2024-03-04, 16:31
Medlem
Pink-Panters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Bara massa 14-åringar på större delen av dom senaste uthängningarna. Har dom svårt att hitta dom riktiga vidren som ger sig på riktiga småbarn eller?

Med tanke på hur extremt många som publicerats nu så är kanske detta den taktiken som går hem mest. De verkar väl mest sikta på att sätta dit så många som möjligt snarare än att hitta de riktigt vidrigaste.
Nu plockar jag siffror från intet men borde inte hebefiler vara lättare att få tag på än pedofiler som vill åt riktigt unga barn? Måste ju vara fler som tänker att 14 är så pass nära 15 att det är okej, medan 10-13 får det att tänkas till en extra gång. Men jag håller med om att 14 börjar bli lite uttjatat.
Citera
2024-03-04, 19:56
Medlem
adadglgmuts avatar
Någon som har info om senaste gäddan? "Mössan". Verkar bo i Forshaga enl meddelandena, träffades i Karlstad.
Citera
2024-03-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Du vill hitta på en mängd olika orsaker till att barn inte skulle fara illa av att ansättas sexuellt av vuxna. Ditt resonemang är ytterst bisarrt och fullkomligt smaklöst.

Jag träffade en tjej som hade en betydligt äldre pojkvän som ung. Hon berättar att något år efter deras relation hade hennes föräldrar fått reda på detta och polisanmält. Det blev poisförhör och alla markerade att han var en så hemsk människa och hon ett så hjälplöst offer. Hon sa att det var först efter poliskarusellen som hon började må dåligt över det här och tänkt igenom att det inträffat något felaktigt. Hon sa själv att det var omgivningens reaktioner som föranled hennes reaktion. Hon använde sedan övergreppet som orsak till sin svåra tonårsperiod innan det visade sig att hon egentligen hade medfödd NPF och med medicinering kunde leva ett bra liv.

Men det är bara en av många historier. Säkert har flera fått svåra trauman av liknande. Även gärningsmän traumatiseras om de åker fast av den utslagning och straff.

Egentligen tror jag ett sexuellt övergrepp inte är bland det värsta man kan råka ut för. Svår misshandel, sjukdom, förlust av värdefull egendom eller nära vän/ anhörig tror jag är mycket mer smärtsamt. Våldtäkter finns tyvärr i människans natur, både att utöva och utsättas för. Och könsmogna individer är fysiskt mogna för fortplantning oavsett hur psykiskt omogna de är. Naturen är hård.
Citera
2024-03-04, 22:25
Medlem
https://dumpen.se/2024/03/04/ar-vissa-overgrepp-verkligen-mindre-forkastliga-an-andra/?unapproved=37640&moderation-hash=b9f64e99d1e63c0284b811729f34912a#comment-37640

Mina reaktioner på debattartikeln:

Det bör göras skillnad på särskilt sårbara vuxna som utsätter barn för brott och starka, mogna vuxna som utsätter barn för brott.

Särskilt sårbara vuxna kan till sitt beteende och emotionella förmåga vara mer lik hur ett barn fungerar och därmed befinna sig i en liknande situation där de lätt kan manipuleras och utnyttjas. Det finns absolut 24 åringar som kan manipuleras av 14 åringar.

Till följd av sina svårigheter far de psykiskt sårbara vuxna betydligt mer illa av bestraffning än de "vanliga" vuxna. Det är därmed inte rättvist att de ska straffas lika hårt eller utsättas för lika bred social utslagning. Precis som ungdomar under 18 får specialstraff liksom allvarligt psykiskt störda lagöverträdare. Man behöver någonstans värna om dessa personer.

För barnet spelar det visst roll om förövaren är en vuxen jämbördig med andra vuxna eller ett vuxet barn. Den dominante vuxne har betydligt större förmåga att manipulera och övertala barnet och det blir en annan obalans i makt och erfarenhet. Om ett barn i framtiden ska bearbeta ett övergrepp kan det också vara till hjälp att veta att den vuxne inte fullt ut förstod vad han gjorde, för att lättare acceptera det inträffade.

Vårt civiliserade samhälle är uppbyggt på ideen att de starka ska skydda de svaga. En svag grupp är barnen. En annan grupp är myndiga personer som är psykiskt nedsatta och inte klarar sig själva. Gällande utsatthet är dessa grupper jämbördiga och står på liknande sätt i beroendeställning till vägledande vuxenförebilder. Att Dumpen då skriver att barnen ska försvaras med de vuxnas liv och skyddas till priset av de vuxnas lidande visar hur man blundar för den enorma utsatthet som finns hos psykiskt sjuka myndiga personer.

Gällande sexuella övergrepp finns även en grupp ingen vill prata om. De myndiga personer som till följd av sina psykiska svårigheter "vuxengroomas", utnyttjas och övertalas till sexuella aktiviteter de inte har förmåga att samtycka till. Den gruppen skyddar ingen. De är byxmyndiga och kan sällan få rättvisa, några dumpen-aktivister hejar inte på och de kommer aldrig få fullgod förmåga att förklara och bearbeta vad som hänt. Där kan man prata om trauman och utsatthet. De behöver skyddas lika mycket men kommer tyvärr aldrig få kallas skyddsobjekt.
Citera
2024-03-04, 23:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adadglgmut
Någon som har info om senaste gäddan? "Mössan". Verkar bo i Forshaga enl meddelandena, träffades i Karlstad.
Finns här: (FB) Dumpen - Tråden där vi BARA diskuterar GÄDDORNA som fångats!
Citera
2024-03-05, 13:51
Medlem
"Sanna" nyligen avhoppad Dumpen-admin berättar:

https://www.etc.se/debatt/sanna-paa-dumpen-skyddas-barnen-med-uthaengningar
Citera
2024-03-05, 15:58
Medlem
killyourlocalpeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt

Sammanfattar det som:

Stigmatisering och bristfällig vård ökar risken för övergrepp.

Fängelse har bara tidsbegränsad effekt brottspreventivt.
Citera
2024-03-05, 16:32
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
https://dumpen.se/2024/03/04/ar-vissa-overgrepp-verkligen-mindre-forkastliga-an-andra/?unapproved=37640&moderation-hash=b9f64e99d1e63c0284b811729f34912a#comment-37640

Mina reaktioner på debattartikeln:

Det bör göras skillnad på särskilt sårbara vuxna som utsätter barn för brott och starka, mogna vuxna som utsätter barn för brott.

Särskilt sårbara vuxna kan till sitt beteende och emotionella förmåga vara mer lik hur ett barn fungerar och därmed befinna sig i en liknande situation där de lätt kan manipuleras och utnyttjas. Det finns absolut 24 åringar som kan manipuleras av 14 åringar.

Till följd av sina svårigheter far de psykiskt sårbara vuxna betydligt mer illa av bestraffning än de "vanliga" vuxna. Det är därmed inte rättvist att de ska straffas lika hårt eller utsättas för lika bred social utslagning. Precis som ungdomar under 18 får specialstraff liksom allvarligt psykiskt störda lagöverträdare. Man behöver någonstans värna om dessa personer.

För barnet spelar det visst roll om förövaren är en vuxen jämbördig med andra vuxna eller ett vuxet barn. Den dominante vuxne har betydligt större förmåga att manipulera och övertala barnet och det blir en annan obalans i makt och erfarenhet. Om ett barn i framtiden ska bearbeta ett övergrepp kan det också vara till hjälp att veta att den vuxne inte fullt ut förstod vad han gjorde, för att lättare acceptera det inträffade.

Vårt civiliserade samhälle är uppbyggt på ideen att de starka ska skydda de svaga. En svag grupp är barnen. En annan grupp är myndiga personer som är psykiskt nedsatta och inte klarar sig själva. Gällande utsatthet är dessa grupper jämbördiga och står på liknande sätt i beroendeställning till vägledande vuxenförebilder. Att Dumpen då skriver att barnen ska försvaras med de vuxnas liv och skyddas till priset av de vuxnas lidande visar hur man blundar för den enorma utsatthet som finns hos psykiskt sjuka myndiga personer.

Gällande sexuella övergrepp finns även en grupp ingen vill prata om. De myndiga personer som till följd av sina psykiska svårigheter "vuxengroomas", utnyttjas och övertalas till sexuella aktiviteter de inte har förmåga att samtycka till. Den gruppen skyddar ingen. De är byxmyndiga och kan sällan få rättvisa, några dumpen-aktivister hejar inte på och de kommer aldrig få fullgod förmåga att förklara och bearbeta vad som hänt. Där kan man prata om trauman och utsatthet. De behöver skyddas lika mycket men kommer tyvärr aldrig få kallas skyddsobjekt.

Intressant skrivet.

Det artikeln tar upp beträffande identitet, måste i grunden vara rätt: Idag verkar det vara mäkta populärt att ”identifiera” sig till höger och vänster. Om man själv som myndig person anser sig vara och tänka som ett barn, ska det inte utgöra någon ansvarsfrihet.

Hur Dumpen i sin publicistik förhåller sig till intellektuellt funktionsnedsatta (eller -”varierade”) har varit föremål för diskussion, vilket framgår av artikeln - hänga ut eller inte? Viss försiktighet från Dumpens sida vore påkallad i det, att det kan faktiskt vara så att en 14-åring är intellektuellt förmögnare än en 24-åring, som du nämner. Särskilt med beaktande av att Dumpenfiskarna generellt är väldigt på, drivande i att få till ett möte. Att då exponera en uppenbart intellektuellt funktionsnedsatt person eller inte, blir en etisk fråga för Dumpen att ta ställning till.

Angående myndiga personer som ”vuxengroomas” tar lagstiftningen höjd för det. I våldtäktsbestämmelsen stadgas uttryckligen att frivillighet aldrig kan komma ifråga till följd av ”psykisk störning”, ”sinnesrörelse” eller annars en ”utsatthet”. Så skyddslös är inte denna grupp; de är ”skyddsobjekt” i lagens ögon.

Rörande personer med nedsatt psykisk förmåga som gör sig skyldiga till brott, finns utrymme i lagen att ”till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande” eller ”om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga” sänka straffvärdet (29 kap. 3 § brottsbalken).
Senast redigerad av Lessler 2024-03-05 kl. 16:34.
Citera
2024-03-05, 16:43
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt

Haha, ser man på! Om det är den jag tror så har jag nästan varit hemma hos henne en gång. Hade bråttom annars hade jag tänkt åka förbi och kolla läget!

En debattartikel. Hon driver tesen att en utstött, ensam individ blir farligare. Dvs en gädda är farligare efter uthängningen, än före uthängningen.

Hon har ju rätt i sak, men varför denna reformation? Har hon skådat ljuset? Bråk inom Dumpen?
Citera
2024-03-05, 20:10
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Haha, ser man på! Om det är den jag tror så har jag nästan varit hemma hos henne en gång. Hade bråttom annars hade jag tänkt åka förbi och kolla läget!

En debattartikel. Hon driver tesen att en utstött, ensam individ blir farligare. Dvs en gädda är farligare efter uthängningen, än före uthängningen.

Hon har ju rätt i sak, men varför denna reformation? Har hon skådat ljuset? Bråk inom Dumpen?
Men det här var ju faktiskt bra skrivet och nyanserat. Har det blivit osämja inom dumpen. Det finns en fiskare som heter Sanna fiskare, undrar om det är hon.
Citera
2024-03-05, 20:44
Medlem
Sanctuss avatar
Har dom helt slutat att fiska riktiga pedofiler som söker småbarn? Känns som alla dom fångar numera söker fjortonåringar.
Citera
2024-03-05, 21:06
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Men det här var ju faktiskt bra skrivet och nyanserat. Har det blivit osämja inom dumpen. Det finns en fiskare som heter Sanna fiskare, undrar om det är hon.

Det skulle man ju aldrig kunna tänka sig? De verkar ju vara jättestabila och trevliga människor

Jag kan tänka mig det blir jävligt jobbigt om man inte håller med Sara och Patrik.
Om man har liiite lite åsikter om metoder eller tillvägagångssätt, hur tror ni Sara och Patrik reagerar?
Haha tänk er att ha Sara och Patrik som chef? Herrejävlar, jag blir frustrerad med skyhögt blodtryck bara att tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in