2024-03-04, 13:58
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Varför kommer certifikaten att förlora sitt värde vid en BTC-rusning?

Han menar att ekonomin med fiat-valutor skulle kollapsa totalt. Hur sannolikt man tycker att det är påverkar såklart på vilket sätt man ska vara investerad i krypto, men för de flesta av oss svenne bananer är det rätt irrelevant.
Citera
2024-03-04, 14:02
Medlem
Citat:
Varför kommer certifikaten att förlora sitt värde vid en BTC-rusning?

Antag att certifikaten inte är backade med riktiga bitcoin och att du äger motsvarande 1 BTC i certifikat. Då skulle man kunna tänka sig något sådant här:

Handeln med certifikat stoppas vid 500k/BTC för att priset stiger för fort. Innan du har fått ut dina 500k för certen har bitcoinpriset på spotmarknaden stigit till 10 miljoner.

De visade sig i så fall inte var helt värdelösa, men nära nog.

Rent hypotetiskt, men konstigare saker har hänt.
Citera
2024-03-04, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Han menar att ekonomin med fiat-valutor skulle kollapsa totalt. Hur sannolikt man tycker att det är påverkar såklart på vilket sätt man ska vara investerad i krypto, men för de flesta av oss svenne bananer är det rätt irrelevant.

Jag delar Stopp.Belägg's uppfattning att BTC kommer att ersätta guld och fiat. Frågan är mer hur detta kommer att spela ut.

Det påverkar mina investeringsbeslut - och borde påverka alla som intresserar sig för att öka eller behålla sin finansiella status.

Citera
2024-03-04, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Antag att certifikaten inte är backade med riktiga bitcoin och att du äger motsvarande 1 BTC i certifikat. Då skulle man kunna tänka sig något sådant här:

Handeln med certifikat stoppas vid 500k/BTC för att priset stiger för fort. Innan du har fått ut dina 500k för certen har bitcoinpriset på spotmarknaden stigit till 10 miljoner.

De visade sig i så fall inte var helt värdelösa, men nära nog.

Rent hypotetiskt, men konstigare saker har hänt.

Ja jag köper dina argument. Klart värt att ha i åtanke detta.
Citera
2024-03-04, 14:16
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Jag delar Stopp.Belägg's uppfattning att BTC kommer att ersätta guld och fiat. Frågan är mer hur detta kommer att spela ut.

Det påverkar mina investeringsbeslut - och borde påverka alla som intresserar sig för att öka eller behålla sin finansiella status.

Ja jag är öppen för möjligheten men lämnar det upp till bevis, och man ska inte glömma att de flesta förmodligen bara ser detta som en investering och då är derivaten väldigt användbara. Sen är det otroligt mycket enklare även om krypto är väldigt smidigt jämfört med för tio år sedan :-)
Citera
2024-03-04, 14:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Du lyckades glömma fördelen att slippa slarva bort sina nycklar. Du har mycket att svara för som uppmanar alla - även de som uttryckligen skriver att de inte riktigt förstår tekniken - att köra med nycklar.

Man kan även köpa MSTR via ISK, men det är naturligtvis inte en fördel det heller?

Och där kom knäckandet av Fiatsystemet, som att det skulle vara månader eller år borta.

Ja och jag köper inte din idealism. Helt ointresserad.
Jag skrev att jag till 100% förstod de som köper i ISK och att jag själv har certifikat. På vilket sätt "uppmanar jag alla att köra med nycklar" Seriöst? Vad snackar du om?

Fast du representerar inte alla världens människor. Väldigt många tycker om bitcoin för den inte är centraliserad och tar pengarna från bankerna och sätter i privatpersoners egna händer. Hade inte det funnits så hade inte Bitcoin funnits och om det gjort det hade det inte varit värt nästan 66.000$ idag.
Citera
2024-03-04, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja jag är öppen för möjligheten men lämnar det upp till bevis, och man ska inte glömma att de flesta förmodligen bara ser detta som en investering och då är derivaten väldigt användbara. Sen är det otroligt mycket enklare även om krypto är väldigt smidigt jämfört med för tio år sedan :-)

Upp till bevis = när det bevisats så har du blivit av med dina investeringar. Ok lycka till med den attityden.

Att många anser något är inte ett godtagbart argument i min värld.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag skrev att jag till 100% förstod de som köper i ISK och att jag själv har certifikat. På vilket sätt "uppmanar jag alla att köra med nycklar" Seriöst? Vad snackar du om?

Fast du representerar inte alla världens människor. Väldigt många tycker om bitcoin för den inte är centraliserad och tar pengarna från bankerna och sätter i privatpersoners egna händer. Hade inte det funnits så hade inte Bitcoin funnits och om det gjort det hade det inte varit värt nästan 66.000$ idag.

Läs en gång till så ser du att jag inte bara citerat dig, och inte bara pratar med dig.

Och hade inte ETF'erna funnits så hade inte BTC varit värd 66K idag. Så det är alltså inte endast self custody som driver upp värdet.
Citera
2024-03-04, 15:40
Medlem
Som ett schweiziskt urverk börjar priset stiga när den amerikanska marknaden öppnar.
Citera
2024-03-04, 15:43
Avslutad
Citat:
Som ett schweiziskt urverk börjar priset stiga när den amerikanska marknaden öppnar.

MSTR upp nästan 17%, oj nej 18.30%+.
Citera
2024-03-04, 15:45
Medlem
Citat:
Som Satoshi sa, “It might make sense just to get some in case it catches on.”

Bitcoin har i princip redan vunnit. En portfölj med noll exponering till bitcoin är kass.
Citera
2024-03-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ja jag köper dina argument. Klart värt att ha i åtanke detta.

Man behöver inte gå lika långt som jag och ha rubbet i bitcoin med egen kontroll över nycklarna, men en delmängd kanske, så man kommer ut på fötterna i alla tänkbara scenarier.

Om du vill kan jag ge något scenario om vad som skulle kunna hända med tillgodohavandet på coinbase också? 🙂
Citera
2024-03-04, 15:50
Medlem
nitinitis avatar
ATH snart, är ni redo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in