2024-03-05, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Om jag förstår det rätt så är ursprungsintervjun någon brittisk tidning innan den återpublicerats i massa svenska medier. Det är väldigt intressant för Storbritannien, framförallt England, har haft många mulatter och svarta i deras fotbollslandslag från ca 80-talet fram till idag.

I mina ögon som utomstående har alltid de mörka spelarna för England känts engelska och som en del av kulturen medan motsvarigheterna i Frankrike känts (eller behandlats) som någon form av legoknektar. Det franska landslaget har fått öknamn som "Afrikanska elvan" men det har aldrig det engelska fått mig veterligen. Jag upplever det som att de mörka britterna ofta ser sig som britter medan de mörka fransoserna ser sig som afrikaner och att det beror på hur samhället sett på dom.

Henke spelade som bekant i Glasgow sina 6-7 bästa år i karriären. Min amatörmässiga spaning är att han trivdes som bäst i livet där och att han, kanske för första gången i livet, bara var svensk där. "Super Swede", "Godh" osv. Men så kom han hem med känslan att han blott var en av våra n*grer på topp ihop med Dahlin. Säkert därför han tog Zlatan under sina vingar dom där tidiga åren.

Här är originalintervjun: https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign

Han känner sig som en svart person i ett vitt land helt enkelt. Hans capverdi-pappa bor tydligen kvar i närheten men är dement. H Larsson är en svart person som varit otroligt hyllad och uppskattad i Sverige - men det räcker inte för honom.

Han förbjöd sin svenska vita mamma att komma till vissa matcher - för att hon betyder otur.
Citera
2024-03-05, 06:16
Medlem
Fan va trött man är på sådana här individer som aldrig är nöjda med något. Hela tiden måste de klanka ned på något för att själva må bra, för att få stå i rampljuset. Sök hjälp hos en psykolog Henrik Larsson. Med lite tur kan "hen" hjälpa dig! Tacksamhet och ödmjukhet är tydligen inget du har kännedom om!

En tanke slog mig! Kan det vara så att Henrik Larsson är rasist!? Han har en vit mamma som han portar från matcherna, enligt honom för hon otur med sig. För ett tag sedan läste jag om en annan afrikan som beklagade sig över att folkutbytet i Sverige gick för sakta. Han hatar Sverige och svenskarna. Planen är att de svarta ska ta över Sverige.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/svenskhatande-somalier-folkvald-men-av-vilket-folk/id1512948365?i=1000639088484
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-03-05 kl. 06:29.
Citera
2024-03-05, 06:22
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Fan va trött man är på sådana här individer som aldrig är nöjda med något. Hela tiden måste de klanka ned på något för att själva må bra, för att få stå i rampljuset. Sök hjälp hos en psykolog Henrik Larsson. Med lite tur kan "hen" hjälpa dig! Tacksamhet och ödmjukhet är tydligen inget du har kännedom om!

Vad klankar han ned på?
Han berättar om sin uppväxt, inget fel med det.
Att han inte känner sig svensk är för att han inte är det.
Citera
2024-03-05, 06:22
Medlem
Jaså, så Henke Larsson är en av "dem". Det hade jag inte förväntat mig, i alla fall inte i offentligheten.
Citera
2024-03-05, 06:23
Medlem
citymormors avatar
Han är ju inte svensk, inte etnisk svensk, inte Afrikan heller. Han är ett halvblod, blandad och hör inte hemma någonstans..hans egna åsikter som stämmer överens med många med likande ursprung.

Citat:
But over and over again, we heard from respondents that they frequently felt isolated, confused about their identity, and frustrated when others attempted to dole them out into specific boxes.

https://www.vox.com/first-person/21734156/kamala-harris-mixed-race-biracial-multiracial

Finns flera artiklar och studier på detta ämne, att blanda är inte bra för identiteten, likt adopterade som får problem får rasligt blandade problem.
Citera
2024-03-05, 06:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det är inget fel att komma från något land, vad som är fel är vilken skit man vräker ur sig.

Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan. — Matteus 15:18
Citera
2024-03-05, 06:26
Medlem
Out-of-Steps avatar
Lägger en hundralapp på att någon av hans kids eller fruga är ultra-PK och kräver ett utspel från sin far. Mer svennebanan än Henke går det knappast att bli och i synnerhet för någon med en utlänsk föräldrer.
Citera
2024-03-05, 06:31
Medlem
Den här tråden känns lite som att göra en hel skat-flock av en dunfjäder. Eller blir folk seriöst provocerade av detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inget fel att komma från något land, vad som är fel är vilken skit man vräker ur sig.

Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan. — Matteus 15:18

Bästa jag läst på mycket länge!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.
Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.

Herre min gud.

Allt handlar inte om Svenskhet och ras.

Tänk på alla tjocka, rödhåriga, de med talfel, de harmynta osv.

De blev väl också retade när de var små.
Citera
2024-03-05, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Han är ju inte svensk, inte etnisk svensk, inte Afrikan heller. Han är ett halvblod, blandad och hör inte hemma någonstans..hans egna åsikter som stämmer överens med många med likande ursprung.

https://www.vox.com/first-person/21734156/kamala-harris-mixed-race-biracial-multiracial

Finns flera artiklar och studier på detta ämne, att blanda är inte bra för identiteten, likt adopterade som får problem får rasligt blandade problem.

Man kan ju tycka att hans mamma som uppfostrade honom i sitt hemland kunde ha betytt något för honom? Och som han har hyllats som en fotbollsspelare här. Han har inte haft en dålig situation här i Sverige. Men de kommer aldrig sluta klaga. Alla dessa stackars offer som tvingats bo i Sverige - Timbuktu, Zlatan, Henke osv.

De kommer aldrig någonsin sluta klaga på Sverige.
Citera
2024-03-05, 06:34
Medlem
Studsbolls avatar
I en tid där folk ges rätten att identifiera sig som en zebra och ta namnet zoozoo är det väl inte för mycket begärt att en neger får kalla sig neger, importerad eller inte? Känner han sig inte svensk så gör han det inte, skit samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in