2024-03-05, 19:54
Medlem
Någon som inte kommer in på messener på mobilen?
Citera
2024-03-05, 19:56
Medlem
Kommer varken in på Facebook eller Messenger ännu, någon annan som fortfarande har problem?
Citera
2024-03-05, 20:03
Medlem
Detta är en av de många psy-ops som bankerna och de andra makthavarna (WEF, CIA, etc) utför så att folk ska vänja sig vid att skylla på Ryssland/Kina/terrorister/utomjordingar/whatever när bankerna väl utför sin stora kollaps där arbetarna förlorar alla sina pengar. Whitney Webb har varnat för det här i flera år och ingen lyssnar på henne.

https://www.youtube.com/watch?v=Y36ZEKYMvzM

"If you're the big banks and the intelligence agencies, you want to avoid what happened after the 2008 economic crisis where there was unprecedented anger at Wall Street, because the whole "hope and change" Obama psy-op is probably not going to work again. So how do you allow that collaps to happen (because it has to happen) in such a way that the banks and the government are essentially blameless? Well, you can have a cyber attack happen, and you can literally blame any nation, state or group for that hack. And we know this because of what Wikileaks published right before Julian Assange was completely silenced...[etc]"

"It's important to keep in mind that next year [2024] - the exact year when the WEF Managing Director has predicted this attack [US bombing Iran] is going to take place - is an election year in the United States. And a lot of rhetoric about some imminent cyber attack - whether from Iran, Russia and/or China - was being utilised to a signifigant degree in the 2020 election as well, and you actually had what I've argued is an Israeli intelligence front company (a cyber security company called Cybereason) was gaming out and conducting simulations with the DHS [Department of Homeland Security] and some of our top law enforcement and intelligence agencies how hackers could disrupt the 2020 election, have the election cancelled and marshall law declared, [and working out] exactly what hackers would need to do for those conditions to be met. So there is a lot of stuff going on in the cyber realm that not enough people are paying attention to."
Citera
2024-03-05, 20:05
Medlem
Drapåtrissors avatar
Funkar att gå till historik i webbläsaren och klicka på en äldre inloggning åtminstone för mig
Citera
2024-03-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nej, man ska inte använda SMS-tvåfaktorsautentisering. Man ska använda andra tvåfaktorsautentiseringar, än SMS-verifiering. Använd en tvåfaktorsautentisering app.

Varför inte sms auth?
Citera
2024-03-05, 20:41
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Varför inte sms auth?

Finns många mellanhänder där och SMS är ju alltid okrypterat och trafiken kan lätt avlyssnas. Hackare och social ingengjörskonst kan byta ut ditt telefonnr. Nån skum SMS-app har behörighet till telefonens SMS. Telefonnr är dessutom i praktiken som ett andra personnr som i 99% av fallen är mer eller mindre offentliga i olika databaser. Finns många metoder för en illvillig och det anses vara ett lätt sätt att komma över privatpersoners konton till det ena och det andra. SMS-verififering har alltid ansetts som värdelöst och man är troligen säkrare utan SMS-verifiering än utan.

En app skickar kod via internet och inga andra appar har tillgång till informationen den sänder.
Citera
2024-03-05, 20:50
Medlem
Citat:
Nej, man ska inte använda SMS-tvåfaktorsautentisering. Man ska använda andra tvåfaktorsautentiseringar, än SMS-verifiering. Använd en tvåfaktorsautentisering app.
Men varför skulle dessa appar vara säkrare än SMS? Och varför är SMS osäkert? Jag hänger inte med överhuvudtaget, om någon vill vara lite pedagogisk en stund så är jag tacksam.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fingeravtryck eller andra biologiska identifikatorer som enbart du har.
Ser egentligen inget bekymmer med det. Fingeravtryck får man ju lämna när man gör pass ändå, foto med. Så de vet nog redan mer om mig, än jag själv vet. Så att använda exakt samma uppgifter till att få ha mina sociala medier ifred gör mig inget.
Citera
2024-03-05, 20:57
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2215
Men varför skulle dessa appar vara säkrare än SMS? Och varför är SMS osäkert? Jag hänger inte med överhuvudtaget, om någon vill vara lite pedagogisk en stund så är jag tacksam.

Ser egentligen inget bekymmer med det. Fingeravtryck får man ju lämna när man gör pass ändå, foto med. Så de vet nog redan mer om mig, än jag själv vet. Så att använda exakt samma uppgifter till att få ha mina sociala medier ifred gör mig inget.

Någon annan kan ta över ditt telefonnummer (t.ex. genom att ringa Telia och hävda att de tappat sim-kortet). Det är svårare med 2fa appar då dessa kräver lösenord.
Citera
2024-03-05, 21:05
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Köp en hårdvarunyckel som tex Yubikey om du vill ha maximal säkerhet.
Citera
2024-03-05, 21:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:

Mobiltrafiken kan avlyssnas. SMS-trafik är okrypterat. Och det är lätt för hackare genom ingengörskonst byta ditt telefonnr. Det är bara att söka på internet om man är intresserad varför SMS-verifering är kasst.
Citera
2024-03-05, 21:11
Medlem
Citat:
Mobiltrafiken kan avlyssnas. SMS-trafik är okrypterat. Och det är lätt för hackare genom ingengörskonst byta ditt telefonnr. Det är bara att söka på internet om man är intresserad varför SMS-verifering är kasst.
Tack för många bra svar. Skulle det funka om man till exempel skaffar WhatsApp eller liknande?
Citera
2024-03-05, 21:18
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Tack för många bra svar. Skulle det funka om man till exempel skaffar WhatsApp eller liknande?

Ingen 2FA-tjänst använder sig såklart av WhatsApp. Använd en riktig verfieringsapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in