Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Jo men det här är spekulation, så vad tror du nu då? Kommer samma sak återupprepas vid nästa ATH? Eller tror du vi bryter igenom och går mot 100k exempelvis?
Inget har återupprepat sig exakt. Men tidigare har det funnits många likheter, vilket jag tror du är ute efter.
Om du kollar förra toppen så är den 0 lik tidigare toppar iom dubbeltoppen som kom. Den efterföljande dippen var främst driven av ett antal black swans som kom som en perfect storm. Jag argumenterade ju för (vill jag minnas) att 38k borde hålla då, men sen kom FTX och all skit.
Kollar du istället den här toppen så är inte den heller särkilt lik tidigare. En tydlig sak är hur mycket vi ökat INNAN halveringen.
Varför blir det då så här? Jo, jag menar att det är ETF:erna som ändrar dynamiken. Det är betydligt fler som köper och håller. Av on chain aktiviteten kan man se att 75% är long term holders.
Man kan gissa att de som köper ETF:er som galningar är företag som byter sina investeringar mot Bitcoin i allt högre grad. Dessa företag sitter inte som en daytrader hemma på kammaren i kalsongerna och köper/säljer på 15 minuters grafen utan dom tenderar att ligga i flera år i vad dom nu investerar i.
Till detta så är ETF:erna bara i sin linda. Man kan knappt köpa dom, om man inte har konto hos utfärdarna. Sakta men säkert så kommer andra mäklare (oavsett om det är Avanza eller Goldman Sachs) att vilja erbjuda dessa produkter, och då kommer dom nu ut till en helt ny marknad.
Att vi tycker det är häftigt att BlackRock säljer ETF:er för 1 miljard dollar om dagen tror jag kommer vara peanuts om 6-12 månader när man tittar på inflödena.
Jag säger detta för att svara på din fråga. Jag har inga starka åsikter om hur priset kommer vara kommande veckor. Med en pistol mot huvudet så hade jag tvingats gissa på högre.
För ett år sedan, vid 20k, så sade jag att vi kommer få se 40k brytas till hösten/vintern, vilket jag fick rätt i. Jag har sagt att jag tror 100k kommer brytas under 2024 och att vi kan gå så högt som mot 250k.
Jag har dessutom förlänge sedan sagt att jag tror vi kommer ligga någonstans mellan 300k och 600k innan 2026 är slut, och ser i dagsläget ingen anledning att revidera det. Visst kan det komma en blackswan i form av ett världskrig eller pandemi som kan ändra på förutsättningarna, men det är inget jag kan ta höjd för nu när jag spekulerar.