2024-03-04, 07:34
Medlem
Rattatatatas avatar
Hänger inte detta ihop med hur ens individuella dygnsrytm ser ut? Om man börjar jobba säg 05 så kanske man käkar en stadig lunch redan 10, sen blir det en "fika" mitt på dan och en "middag efter man slutat jobbet vid 16-17, sen kanske en kvällsmacka vid 19-20.

Har man en "senare" dygnsklocka/arbetstid förskjuts allting.
Citera
2024-03-04, 08:39
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
När är det egentligen middag?

Vi äter ju middag ganska sent, mellan 17-19, i vissa kulturer mot 20-21.

Mitten av dagen, mid-dag, kan ju alternativt ses som klockan 12 då det är på mitten av dygnet eller runt just 15~ som en mitt av dagen och solljuset.

Hur har det egentligen blivit såhär?
Historiskt sett var ju middagen just mitt på dagen. Det var då man åt det stora målet mat för dagen. På kvällen åt man väl mestadels bröd eller annat lättare kvällsmål. Var egentligen så fram till 50-, 60-talet då vi började äta två lagade mål mat per dag. Både till lunch och det som idag är middag.

Själv åt jag när jag växte upp middag runt 17-18 men nuförtiden är det nog snarare 19-20. Annars blir jag alldeles för hungrig igen innan jag lägger mig.
Citera
2024-03-04, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Hänger inte detta ihop med hur ens individuella dygnsrytm ser ut? Om man börjar jobba säg 05 så kanske man käkar en stadig lunch redan 10, sen blir det en "fika" mitt på dan och en "middag efter man slutat jobbet vid 16-17, sen kanske en kvällsmacka vid 19-20.

Har man en "senare" dygnsklocka/arbetstid förskjuts allting.

Det var så jag tänkte, men då är alltså konceptet "middag" och eftermiddag och förmiddag ett relativt sådant och inte absolut?
Citera
2024-03-04, 14:37
Medlem
Jonas1968s avatar
När jag var liten på 70-talet så sa vi middag om måltiden man åt vid middagstid medan måltiden på kvällen kallades kvällsmat. Idag är det ju vanligare att måltiden mitt på dagen kallas lunch medan måltiden på kvällen kallad middag. Egentligen är det ju mest logiskt att kalla måltiden man äter vid middagstid för middag än att kalla måltiden på kvällen för middag.
Citera
2024-03-04, 14:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
När är det egentligen middag?

Vi äter ju middag ganska sent, mellan 17-19, i vissa kulturer mot 20-21.

Mitten av dagen, mid-dag, kan ju alternativt ses som klockan 12 då det är på mitten av dygnet eller runt just 15~ som en mitt av dagen och solljuset.

Hur har det egentligen blivit såhär?
Hur menar du att 17-19 är sent? Det är ju i normal tid. I Spanien och många delar av europeiska medelhavsområdet äter man middag kl 20-22.

I Sverige:
barnfamiljer som alltid slutar tidigare pga att de har barn: 17-18.
Sambos/par: 19-20. Man måste komma från jobbet, handla, komma hem, laga mat.
Singlar: närsomhelst. Beroende på om de har tidig start dagen därpå eller ej, för det är det enda de behöver ta hänsyn till.
Citera
2024-03-04, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur menar du att 17-19 är sent? Det är ju i normal tid. I Spanien och många delar av europeiska medelhavsområdet äter man middag kl 20-22.

I Sverige:
barnfamiljer som alltid slutar tidigare pga att de har barn: 17-18.
Sambos/par: 19-20. Man måste komma från jobbet, handla, komma hem, laga mat.
Singlar: närsomhelst. Beroende på om de har tidig start dagen därpå eller ej, för det är det enda de behöver ta hänsyn till.

Sent i relation till tiden på dygnet. Uppenbarligen inte sent i relation till andra kulturer så jag nämner detta i min egna mening.
Citera
2024-03-04, 14:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Sent i relation till tiden på dygnet. Uppenbarligen inte sent i relation till andra kulturer så jag nämner detta i min egna mening.
Under flera år slutade jag 1700 men eg. 1715, var aldrig framme vid affären förrän 1830-1845. När skulle jag äta middag? Obs jag gick upp 0545 också.
Citera
2024-03-04, 14:49
Medlem
3Godisars avatar
Jag tycker 17.00 är lagom och fattar inte vitsen med att äta typ 20.00. Känner att ska man ändå snart gå och lägga sig kan man ju lika gärna äta ett äpple då.
Citera
2024-03-04, 16:17
Medlem
I Stockholm
Frukost
Lunch kl 12
Middag kl 18

I Norrland
Frukost
Middag kl 12
Kvöllsmat kl 18
Citera
2024-03-04, 17:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Frulle vid 07
Lunch vid 12
Middag vid 17-18
Kvällsmacka vid 21

Aldrig hört en jävel säga middag om lunch, men klart det ska finnas några.
Citera
2024-03-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
För att förvirra det ytterligare så hade jag minst en fröken i skolan som kallade lunchrasten för "frukostrast".

Var hon dansk?

I Danmark heter lunch frukost av någon outgrundlig anledning. Frukost heter morgenmad.
Senast redigerad av lindome 2024-03-04 kl. 18:24.
Citera
2024-03-04, 19:28
Medlem
Är uppvuxen i Skåne, ja, jag vet att jag har haft den lyxen.
I Skåne heter det middag och kvällsmat.

Ord som lunch och kalla en grishals för karré är importerade styggelser till Skåne.
Själv äter jag middag när det finns tid för det och kvällsmaten blir ungefär vid niotiden,
för då har man hunnit varvat ner någorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in