• 1
  • 2
2024-03-04, 20:47
Medlem
Economicuss avatar
Jag vill köpa en grej på nätet men vågar inte ge ut min Credit card info.

Saken jag vill köpa kostar bara 4 euro.

Finns det sätt att komma runt detta tex att använda förbetalda kort eller någon engångskort som funkar som credit card.

Jag har läst om att klarna har en sådant kort dock vet jag inte om det fungerar på alla online butiker speciellt de som finns i usa.

tack för svar.
Citera
2024-03-04, 20:51
Medlem
Trakessons avatar
Vet inte vilken bank du använder, men jag brukar använda Revolut. Där kan du skapa engångskort direkt i appen. Använder inte själv den funktionen särskilt ofta men är du orolig eller osäker så är det lätt.
Citera
2024-03-04, 20:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Finns det sätt att komma runt detta tex att använda förbetalda kort eller någon engångskort som funkar som credit card.
Du kan skaffa någon nätplånbok med virtuellt kort t.ex har jag Lunar och Revolut som du blir kund hos genom att ladda ner deras appar till mobilen och registrera dig så kan du sätta in pengar genom swish eller annat kort m.m.
Citera
2024-03-04, 20:55
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vet inte vilken bank du använder, men jag brukar använda Revolut. Där kan du skapa engångskort direkt i appen. Använder inte själv den funktionen särskilt ofta men är du orolig eller osäker så är det lätt.

Ok.

Men ifall en bedragare skulle få reda på mina uppgifter som är kopplade till den här engångskortet så kommer bedragaren inte komma åt mina pengar på bankkontot.
Citera
2024-03-04, 20:56
Medlem
Economicuss avatar
Citat:

Jag använder swedbank och SEB
Citera
2024-03-04, 21:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ok.

Men ifall en bedragare skulle få reda på mina uppgifter som är kopplade till den här engångskortet så kommer bedragaren inte komma åt mina pengar på bankkontot.
Engångskortet fungerar bara en gång så kortnumret är värdelöst när det använts. Är du extremt nojjig behöver du ju inte ha mer pengar på kontot än du ska betala.
Citera
2024-03-04, 21:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ok.

Kör också med Revoluts engångkort när jag handlar på nätet. Använt det massor med gånger utan problem. Som framgår av namnet "engångkort" så går det inte att använda igen och du ska vara trygg. Så har jag fattat det i alla fall.
Citera
2024-03-04, 21:03
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Engångskortet fungerar bara en gång så kortnumret är värdelöst när det använts. Är du extremt nojjig behöver du ju inte ha mer pengar på kontot än du ska betala.

ok.

Och så syftar du på ett virtuellt engångskort ? Jag skulle helst vilja fylla den med enbart 50 kr så inköpet är endast 40 kr.
Citera
2024-03-04, 21:04
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kör också med Revoluts engångkort när jag handlar på nätet. Använt det massor med gånger utan problem. Som framgår av namnet "engångkort" så går det inte att använda igen och du ska vara trygg. Så har jag fattat det i alla fall.

funkar det världen över? tex i USA.
Citera
2024-03-04, 21:05
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jag använder swedbank och SEB

Swedbank har engångskort (digitala varianter) som man kan använda för köp som är lite risky. Allafall hade förr , jag använde det för 5-10 år sedan.
Citera
2024-03-04, 21:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
funkar det världen över? tex i USA.
Det jag har är Revolut kopplat till Visa, så det borde det göra, men jag kan inte säga säkert eftersom jag inte har handlat från USA vad jag minns, men från Kina, EU och Sverige. Men om du skaffar Revolut kan du ju testa, du kan inte mer än bli nekad när du försöker handla?
Citera
2024-03-04, 21:34
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det jag har är Revolut kopplat till Visa, så det borde det göra, men jag kan inte säga säkert eftersom jag inte har handlat från USA vad jag minns, men från Kina, EU och Sverige. Men om du skaffar Revolut kan du ju testa, du kan inte mer än bli nekad när du försöker handla?
Det tar ju en hel vecka att bli verifierad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in