2024-03-04, 21:24
Medlem
Nej det är alltid sekretess på barnförhör (ljud/bild)
Citera
2024-03-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I FUP i ett av de sista förhören med Z så använder sig Petra av dockor som Z får välja vem som ska vara vem av syskon och mamma, pappa.
Då tar Z mammadocka och pappadocka och sätter dem i "häktet". Jag har för mig att hon där nån gång sa att hon ville besöka dom i häktet, kommer ej ihåg vad hon skulle säga dom men kan ha varit nått liknande "ADJÖ"

Jag har nu börjat lyssna på hela rättegången på youtube som du tipsade mig om, än så länge bara 2,5h in på Pappans förhör så har en del att göra nu

Det stycket finns med i tv4 dokumentären.
Citera
2024-03-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Tyvärr tror jag inte det kommer att avskräcka sådana individer. Det mesta tyder på att hårdare straff inte beivrar brott. Men när det gäller just brott mot barn, nota bene (många andra straff borde lindras eller tas bort helt, till exempel de för bruk av narkotika), är jag helt och hållet för hårdare straff. För även om de kanske inte förhindrar sådana tragiska brott som detta, så kommer förövarna låsas in betydligt längre när det väl skett. J och D borde låsas in för gott. I det här fallet skulle "Life without parole", som jag oftast tycker är oacceptabelt hårt, vara fullt motiverat.
Tror du inte föräldrarna som misshandlade två små bröder (nyligen -men inte läst det) blev väldigt långa i synen när straffet landade på 12 år!
De trodde väl 4-6 år. För det brukar vara så klena straff för barnmisshandel tom när det slutar med död.
Jag tror att långa straff kan verka avskräckande till en del iallafall.

När de bedöms som ofarliga kan de få komma ut igen. Och sitta isolerade i en liten lägenhet i trista Eslöv och leva på existensminimum. För de lär ha skulder för livet. Och gå varandra på nerverna.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 21:38.
Citera
2024-03-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Nej det är alltid sekretess på barnförhör (ljud/bild)
I TV 4 dokumentären är det AI röst men Zs egna ord till punkt o pricka. Hon är också blurrad så man ser bara konturerna av henne.
Citera
2024-03-04, 21:40
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tror du inte föräldrarna som misshandlade två små bröder (nyligen -men inte läst det) blev väldigt långa i synen när straffet landade på 12 år!
De trodde väl 4-6 år. För det brukar vara så klena straff för barnmisshandel tom när det slutar med död.
Jag tror att långa straff kan verka avskräckande till en del iallafall.

När de bedöms som ofarliga kan de få komma ut igen. Och sitta isolerade i en liten lägenhet i trista Eslöv och leva på existensminimum. För de lär ha skulder för livet.

Det tror jag nog de blev.

Tycker inte det. I vissa extremt sällsynta fall bör folk få sitta tills den dag de dör helt enkelt för att det är motiverat att låta dem lida riktigt mycket. En cell i ett amerikanskt Supermax prison skulle passa Löberödsföräldrarna. Varken du eller jag kan nog förstå hur mycket Z fått lida. Bara den här kommentaren "underliv som ett stort köttsår" säger väl allt. En sjuåring som ser ut som en kvinna som nyss fött barn.

Ibland får vi minsann väcka upp vår inre medeltidsmänniska...
Citera
2024-03-04, 21:41
Medlem
Vi får trösta oss med att de inte får ha sociala medier.
Kanske synd på Flashback...
TV spel är det inte så mycket för D.
Pga det finns inte så mycket på fängelset samt hur han sköter sig.
Det blir intressant hur de sköter sina arbeten inom fängelset. Då de har olika lämpor, ( ursäkta mig mera oj oj krämpor som många har).
Tyvärr så får vi inte veta det.
Nu är jag lite hm hm det vore bra att J fick lite fysisk arbete ned sin rygg.
Som jag själv är inbilsk från från denna madame.
Senast redigerad av SingSing 2024-03-04 kl. 21:45. Anledning: Ref
Citera
2024-03-04, 21:44
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Vi får trösta oss med att de inte får ha sociala medier.
Kanske synd på Flashback...
TV spel är det inte så mycket för D.
Pga det finns inte så mycket på fängelset samt hur han sköter sig.
Det blir intressant hur de sköter sina arbeten inom fängelset. Då de har olika lämpor, ( ursäkta mig mera oj oj krämpor som många har).
Tyvärr så får vi inte veta det.
Nu är jag lite hm hm det vore bra att J fick lite fysisk arbete ned sin rygg.
Som jag självtorka är inbilsk från från denna madame.

Hittepå-krämpor.

J var ju tydligen rullstolsbunden enligt henne själv, men det innebär inte att hon inte kan springa i trappor lite hur som helst, samt har "rehabiliterat sig själv" i häktet (hörde det på Youtube-uppladdningen av rättegången).
Citera
2024-03-04, 21:49
Medlem
Håller med dig.
Som jag skrev förut om denna madame.
Man kan gå när det passar henne.
Citera
2024-03-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
"HJärntvätt och manipulation av de andra barnen."
Just precis vad det har varit tycker jag. Borde det inte gå under barnfridsbrott? Är det bara när barn ser och hör fysiskt våld som ska räknas dit?
Hur många barn i Sverige har det så svårt som Z och hennes syskon?
Jag hörde Leif G W nämna en siffra på flera hundra. Inte osannolikt.

Ja, det borde det faktiskt göra.. Var hörde du Leif GW prata om det? Kan vara intressant att se.

Vart kommer dessa monster få avtjäna sina straff då om man försöker sig på en gissning? I Sverige finns det väl typ bara Hinseberg och Ystad för kvinnor som begått såna här grova våldsbrott va? Så J kommer ju få sitta sitt straff på nån av dem..Svårare med gissning på honom..
Citera
2024-03-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det tror jag nog de blev.

Tycker inte det. I vissa extremt sällsynta fall bör folk få sitta tills den dag de dör helt enkelt för att det är motiverat att låta dem lida riktigt mycket. En cell i ett amerikanskt Supermax prison skulle passa Löberödsföräldrarna. Varken du eller jag kan nog förstå hur mycket Z fått lida. Bara den här kommentaren "underliv som ett stort köttsår" säger väl allt. En sjuåring som ser ut som en kvinna som nyss fött barn.

Ibland får vi minsann väcka upp vår inre medeltidsmänniska...
NÄ Inte mörka medeltiden tack.
" Frågan är inte om de förtjänar att dö. Frågan är om vi förtjänar att bli mördare." som en klok människa sa.
När straffen blev mildare på 1800-talet så sjönk brottsligheten i vårt land. Det får du läsa på.
Så hemska kroppsstraff tror jag inte på. Däremot fängelsestraff samt skadestånd.
Om de får minst 10 år (helst 14 i min bok) så har de ju ingen chans till ett normalt liv när de kommer ut.
De kommer att få betala ca 1,5-2 miljoner i skadestånd till sin tös.
Så det får man också räkna in i straffet.

Jag tycker den psykiska misshandeln av Z nog är det grymmaste och det hon lidit mest av.
Men som jag lyssnade på en podd igår,-Z har fått de bästa förutsättningarna nu.- Med ett helt stort kontaktnät av kloka vuxna. -Hon kan läka och lära sig på nytt ,- att världen är god. (citat ungefärliga.)

Kommer ej ihåg poddens namn. Finns flera väldigt bra.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-04 kl. 21:59.
Citera
2024-03-04, 21:58
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
NÄ Inte mörka medeltiden tack.
" Frågan är inte om de förtjänar att dö. Frågan är om vi förtjänar att bli mördare." som en klok människa sa. När straffen blev mildare på 1800-talet så sjönk brottsligheten i vårt land. Det får du läsa på.
Så hemska kroppsstraff tror jag inte på. Däremot fängelsestraff samt skadestånd.
Om de får minst 10 år (helst 14 i min bok) så har de ju ingen chans till ett normalt liv när de kommer ut.
De kommer att få betala ca 1,5-2 miljoner i skadestånd till sin tös.
Så det får man också räkna in i straffet.

Jag tycker den psykiska misshandeln av Z nog är det grymmaste
och det hon lidit mest av.
Men som jag lyssnade på en podd igår,-Z har fått de bästa förutsättningarna nu.- Med ett helt stort kontaktnät av kloka vuxna. -Hon kan läka och lära sig på nytt ,- att världen är god.

Kommer ej ihåg poddens namn. Finns flera väldigt bra.

Just det med medeltiden var faktiskt lite på skämt, om du inte trodde det.

Ja, den psykiska biten är nog minst lika illa, det här med köttsåret till underliv har bara fastnat extra hårt i mitt medvetande. Arma lilla barn. Lyckligtvis har hon ju gjort helt otroliga framsteg, läkarna trodde ju att hon aldrig mer skulle kunna äta fast föda, men det kan hon ju lyckligtvis nu, i små portioner.
Citera
2024-03-04, 22:08
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det gick inte att ta blodprover. Mycket pga lågt blodtryck och låg temp. De tvingades göra en ”osessiös?”-infart i Zs benmärg för att alls få i henne vätska, vilket just då var livsviktigt. Tyvärr fick blodprover därför vänta, så många bevis kan ha försvunnit.

Jag håller just nu på att läsa om ”lilla hjärtat” Esmeralda fallet då jag ej följt det så noga när det hände och det jag funderar över är att såklart var sjukhuspersonalen tvungna att rädda Zoeys liv i första hand men när det gäller drogtest så hade dom väl kunnat ta hårprov när hon blivit stabil precis som de gjorde med Esmeralda och hennes lillebror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in