• 1
  • 2
2024-03-04, 16:45
Medlem
Hej!

Har kollat in ett radhus tillsammans med sambon som ser helt fantastiskt ut. Grejen är att jag har Nordea. Och när jag gick in på hemnet och kollade vad månadskostnaden skulle bli när man lagt kontantinsats etc ligger den på cirka 27 000 kr per månad.

När jag klickade på Danske bank så skulle det med samma kontantinsats bli dryga 21 000 kr per månad.

Kan man på ett enkelt sätt flytta över lånen till en bank som ger så pass mycket bättre ränta och pris? Kan det vara så stor skillnad som 6000 kr i månaden?!

Vad är smartast att göra? Jag har fått lånelöfte från Nordea - kan man enkelt byta bank med snabba puckar?

Vad hade ni gjort?
Citera
2024-03-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
Hej!

Har kollat in ett radhus tillsammans med sambon som ser helt fantastiskt ut. Grejen är att jag har Nordea. Och när jag gick in på hemnet och kollade vad månadskostnaden skulle bli när man lagt kontantinsats etc ligger den på cirka 27 000 kr per månad.

När jag klickade på Danske bank så skulle det med samma kontantinsats bli dryga 21 000 kr per månad.

Kan man på ett enkelt sätt flytta över lånen till en bank som ger så pass mycket bättre ränta och pris? Kan det vara så stor skillnad som 6000 kr i månaden?!

Vad är smartast att göra? Jag har fått lånelöfte från Nordea - kan man enkelt byta bank med snabba puckar?

Vad hade ni gjort?

är det före eller efter ränteavdrag? för det kan variera mellan de olika bankerna
Citera
2024-03-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du inte förstår hur bankerna har räknat fram din nya boendekostnad så ska du inte köpa radhus.

Hos ena banken kostar det totalt 27 000 kr i månaden, hos billigaste 21 000 kr i månaden. Självfallet tar jag lånet på den bank där jag endast behöver betala 21 000 kr i månaden.
Citera
2024-03-04, 17:12
Medlem
Citat:
Hej!

Vad hade ni gjort?

Eftersom du inte tycks vara nöjd med erbjudandet du fått ska du givetvis ta kontakt med ytterligare banker och ser vad de kan erbjuda. Är skillnaden betydande berättar du helt sonika för din nuvarande bank att du fått ett bättre erbjudande som du överväger att ta om din nuvarande bank inte erbjuder samma villkor eller har en bra motivering till varför du ska betala högre ränta till dom.

Man kan flytta lån mellan banker och det är inte speciellt bökigt men det är bättre att ta lån i rätt bank från första början. Ibland (alltid) erbjuder bankerna bättre villkor om man blir sk helkund. Det är bara att gå med på det, du behöver ju inte använda dina nyöppnade konton.
Citera
2024-03-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Eftersom du inte tycks vara nöjd med erbjudandet du fått ska du givetvis ta kontakt med ytterligare banker och ser vad de kan erbjuda. Är skillnaden betydande berättar du helt sonika för din nuvarande bank att du fått ett bättre erbjudande som du överväger att ta om din nuvarande bank inte erbjuder samma villkor eller har en bra motivering till varför du ska betala högre ränta till dom.

Man kan flytta lån mellan banker och det är inte speciellt bökigt men det är bättre att ta lån i rätt bank från första början. Ibland (alltid) erbjuder bankerna bättre villkor om man blir sk helkund. Det är bara att gå med på det, du behöver ju inte använda dina nyöppnade konton.

Tack för svar!

Vad är rimligt att den totala månadskostnaden för ett radhus som ligger på 5,2 milj om man har en kontantinsats på cirka 800k? Är 22-28 k vanligt? Eller kan man få ned det ännu lägre tro?
Citera
2024-03-04, 17:18
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Tack för svar!

Vad är rimligt att den totala månadskostnaden för ett radhus som ligger på 5,2 milj om man har en kontantinsats på cirka 800k? Är 22-28 k vanligt? Eller kan man få ned det ännu lägre tro?
Kanske är OT men vad har ni för inkomster för att lägga dessa galna summor på boendet?
Citera
2024-03-04, 17:21
Medlem
lemmelns avatar
Har du läst det finstilta?

Jag har för mig att Danske bank räknar med 50 år återbetalning, och 25 eller 30 år hos Nordea.

Danske bank räknar alltså med att du skall betala ner en hel del mindre på ditt lån varje månad, och i stället betala räntor till dem i dubbelt så lång tid.

Förenklat räknar Danske bank att du utöver ditt lån på 5mkr skall ge dem 10mkr i räntor över 50 år, medan Nordea räknar med att du utöver ditt lån på 5mkr skall ge dem 5mkr i räntor över 25 år.

Så visst blir månadskostnaden lägre då, men totalsumman över tid blir dubbelt upp.
Senast redigerad av lemmeln 2024-03-04 kl. 17:29.
Citera
2024-03-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Kanske är OT men vad har ni för inkomster för att lägga dessa galna summor på boendet?

Vi tjänar tillsammans runt 65 tusen netto (efter skatt)….
Citera
2024-03-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Har du läst det finstilta?

Jag har för mig att Danske bank räknar med 50 år återbetalning, och 25 eller 30 år hos Nordea.

Danske bank räknar alltså med att du skall betala ner en hel del mindre på ditt lån varje månad, och i stället betala räntor till dem i dubbelt så lång tid.

Förenklat räknar Danske bank att du utöver ditt lån på 4mkr skall ge dem 8mkr i räntor över 50 år, medan Nordea räknar med att du utöver ditt lån på 4mkr skall ge dem 4mkr i räntor över 25 år.

Så visst blir månadskostnaden lägre då, men totalsumman över tid blir dubbelt upp.

Då är jag helt med på vad du menar! Ur den aspekten är det nog smartare att betala mer varje månad och få ned lånet.

Dock så stod det att räntan på Danske bank låg på runt 10 000 per månad medan den på Nordea låg på 18 000 per månad (nästan det dubbla).
Citera
2024-03-04, 17:32
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Jag kan omöjligt svara på vad en rimlig månadskostnad för dig är utan det är det bara du och din familj som vet. Det är även omöjligt att veta vilken ränta som ä rimlig att bankerna erbjuder just dig då det beror på så många ytterligare faktorer också. Men vilken ränta har du erbjudits nu och har du fått någon ränterabatt?
Citera
2024-03-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag kan omöjligt svara på vad en rimlig månadskostnad för dig är utan det är det bara du och din familj som vet. Det är även omöjligt att veta vilken ränta som ä rimlig att bankerna erbjuder just dig då det beror på så många ytterligare faktorer också. Men vilken ränta har du erbjudits nu och har du fått någon ränterabatt?

Har bara fått lånelöfte, inte förhandlat någon ränta än.

Vilka faktorer kan det bero på när man förhandlar ränta? Vad är rimligt att förhandla ned till?

Vilka argument kan man lyfta för att få ränterabatt?
Citera
2024-03-04, 17:41
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Då är jag helt med på vad du menar! Ur den aspekten är det nog smartare att betala mer varje månad och få ned lånet.

Dock så stod det att räntan på Danske bank låg på runt 10 000 per månad medan den på Nordea låg på 18 000 per månad (nästan det dubbla).

Allt du skriver tolkar jag som att du inte förstår hur lån fungerar och vad det kommer kosta.

Ni behöver besluta er för om ni vill hyra radhuset av banken i all framtid (aldrig få det nedbetalt), om ni vill äga en del av huset (nedbetala en bit av lånet) eller helt äga huset (nedbetala hela lånet), och när ni sådana fall vi nå det målet.

Sedan får ni gå till en bolånskalylator där ni ser hur mycket det kommer kosta er varje månad. Väljer ni att hyra av banken eller om nedbetalningsmålet blir väldigt långt in i framtiden så måste ni betänka att räntan kan gå upp eller ned en hel del över tid. Har ni råd med om räntan plötsligt blir 8% i stället? Skall ni då i stället se på vad det kostar att binda lånet väldigt länge för att säkra er? Men kan ni garantera att ni skall bo kvar så länge? Det kan bli dyrt att bryta ett lånekontrakt över lång tid.

Ser ni bara till månadskostnaden från bankens beräkning i dag, och det är en väsentlig summa jämfört med er inkomst, då är ni nog ute på tunn is.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in