Citat:
Ursprungligen postat av
VillBaraChilla
Men vafan han har ju Henrik Larsson som namn. Hur ska han gå runt och kalla sig själv för icke-svensk.
Synd att han har blivit utsatt för rasistiska uttalande, men bara för att några rassar anser att han inte är svensk så innebär det inte att han är afrikan eller nåt.
Liksom fan, jag är andragenerationsinvandrare, men jag har aldrig känt mig som en utlänning.
Folk som honom förvirrar mig. Född och uppvuxen i Sverige men väljer att säga att man är del av en nation som man spenderar minimal tid i. Konstigt.
Genetiskt så är han precis som Obama lika mycket vit som neger. Om Henke inte känner sig som svensk så är det nog helt riktigt, han är ju inte helsvensk. Att han skulle blivit utsatt för rasism (bortsett från något glåpord) har jag mycket svårt att tro. När han växte upp sågs snarare invandrare som ett spännande inslag i den annars helvita samhällsbilden. Man var nyfiken på folk från andra kulturer och länder. Våldtäkter, misshandel, rån, gängkriminalitet, trakasserier osv från invandrare riktade mot etniska svenskar var fortfarande långt borta tidsmässigt. Folk från olika länder bekänner över tid färg när de vistas här. De flesta svenskar avskyr numera somalier, irakier, syrier, afghaner, marockaner, chilenare, turkar, iranier osv men man känner inte alls så med japaner eller argentinare. Ska man se nyktert på det så de fördomar svenskar/européer har om invandrare har invandrarna själva som grupp skapat om sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Soetroev
Tror ärligt talat att 99% av Sveriges befolkning står bakom honom och är stolta över att han har representerat vårt land. Verkar vara en hyvens kille och har bidragit med mycket glädje till det svenska folket (särskilt för mig som växte upp med honom och Zlatan som våra superstjärnor).
Att hans pappa kommer från Kap Verde är helt irrelevant för de flesta normala människor. Mycket vackert land dessutom. Beklagar om han inte har känt sig välkommen och förstår att det såg annorlunda ut för 30 år sedan när han växte upp, men jag tror inte han ska haka upp sig för mycket på det. De allra flesta svenskar är vettiga och pragmatiska människor som skiter i hudfärg (men påverkas av attityd och kulturella skillnader – vilket Henke inte omfattas av).
Instämmer. Svenskar överlag skiter i hudfärg och dömer efter beteende.
Håller dock inte med dig om att hur det var när han växte upp. Sverige var mycket mer välkomnande då än nu. Då kunde folk vara genuint nyfikna på främlingar. Om någon blekfet skåning kallade honom negerjävel i grundskolan borde han väl ha tillräcklig IQ, mognad och självförtroende att begripa att det var någon som hade egna mindervärdeskomplex?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tempmail2
Han växte väl redan då upp i ett s.k. "utsatt" område i Helsingborg med en svensk negermadrass till morsa och en negerpappa som stack snabbt ur bilden, inte undra på att han blir identitesförvirrad. Finns otaliga exempel på män som växer upp utan fadern men trots det sätter dem på piedestal och vill bli som dem, ligger väl i mänsklig natur.
Ähh, snack. Det fanns inga utsatta områden när Henke växte upp, fattiga möjligtvis. Kanske på några ställen en icke kritvit demografi, men utsatt område? Inte ens chans. Man kunde i princip gå var som helst när som helst på den tiden. Dagens vansinne satte fart på 80/90-talet. På 90-talet var det fortfarande för svenskar surrealistiskt att polis måste eskorterat brandkår och ambulans i vissa städer i USA.