Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Det tror jag nog de blev.
Tycker inte det. I vissa extremt sällsynta fall bör folk få sitta tills den dag de dör helt enkelt för att det är motiverat att låta dem lida riktigt mycket. En cell i ett amerikanskt Supermax prison skulle passa Löberödsföräldrarna. Varken du eller jag kan nog förstå hur mycket Z fått lida. Bara den här kommentaren "underliv som ett stort köttsår" säger väl allt. En sjuåring som ser ut som en kvinna som nyss fött barn.
Ibland får vi minsann väcka upp vår inre medeltidsmänniska...
NÄ Inte mörka medeltiden tack.
" Frågan är inte om de förtjänar att dö. Frågan är om vi förtjänar att bli mördare." som en klok människa sa.
När straffen blev mildare på 1800-talet så sjönk brottsligheten i vårt land. Det får du läsa på.
Så hemska kroppsstraff tror jag inte på. Däremot fängelsestraff samt skadestånd.
Om de får minst 10 år (helst 14 i min bok) så har de ju ingen chans till ett normalt liv när de kommer ut.
De kommer att få betala ca 1,5-2 miljoner i skadestånd till sin tös.
Så det får man också räkna in i straffet.
Jag tycker den psykiska misshandeln av Z nog är det grymmaste och det hon lidit mest av.
Men som jag lyssnade på en podd igår,-Z har fått de bästa förutsättningarna nu.- Med ett helt stort kontaktnät av kloka vuxna. -Hon kan läka och lära sig på nytt ,- att världen är god. (citat ungefärliga.)
Kommer ej ihåg poddens namn. Finns flera väldigt bra.