2024-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Någon annan kan ta över ditt telefonnummer (t.ex. genom att ringa Telia och hävda att de tappat sim-kortet). Det är svårare med 2fa appar då dessa kräver lösenord.
Men behöver de inte identifiera sig då?
Citera
2024-03-05, 22:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Konstigt. Mitt Facebook och messenger (appar) har funkat mest hela dagen...
Citera
2024-03-05, 22:55
Avslutad
Jag märkte inte av det alls. Fungerade bra för mig
Citera
2024-03-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2215
Tack för många bra svar. Skulle det funka om man till exempel skaffar WhatsApp eller liknande?

Whatsup låg också nere. Över 30 relativt oberoende av varandra sidor som låg nere samtidigt är för många för att vara "driftstörning" i mitt tycke.
Citera
2024-03-05, 23:11
Medlem
Sambon loggades ut men inte jag. Konstigt, undrar varför vissa loggades ut och vissa inte.
Citera
2024-03-05, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1815
Sambon loggades ut men inte jag. Konstigt, undrar varför vissa loggades ut och vissa inte.
Finns säker en förklaring, men vi upplevde samma på jobbet.
Citera
2024-03-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Whatsup låg också nere. Över 30 relativt oberoende av varandra sidor som låg nere samtidigt är för många för att vara "driftstörning" i mitt tycke.

Låter jättekonstigt faktiskt. Tycker det är fel att de absolut största sociala medierna är kopplade till ett enda system som Meta. Så fort Meta får problem så påverkar det en massa olika kanaler för kommunikation, som i sin tur påverkar flera miljarder människor.

Har det sagts något om ifall det var påverkan utifrån eller ett internt fel som tog ner sidorna?

Har du länk till nån lista där man kan se vilka sidor som låg nere?

Edit: såg nu på downdetector att det rörde sig om vääldigt många stora sidor. Sidorna verkar ha gått ner olika tider mellan midnatt och 05:00. Men flera av sidorna gick ner samtidigt vid 04:30. Undrar vad det beror på
Senast redigerad av 1815 2024-03-05 kl. 23:41. Anledning: Styckindelning
Citera
2024-03-05, 23:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Låter jättekonstigt faktiskt. Tycker det är fel att de absolut största sociala medierna är kopplade till ett enda system som Meta. Så fort Meta får problem så påverkar det en massa olika kanaler för kommunikation, som i sin tur påverkar flera miljarder människor.

Har det sagts något om ifall det var påverkan utifrån eller ett internt fel som tog ner sidorna?

Edit: såg nu på downdetector att det rörde sig om vääldigt många stora sidor. Sidorna verkar ha gått ner olika tider mellan midnatt och 05:00. Men flera av sidorna gick ner samtidigt vid 04:30. Undrar vad det beror på

Det verkar vara de content-providers som dessa tjänster använder som fått routingproblem. Det kan hänga ihop med att man routar om i nätet pga trasiga fiberkablar i röda havet som används för trafiken mellan europa och asien. Meta kan också ha drabbats av det, dvs de servrar som levererar tjänsterna lokalt kommer inte åt vissa av sina root-servrar.
Citera
2024-03-05, 23:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Konstigt. Mitt Facebook och messenger (appar) har funkat mest hela dagen...

Tänkte precis säga detsamma, såväl FB, Messanger och IG har fungerat för mig hela tiden.
Kanske att FB på datorn var minimalt segare i att uppdatera flödet precis där kring 16 snåret, men absolut inget jag reagerade särskilt på, förrän såhär i efterhand nu när jag läste detta. I övrigt har jag inte haft några störningar alls.
Citera
2024-03-05, 23:55
Medlem
Citat:

Ja, sidorna peakade ungefär samtidigt strax efter kl 16 de flesta.(Och det ser man på downdetector som.visar det som toppar med anmälningar på att sidorna inte fungerar). Mark var i Indien på någon miljonärs bröllop, men det var som sagt inte bara länkade sidor till Meta som låg nere utan många samtidigt. Hackerattacker i form av överbelastning har skett av Noname idag också och då var det riksdagen och försäkringskassan och kronofogden och integritetsskydd som påverkades. Igår? var det en stor läcka på Facebook och dessa sidor idag har påverkats över hela världen och borde inte bero på någon militärövning i ett land tex.
Citera
2024-03-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det verkar vara de content-providers som dessa tjänster använder som fått routingproblem. Det kan hänga ihop med att man routar om i nätet pga trasiga fiberkablar i röda havet som används för trafiken mellan europa och asien. Meta kan också ha drabbats av det, dvs de servrar som levererar tjänsterna lokalt kommer inte åt vissa av sina root-servrar.

Tack för svaret! Ja, tycker det visar hur ”lätt” vi kan förlora åtkomst till det mesta.
Citera
2024-03-06, 00:55
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Vi som redan har MFA borde väl sitta säkert?

Nej.

Tvåfaktorsautentisering är ju mest en osäkerhet som gör att du kanske inte själv kommer in i framtiden, när du tappat din enhet, eller fått ditt telefonnummer bytt, eller vad du nu hängt upp det på.

Du kom väl heller inte in idag, trots tvåfaktorsautentisering, eller?

Om vi ponerar att servrarna är nere för att någon tagit över dom, så har dom nog all din data oavsett vilket sätt du brukar använda för att logga in och se din data.

Om vi ponerar att servrarna stängts ner av Meta själva för att man upptäckt stora mängder märkliga accesser, kan någon redan hunnit fått ut din data. Finns det ett fel i inloggningen som kan forceras, så kan det lika gärna vara av en karaktär där det är möjligt att gå runt både det vanliga lösenordet, och tvåfaktorskräpet.

Det tvåfaktorsautentisering i huvudsak ger ett visst skydd för, är om en du har färdigifyllda sparade lösenord i dina enheter, och att en enhet du för tillfället inte använder blir hackad eller borttappad. Inte mot att servrarna blir hackade.

Jag tror huvudskälet till varför de stora bolagen vill att du ska använda tvåfaktorsautentisering är för att de vill ha in en app i din telefon och att de vill ha ditt telefonnummer. Information är pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in