2024-05-15, 02:03
Medlem
Saxat ur fup ......... en flicka (Z) hade hållits
inlåst i ett rum på aktuell adress i Kungshult. Zs familj
hade tidigare bott i huset men flyttat ut i juni, 2022.
Någon gång under perioden juni fram till
undersökningsdatumet, hade huset hyrts ut till en annan
hyresgäst under några enstaka dagar.

I samband med den första undersökningen möttes
kriminaltekniker upp av DO (husägaren). DO visade
rummen i fastigheten och berättade att den senaste
hyresgästen efter Zs familj
inte hade nyttjat rummet som
nu var avspärrat.

Nä, vem skulle vilja nyttja det urinstinkande rummet när det finns andra trevligare rum?
Inte ens ett fyllo som gått fel hade väl lagt sig att sova i den äckliga sängen.
Man har fått höra från föräldrarna att andra bott i Zs rum efter dem.
Och att sängen används av andra. Den var inte fullt så äcklig när de bodde där.
Pyttsan! Rummet såg lika hemskt ut när stackars Z var inlåst där som det gör under polisens fotografering. Ingen fungerande takbelysning. Mörkt, kallt och ensam hemma på rummet när åskan går. Inte ens ett täcke att gömma sig under. Fy f-n! Jag hoppas verkligen att de blir dömda för det olaga frihetsberövandet i Kungshult. Att bara låta en liten få bo i ett sådant äckligt skitrum, nästan som en fängelsehåla.
Borde vara fängelsestraff bara på det även om de inte låst in henne.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-15 kl. 02:17.
Citera
2024-05-15, 07:50
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
JI käkar väl inte plåster? Vad får hon dessa buprenorfinplåster emot. Om JI hade haft ett konstaterat läkemedelsberoende med receptbelagd medicin så hade polis o åklagare känt till det.
Missbrukare brukar röka, äta, dricka smärtstillande plåster. Vet att det låter udda men är ett känt fenomen.
Citat:
Man strimlar plåster för att röka dem, man använder plåstren i tepåsar eller man bara tuggar på dem, säger Mark Personne, överläkare på Giftinformationscentralen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/missbruk-av-smartplaster-tar-allt-fler-liv
Citera
2024-05-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Jo men tjejen kanske vill kunna njuta av riktig mat. Det går ju inte utan att operera dit en ny.
Nja det är främst doft, sedan smak och textur som är upplevelsen av bra mat.
Flickans främsta bekymmer kommer istället vara att avsaknaden av magsäck kommer ge liknande men än mer uttalade symtom som de som är opererade med s k gastric bypass.

Det går aldrig äta fullstora portioner då lagringsfunktionen är försvunnen utan istället blir det 6-7 små portioner per dag.
Mer knepigt att hantera är ev tidiga och sena dumping-symtom i varierande grad:
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/dumping-syndrome-after-gastric-bypass-surgery
Senast redigerad av OnlyHans 2024-05-15 kl. 08:16.
Citera
2024-05-15, 10:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
JI käkar väl inte plåster? Vad får hon dessa buprenorfinplåster emot. Om JI hade haft ett konstaterat läkemedelsberoende med receptbelagd medicin så hade polis o åklagare känt till det.

Hon har dom troligtvis mot sina ”smärtor”.
Citera
2024-05-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Nja det är främst doft, sedan smak och textur som är upplevelsen av bra mat.
Flickans främsta bekymmer kommer istället vara att avsaknaden av magsäck kommer ge liknande men än mer uttalade symtom som de som är opererade med s k gastric bypass.

Det går aldrig äta fullstora portioner då lagringsfunktionen är försvunnen utan istället blir det 6-7 små portioner per dag.
Mer knepigt att hantera är ev tidiga och sena dumping-symtom i varierande grad:
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/dumping-syndrome-after-gastric-bypass-surgery

Intressant.
Z kommer alltid tvingas äta annorlunda än andra, bara små portioner men oftare. Tugga noga. Normalportioner skulle troligen orsaka både illamående och svåra smärtor.
Citera
2024-05-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Har för mig att fentanylplåstrens var överblivna från hennes avlidna mammas cancerbehandling.

Detta är ju intressant, för min erfarenhet av detta när min svärmor gick bort i cancer - att vi hade enorma mängder tunga mediciner kvar som ingen tog med sig av hemsjukvården, när hon avlidit eller undra över överhuvudtaget. Allt bara lämnades kvar.
Fick till slut ringa apoteket och fråga vart vi skulle lämna allt. Som sagt enorma mängder tunga mediciner som man ska ha i livets slutskede.....
Citera
2024-05-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Missbrukare brukar röka, äta, dricka smärtstillande plåster. Vet att det låter udda men är ett känt fenomen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/missbruk-av-smartplaster-tar-allt-fler-liv
Är det ett sätt att få snabbare effekt av plåstret? Eller ett sätt att missbruka smärtstillande substanser.
Vet du säkert att JI har sådana här plåster receptförskrivna?
Eller tror du att hon köper sådana på svarta marknaden?
Citera
2024-05-15, 17:14
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Är det ett sätt att få snabbare effekt av plåstret? Eller ett sätt att missbruka smärtstillande substanser.
Vet du säkert att JI har sådana här plåster receptförskrivna?
Eller tror du att hon köper sådana på svarta marknaden?
Jag vet inte säkert hur hon fick tag på dem, glömt, skrev det i första inlägget ang plåster. Men hon har sådana plåster som hon brukat, det framgår i FUP.
Förmodar att missbrukare vill få ut max effekt och därför röker, äter eller dricker dessa.
Citera
2024-05-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag vet inte säkert hur hon fick tag på dem, glömt, skrev det i första inlägget ang plåster. Men hon har sådana plåster som hon brukat, det framgår i FUP.
Förmodar att missbrukare vill få ut max effekt och därför röker, äter eller dricker dessa.
Tack för info.
Men om JI missbrukar smärtstillande plåster så måste man ha säkra belägg för det.
Annars sprider vi kanske osanna rykten här.
Nån tillfällig postare kallade JI "knarkarmorsan". En annan påstod att hon sköt heroin. Högst osant.

Det är som är sant är att JI har varit amfetaminmissbrukare i ungdomen. Men det slutade hon med när hon träffade DI.
Hon är alltså fd missbrukare. Men eftersom det är ganska vanligt att ett missbruk byts mot ett annat vanligtvis alkohol eller cannabis men även tablettmissbruk, så kan man misstänka det.
Man kan säga att man misstänker det eller att man tror men inte påstå det utan starka belägg.
Jag misstänker det tex men jag vet ju inte något säkert. Jag har inga bevis för det.
När socialen kom på oanmält besök i jan 23 och drogtestade båda föräldrarna så var de båda rena.
Likaså när de häktades.

Vi får höra i hovrättsförhandlingen vad Åklagaren eventuellt grävt fram om JIs tablettmissbruk.
Citera
2024-05-15, 17:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tack för info.
Men om JI missbrukar smärtstillande plåster så måste man ha säkra belägg för det.
Annars sprider vi kanske osanna rykten här.
Nån tillfällig postare kallade JI "knarkarmorsan". En annan påstod att hon sköt heroin. Högst osant.

Det är som är sant är att JI har varit amfetaminmissbrukare i ungdomen. Men det slutade hon med när hon träffade DI.
Hon är alltså fd missbrukare. Men eftersom det är ganska vanligt att ett missbruk byts mot ett annat vanligtvis alkohol eller cannabis men även tablettmissbruk, så kan man misstänka det.
Man kan säga att man misstänker det eller att man tror men inte påstå det utan starka belägg.
Jag misstänker det tex men jag vet ju inte något säkert. Jag har inga bevis för det.
När socialen kom på oanmält besök i jan 23 och drogtestade båda föräldrarna så var de båda rena.
Likaså när de häktades.

Vi får höra i hovrättsförhandlingen vad Åklagaren eventuellt grävt fram om JIs tablettmissbruk.

Som jag skrev i ett av mina inlägg igår, det framkommer i fup att hon har plåster på recept.
Citera
2024-05-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Som jag skrev i ett av mina inlägg igår, det framkommer i fup att hon har plåster på recept.
Tack. Men man kan ju inte säkert veta om hon missbrukar dem eller hur?
Man kan misstänka det dock.

JI RPU var massivt maskat. Även om hon inte bedöms psykiskt sjuk har hon uppenbarligen många olika störningar.
Om hon lider av ångest samt PTSD och hamnar dissociativa tillstånd, kan det inte vara så att hon skadar Z under dissociation? Tex ättikan?

Dissociation
Dissociation är en vanlig problematik. Numera finns det en behandlingsmetod som är effektiv, Ellert R.S. Nijenhuis metod för strukturell dissociation.
Personer med dissociativ problematik upplever ofta en djup identitetsproblematik och osäkerhet på vem de är. De kan plötsligt växla i sitt sätt att vara, vilket kan skapa kaos och förvirring. Eftersom deras inre värld är splittrad i olika viljor har de ofta svårt att ta beslut om sina liv. Andra symptom på dissociation är minnesluckor, overklighetskänslor eller upplevelser av att de själva/omvärlden förändras.
Dissociation kan döljas bakom andra problem såsom ångest, sömnproblem, nedstämdhet, självskador och eller missbruk.

https://www.kbtgruppen.se/var-verksamhet/individuell-behandling/dissociation/
Citera
2024-05-15, 19:00
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tack. Men man kan ju inte säkert veta om hon missbrukar dem eller hur?
Man kan misstänka det dock.

JI RPU var massivt maskat. Även om hon inte bedöms psykiskt sjuk har hon uppenbarligen många olika störningar.
Om hon lider av ångest samt PTSD och hamnar dissociativa tillstånd, kan det inte vara så att hon skadar Z under dissociation? Tex ättikan?

Dissociation
Dissociation är en vanlig problematik. Numera finns det en behandlingsmetod som är effektiv, Ellert R.S. Nijenhuis metod för strukturell dissociation.
Personer med dissociativ problematik upplever ofta en djup identitetsproblematik och osäkerhet på vem de är. De kan plötsligt växla i sitt sätt att vara, vilket kan skapa kaos och förvirring. Eftersom deras inre värld är splittrad i olika viljor har de ofta svårt att ta beslut om sina liv. Andra symptom på dissociation är minnesluckor, overklighetskänslor eller upplevelser av att de själva/omvärlden förändras.
Dissociation kan döljas bakom andra problem såsom ångest, sömnproblem, nedstämdhet, självskador och eller missbruk.

https://www.kbtgruppen.se/var-verksamhet/individuell-behandling/dissociation/

Nej, jag har inte heller skrivit att hon missbrukar sina plåster.
Sub-plåster ger liksom ingen ”effekt” på det viset om man tar dom regelbundet, dvs man blir inte påverkad utan dom mättar bara opioid-receptorerna i hjärnan (enkelt förklarat).

Den enda andra ”opioid” som ger effekt, som går att bli påverkad av, om man står på dessa läkemedel (burprenorfin/norspan), som funkar att missbruka är just tramadol.
Vilket hon garanterat haft stenkoll på som fd missbrukare.

Men ingen verkar ha sett något läkarutlåtande (om det ens fanns) i fup om att hon faktiskt drogtestades i samband med sina ”anfall”, så vad dom egentligen då berodde på tja..
Jag sätter min peng på tramadol iaf.
Senast redigerad av MissDecibella 2024-05-15 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in