tjena... dra den om rödluvan.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-06 kl. 13:02.
Citera
2024-03-06, 13:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Nej, du har inte sagt att Bitcoin kommer ligga på 300k-600k. Det är något du har kokat ihop i efterhand efter att du insåg att dina prisförutsägelser kommer vara fel. Dina prisförutsägelser blev tidigt sågade 2021 av kompetenta akademiker men du skrattade åt dem. Nu ser vi alla som har rätt.

Så Leaston som är så kunnig och verkar sitta på så mycket kunskaper i tråden trodde alltså att denna symbol: $, syftade på kronor och inte amerikansk dollar år 2021? Är du så dum så du tror att folk går på det ?
Lustigt att dom som motsätter sicken framtida prisökning mest också är dom som själva inte vågar komma med en egen gissning 😁

Var tror du själv att priset är om 1 respektive 3 år är?

PolisenÖrebro är det enda undantaget, men han vågar inte precisera sig mer än ”någonstans mellan 5k och 250k om 5 år” 😁
Citera
2024-03-06, 13:04
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Inget har återupprepat sig exakt. Men tidigare har det funnits många likheter, vilket jag tror du är ute efter.

Om du kollar förra toppen så är den 0 lik tidigare toppar iom dubbeltoppen som kom. Den efterföljande dippen var främst driven av ett antal black swans som kom som en perfect storm. Jag argumenterade ju för (vill jag minnas) att 38k borde hålla då, men sen kom FTX och all skit.

Kollar du istället den här toppen så är inte den heller särkilt lik tidigare. En tydlig sak är hur mycket vi ökat INNAN halveringen.

Varför blir det då så här? Jo, jag menar att det är ETF:erna som ändrar dynamiken. Det är betydligt fler som köper och håller. Av on chain aktiviteten kan man se att 75% är long term holders.

Man kan gissa att de som köper ETF:er som galningar är företag som byter sina investeringar mot Bitcoin i allt högre grad. Dessa företag sitter inte som en daytrader hemma på kammaren i kalsongerna och köper/säljer på 15 minuters grafen utan dom tenderar att ligga i flera år i vad dom nu investerar i.

Till detta så är ETF:erna bara i sin linda. Man kan knappt köpa dom, om man inte har konto hos utfärdarna. Sakta men säkert så kommer andra mäklare (oavsett om det är Avanza eller Goldman Sachs) att vilja erbjuda dessa produkter, och då kommer dom nu ut till en helt ny marknad.
Att vi tycker det är häftigt att BlackRock säljer ETF:er för 1 miljard dollar om dagen tror jag kommer vara peanuts om 6-12 månader när man tittar på inflödena.

Jag säger detta för att svara på din fråga. Jag har inga starka åsikter om hur priset kommer vara kommande veckor. Med en pistol mot huvudet så hade jag tvingats gissa på högre.

För ett år sedan, vid 20k, så sade jag att vi kommer få se 40k brytas till hösten/vintern, vilket jag fick rätt i. Jag har sagt att jag tror 100k kommer brytas under 2024 och att vi kan gå så högt som mot 250k.
Jo men jag menade nästa gång vi når ATH, tror du på liknande som igår då igen eller att priset fortsätter uppåt? För nån gång "måste" vi ju bryta igenom 70k. Men kommer det ta 2 försök eller 200 eller nånstans däremellan?

Tydligen en som mineat 2010 som sålde massvis igår vilket var starkt bidragande till det tillfälliga raset. Grattis till den personen.
Citera
2024-03-06, 13:04
Medlem
Citat:
Lustig att dom som motsätter sicken framtida prisökning mest också är dom som själva inte vågar komma med en egen gissning 😁

PolisenÖrebro är det enda undantaget, men han vågar inte precisera sig mer än ”någonstans mellan 5k och 250k om 5 år” 😁

Kolla när jag registrerade mig på det här forumet. Där har du svaret. Det handlar om att du inte vågar stå för dina misstag.

Du ska få en ny chans men jag kommer påminna dig om dina galna prisförutsägelser om du fortsätter ljuga. Givetvis förstod du att dollar-symbolen INTE syftade på svenska kronor. Hur dumma tror du att vi är?

Dra till med en prisförutsägelse för november 2026 för Bitcoin, du tror alltså på 600k dollar säger du? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in