2024-03-05, 00:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Jämför du på riktigt N-ordet med ”indian” är du en komplett idiot eller bara ute efter att provocera?

Neger var helt okomplicerat när jag växte upp. Bara så du vet, häromåret dök det upp neger i ett korsord i en av våra dagstidningar. Naturligtvis stort rabalder. När man forskade i det fick man tag i den som gjorde korsordet, en professionell korsordskonstruktör. Han meddelade att korsordet var för DN eller SvD på 90-talet. Längre bort än så är det inte. När vi hade klassfester på låg/mellanstadiet så hade man med sig negerbollar. Det var helt oskyldigt, det fanns inga lärare, föräldrar, skolstyrelse eller tidningar som höjde på ögonbrynen för det. Att Pippis pappa var negerkung så var ordet neger bara ett spännande tankesteg. Överhuvudtaget inget nedlåtande. Tror du föräldrar på 60, 70 och 80-talet satt och körde rasistpropaganda som godnattsagor för sina barn?

Ett tips - läs 1984. Har nog aldrig varit mer aktuell än idag. Handlar bland annat om hur man ändrar ordens betydelse eller ordens värde. Så ja, jag jämför neger med indian, eskimå mm.

När Henke växte upp var neger således ett oladdat ord i Sverige. Negerjävel däremot blir ju laddat, ungefär som kinesjävel, tattarjävel, juggejävel, judejävel eller varför inte gubbjävel, kärringjävel, ungjävel osv. Ungefär som om vi skulle vara i Kina eller Afrika och de kallar oss svenskjävel, svennejävel, jävla viting osv. Man tar ett ord som "representerar" personen i fråga slänger på en svordom och vips har man ett glåpord.
Citera
2024-03-05, 00:37
Medlem
WhatsYourNames avatar
Jag är svensk. Känner mig definitivt inte svensk. Vad fan är svensk ens? Finns det någon svensk kvar? Nä. Passerat.
Citera
2024-03-05, 00:37
Medlem
Gener spelar större roll än vad man trott tidigare, efter andra världskriget blev det tabu att prata gener och man började med trams om att alla föds som oskrivna blad istället. Henke är ödmjuk och medveten om att trots att han har ett son-efternamn och firar midsommar (?) är han fortfarande till hälften neger rent gentiskt och detta är helt ok och inget som går att ändra på heller.
Senast redigerad av LilaGubben 2024-03-05 kl. 00:42.
Citera
2024-03-05, 00:43
Medlem
tigerpus avatar
Inte lika "hårda" ord som från supersvensken Zlatan när han rasiststämplade Sverige, but still
Citera
2024-03-05, 00:50
Medlem
evertduvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Gener spelar större roll än vad man trott tidigare, efter andra världskriget blev det tabu att prata gener och man började med trams om att alla föds som oskrivna blad istället. Henke är ödmjuk och medveten om att trots att han har ett son-efternamn och firar midsommar (?) är han fortfarande till hälften neger rent gentiskt och detta är helt ok och inget som går att ändra på heller.

Intressant nog är det mer generisk likhet mellan grupper än mellan individer inom grupper. Autisterna kan ju skapa ett eget land, så kan vi klustra alla som har liknande genetik med varann och starta nya länder. Evolutionär fördel för dessa länder? Skulle inte tro det.
Citera
2024-03-05, 00:53
Medlem
Inhale82s avatar
Seriöst, hur kan detta ens ha ett nyhetsvärde?

Jag menar, vem bryr sig egentligen vad han identifierar sig som?
Han sköter sig, han talar Svenska, han betalar skatt och han dansar förmodligen "små grodorna" runt stången på midsommar också.

Ska jag vara riktigt ärlig så får han gärna identifiera sig som en potatis om han vill.
Citera
2024-03-05, 00:57
Medlem
EvilElviss avatar
Henke Larsson är enfaldig som fan. Det är väl inte så konstigt att han gör den här typen uttalanden. Människan är ju på riktigt helt kokt i roten.
Citera
2024-03-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertduvet
Intressant nog är det mer generisk likhet mellan grupper än mellan individer inom grupper. Autisterna kan ju skapa ett eget land, så kan vi klustra alla som har liknande genetik med varann och starta nya länder. Evolutionär fördel för dessa länder? Skulle inte tro det.

Autism har dock inget med ras eller etnicitet att göra. Henke är svensk som i afrosvensk, någon svenne (etnisk svensk) blir han aldrig.
Citera
2024-03-05, 00:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillBaraChilla
Men vafan han har ju Henrik Larsson som namn. Hur ska han gå runt och kalla sig själv för icke-svensk.

Synd att han har blivit utsatt för rasistiska uttalande, men bara för att några rassar anser att han inte är svensk så innebär det inte att han är afrikan eller nåt.

Liksom fan, jag är andragenerationsinvandrare, men jag har aldrig känt mig som en utlänning.

Folk som honom förvirrar mig. Född och uppvuxen i Sverige men väljer att säga att man är del av en nation som man spenderar minimal tid i. Konstigt.

Genetiskt så är han precis som Obama lika mycket vit som neger. Om Henke inte känner sig som svensk så är det nog helt riktigt, han är ju inte helsvensk. Att han skulle blivit utsatt för rasism (bortsett från något glåpord) har jag mycket svårt att tro. När han växte upp sågs snarare invandrare som ett spännande inslag i den annars helvita samhällsbilden. Man var nyfiken på folk från andra kulturer och länder. Våldtäkter, misshandel, rån, gängkriminalitet, trakasserier osv från invandrare riktade mot etniska svenskar var fortfarande långt borta tidsmässigt. Folk från olika länder bekänner över tid färg när de vistas här. De flesta svenskar avskyr numera somalier, irakier, syrier, afghaner, marockaner, chilenare, turkar, iranier osv men man känner inte alls så med japaner eller argentinare. Ska man se nyktert på det så de fördomar svenskar/européer har om invandrare har invandrarna själva som grupp skapat om sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Tror ärligt talat att 99% av Sveriges befolkning står bakom honom och är stolta över att han har representerat vårt land. Verkar vara en hyvens kille och har bidragit med mycket glädje till det svenska folket (särskilt för mig som växte upp med honom och Zlatan som våra superstjärnor).

Att hans pappa kommer från Kap Verde är helt irrelevant för de flesta normala människor. Mycket vackert land dessutom. Beklagar om han inte har känt sig välkommen och förstår att det såg annorlunda ut för 30 år sedan när han växte upp, men jag tror inte han ska haka upp sig för mycket på det. De allra flesta svenskar är vettiga och pragmatiska människor som skiter i hudfärg (men påverkas av attityd och kulturella skillnader – vilket Henke inte omfattas av).

Instämmer. Svenskar överlag skiter i hudfärg och dömer efter beteende.

Håller dock inte med dig om att hur det var när han växte upp. Sverige var mycket mer välkomnande då än nu. Då kunde folk vara genuint nyfikna på främlingar. Om någon blekfet skåning kallade honom negerjävel i grundskolan borde han väl ha tillräcklig IQ, mognad och självförtroende att begripa att det var någon som hade egna mindervärdeskomplex?

Citat:
Ursprungligen postat av Tempmail2
Han växte väl redan då upp i ett s.k. "utsatt" område i Helsingborg med en svensk negermadrass till morsa och en negerpappa som stack snabbt ur bilden, inte undra på att han blir identitesförvirrad. Finns otaliga exempel på män som växer upp utan fadern men trots det sätter dem på piedestal och vill bli som dem, ligger väl i mänsklig natur.

Ähh, snack. Det fanns inga utsatta områden när Henke växte upp, fattiga möjligtvis. Kanske på några ställen en icke kritvit demografi, men utsatt område? Inte ens chans. Man kunde i princip gå var som helst när som helst på den tiden. Dagens vansinne satte fart på 80/90-talet. På 90-talet var det fortfarande för svenskar surrealistiskt att polis måste eskorterat brandkår och ambulans i vissa städer i USA.
Citera
2024-03-05, 01:01
Medlem
Jag har aldrig sett honom som svensk. en invandrare som var bra på fotboll, förr eller senare åker han hem
Citera
2024-03-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.

I UK, och många andra länder, pågår ett helt annat samtal i kultur och media om rötter, uppbrott, windrush och dylikt. Det är helt naturligt att låta samtalet gå lite djupare i ett sådant sammanhang.
Citera
2024-03-05, 01:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
För mig har han alltid varit svensk. Han kändes aldrig som något annat alls någonsin men visst kan han ha haft det tufft. Inget snack om saken. Vetinte om han egentligen vill få ut något av detta utspel, är väl intressant att veta men inte mycket mer än så. Att man som ensam Neger har det tuffare än random rågblond pojke bör tyckas uppenbart. Möjligen hade han haft det enklare idag men rasismen finns i murarna. När jag gick på gymnasiet (gick ut 2010) så spelade vi kortspelet "Neger och President" där vinnaren var president och förloraren neger. Det roliga var att vi hade en kille som faktiskt var neger i gruppen men han var med han också. Vetefan om det hade funkat idag.
Senast redigerad av needAlife 2024-03-05 kl. 01:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in