2024-03-04, 20:59
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Inte bara för försörjning utan de komplimenterar varandras svagheter och styrkor rakt av i alla lägen.

Tror du missuppfattade mig, menar D är absolut ingen trög dumbom, han vet precis vad han gjort eller inte gjort. Han fattar också när han måste skarva i historien. Det jag menar är att i relationen finns en ledare och en följare som låter sig ledas (inte manipulerad till det) utan frågor, omdöme och brist på empati.

Hade han inte varit den lättledda eller följsamma ”radiostyrda” typen hade han med stor sannolikhet inte varit i en relation med J. Då hade det helt krockat mellan dessa två.

Han sa att han inte visste vad som hände i hemmet när han var på jobb och att han kanske var manipulerad. Och det kan mycket väl bli den stora frågan för hans del.

Men jag tycker absolut de är lika skyldiga fast kanske på lite olika sätt och att de ska ha lika långa straff.

Alltså, jag har undvikit att kommentera i den här tråden hittills, även om jag läst den i timmar nu helgen utan att överdriva (detta är det svenska kriminalfall som jag ser som absolut mest upprörande i modern tid, utan undantag. Det slår till och med Akilovs vansinnesdåd, åtminstone vad gäller emotionell upprördhet), men nu måste jag invända lite.

Jo, enligt mig är D absolut trög i många avseenden. Hade han varit lite smart och beräknande hade han inte varit så otroligt loj och oberörd när han lämnade in Z på sjukhuset i Lund, han hade spelat upprörd och försatt sig i upplösningstillstånd (det går, om man har lite skådis-skills). Han hade exempelvis kunnat använda oron för att åka fast som stoff för att kunna uppbringa lite emotionella utbrott, och fått det att framstå som oro för Z. Istället slår han sig ner på en stol, fipplar med telefonen och ber personalen om en macka.

Inget av det jag läst tyder på att D skulle vara begåvad på något speciellt sätt. Han är förmodligen inte intellektuellt efterbliven, men hans intelligens är medelmåttig, på sin höjd.
Citera
2024-03-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Ja hon missade många öppna mål tyvärr. J sa att hon inte räckte till där på hösten (ang Z naglar etc) Hade varit så enkelt att fråga eller mer bekräfta att då har alla barnen långa skitiga söndriga naglar då?

Ja precis. Saknade det jag med✔️
Med viss reservation att jag kanske inte har lyssnat och läst tillräckligt uppmärksamt. Materialet var omfattande och av naturliga skäl sållar man lite för att klara av att ta in helhetsperspektivet 🔍
Citera
2024-03-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Apropå det fetade —och Jasmines påståenden att Z behandlats precis som deras andra barn. En fråga jag undrar varför Jingin aldrig ställt är denna: om Z behandlades som de andra, varför har inga av era andra barn självläkta benbrott, sår, slitiga naglar, blåmärken osv? Alla kan 👀 SE att de andra fått bättre vård.
Naturligtvis skulle J svara att Z var störd m självskadebeteende…🔄 men det hade ju ytterligare stärkt att misshandeln var ”uppsåtlig”, eller?
Åklagaren har ställt sådana frågor till J. Hur det kom sig att de andra barnen fick vård men inte Z.
-Var ni inte rädda för orosanmälan med de andra barnen då? frågar Åklagaren.
Och J svarar, -Nej för de andra barnen hade inte Zs "självskadebeteende." Obs! inte ordagrant.
Underförstått att de inte var skadade från topp till tå som Z.

Det märks att J är van att bli trodd på sina förklaringar, som framförs med barnsligt lågmäld, släpig röst.
Allergisk mot hennes röst. Brrr.....
Citera
2024-03-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ja hon missade många öppna mål tyvärr. J sa att hon inte räckte till där på hösten (ang Z naglar etc) Hade varit så enkelt att fråga eller mer bekräfta att då har alla barnen långa skitiga söndriga naglar då?
Håller helt med. Åklagaren missade många helt självklara följdfrågor.
Citera
2024-03-04, 21:04
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Alltså, jag har undvikit att kommentera i den här tråden hittills, även om jag läst den i timmar nu helgen utan att överdriva (detta är det svenska kriminalfall som jag ser som absolut mest upprörande i modern tid, utan undantag. Det slår till och med Akilovs vansinnesdåd, åtminstone vad gäller emotionell upprördhet), men nu måste jag invända lite.

Jo, enligt mig är D absolut trög i många avseenden. Hade han varit lite smart och beräknande hade han inte varit så otroligt loj och oberörd när han lämnade in Z på sjukhuset i Lund, han hade spelat upprörd och försatt sig i upplösningstillstånd (det går, om man har lite skådis-skills). Han hade exempelvis kunnat använda oron för att åka fast som stoff för att kunna uppbringa lite emotionella utbrott, och fått det att framstå som oro för Z. Istället slår han sig ner på en stol, fipplar med telefonen och ber personalen om en macka.

Inget av det jag läst tyder på att D skulle vara begåvad på något speciellt sätt. Han är förmodligen inte intellektuellt efterbliven, men hans intelligens är medelmåttig, på sin höjd.

Lat, obrydd och otillgänglig.
Citera
2024-03-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Åklagaren har ställt sådana frågor till J. Hur det kom sig att de andra barnen fick vård men inte Z.
-Var ni inte rädda för orosanmälan med de andra barnen då? frågar Åklagaren.
Och J svarar, -Nej för de andra barnen hade inte Zs "självskadebeteende." Obs! inte ordagrant.
Underförstått att de inte var skadade från topp till tå som Z.

Det märks att J är van att bli trodd på sina förklaringar, som framförs med barnsligt lågmäld, släpig röst.
Allergisk mot hennes röst. Brrr.....

Tackar. När jag läser det du skriver hör jag både Jingins irriterade och smått osmidiga frågor och Jas röst när hon svarar i ”bedroom voice”. Får lust mula henne me en SEMLA🤣
Citera
2024-03-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hon har nedsatt syn efter vanvården! Förhoppningsvis går en del att förbättra framöver.

Skulle inte förvåna mig om de sk föräldrarna har limmat ihop Zs ögonlock!🙁
Nä varför ska man klistra sina egna skräckfantasier på det här fallet.
När det finns så gott om logiska förskräckliga förklaringar.
J har visst långa naglar. Kan vara hennes fingrar som kommit nära Zs öga i handgemäng med Z.
Citera
2024-03-04, 21:13
Medlem
Citat:
Tackar. När jag läser det du skriver hör jag både Jingins irriterade och smått osmidiga frågor och Jas röst när hon svarar i ”bedroom voice”. Får lust mula henne me en SEMLA🤣
En semla! Det är ju snällt! Nä, men mula henne med en 3 dagar gammal bajsblöja!
Citera
2024-03-04, 21:14
Medlem
Själv är jag mycket imponerad över personalen på Lund.
Hur de arbetade med Z.
Men, för det första hade hon otrolig tur att det var "gamla uvar" det vill säga bakjouren på narkosen var i lokalerna på julaftonsmorgon , samt en annan som jag icke kommer ihåg som kom cyklandes till Z på morgonen.
Men även hur proffsiga resten av personalen var där på morgonen.
För är man mycket kall så måste man vara försiktig att värma upp denna person.
Man häller inte I varmt te efter man har blivit upphissad via helikopter över Östersjön i januari månad.
Resultatet kan bli tyvärr en propp i hjärtat. ( pga kylan kan ge kylld propp).
Men även hur de arbetade mellan vuxen och barn.
Så som gastro.
Mycket imponerad.
Ett tillägg.
Dessa föräldrar trodde inte att det fanns denna proffs.
Det här är mitt inlägg att jag tror/,antar att de skulle komma undan med att hon skulle dö på sjukhus.
Är det 50 000 kronor för dött barn?
Senast redigerad av SingSing 2024-03-04 kl. 21:20.
Citera
2024-03-04, 21:15
Medlem
Citat:
[/b]

Japp, vill minnas att jag hörde det i samma kontext.
FL gjorde ingen stor grej av det.

För övrigt gjorde FL ett bra jobb men jag reagerade på att hon ALLTID upprepade det Z sagt. Jag tror tyvärr det tröttade ut Z… hade hon varit lite smidigare hade hon nog kunnat locka fram lite mer information. (Ja, jag vet varför FL pratar så —men jag tror man inte behöver bekräfta det barnet sagt efter varje mening). Tror smarta barn tröttnar på vuxna som (i detta fall) pratar för barnsligt.
Finns det ett förhör med Z att lyssna på?
Citera
2024-03-04, 21:20
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på detta så utförligt.

Mitt Fetade nederst 1/ Jag hoppas, hoppas att rätten gör det pga att det var på hårstrået för dråp.
Om det kommer ett jävligare fall så är det ju mord isåfall. Kan väl inte bli jävligare än det här.
3 års systematisk vanvård och misshandel med total likgiltighet för lidandet och konsekvenser.
Tvärtom det tycks som medvetet att konsekvenserna ska leda fram till en diagnos.
Jag vet att det måste ledas i bevis. Men föräldrarna har ju inte lyckats förklara någonting.
Bara blåneka och skylla på "självskadebeteende". Som ingen annan upplevt utom föräldrarna.

De borde skärpa straffen för brott mot barn i avskräckande syfte.
För alla Lex och löften "om att de ska aldrig få hända igen" är ju rent struntprat.
Några år i fängelse avskräcker inte sådana här kluster B individer.

Tyvärr tror jag inte det kommer att avskräcka sådana individer. Det mesta tyder på att hårdare straff inte beivrar brott. Men när det gäller just brott mot barn, nota bene (många andra straff borde lindras eller tas bort helt, till exempel de för bruk av narkotika), är jag helt och hållet för hårdare straff. För även om de kanske inte förhindrar sådana tragiska brott som detta, så kommer förövarna låsas in betydligt längre när det väl skett. J och D borde låsas in för gott. I det här fallet skulle "Life without parole", som jag oftast tycker är oacceptabelt hårt, vara fullt motiverat.
Citera
2024-03-04, 21:23
Medlem
Citat:
Men visst visade det sig på sjukhuset att Z hade skadad hornhinna?
Det visade sig att Z hade väldigt många skador på sjukhuset.
De följdes upp men jag kan inte påminna mig om att det framkommit något nytt i fråga om skadan på hornhinnan. (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in