2024-03-04, 11:41
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
För att?

Jag föredrar ISK och Coinbase. Ingen risk att tappa bort sina nycklar - som många gjort - när man är investerad där. Dessutom kan man även köpa MSTR via Avanza.
Varför skulle man inte föredra att äga sina bitcoin själv? Det är ju bland den största poängen med bitcoin att slippa centralisering.

Sen i just Sverige har vi en stor fördel med ISK dels mindre skatt och så slipper man deklarera och svenska banker gillar inte att man köper krypto. Så jag förstår till 100% att man väljer att köpa ett certifikat i Sverige om man bara är ute efter en investering. Men egentligen går det ju emot väldigt mycket av vad Bitcoin är. En valuta som INTE ska styras av bankerna där du själv äger allting vilket du gör om du lägger det på en cold wallet exempelvis.

Jag äger själv en hel del cert just för det är så många fördelar med det i Sverige. Men varje gång jag satt in pengar på cert har det inte känts rätt. Man fortsätter ju bara göda de som förstört mycket av ekonomin.

Nu är det ju ganska annorlunda att jämföra Sverige med ett land där staten förstör för dig totalt. Bor du i nåt pissland där staten förstör ditt liv är det ju bättre att äga Bitcoin själv där än att ha pengar i statens händer medan det i Sverige är säkrare.
Citera
2024-03-04, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Buy the news, detta är massive https://twitter.com/maxkeiser/status/1764415295827943608

Detta kan vara mr 100 som köpt sjuka volymer, tagits upp av Investor Answer många gångar

Från 13 sep, har diskuterats tidigare i tråden. Det blev inget God candle då.
Citera
2024-03-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Även om jag gillar tanken av att ha mina egna BTC på en hårdvaruplånbok, kan jag inte undgå faktumet att certifikatet på Avanza med ISK-konto har en stark fördel iom. skatten.

Men jag föredrar ändå att hålla mina egna BTC.

Det gör du rätt i. Se till att du har säkrat upp nyckeln i form av de 12 eller 24 orden bara.

Du kan ta med dig ditt kapital var du vill i världen och har ingen motpartsrisk.
Citera
2024-03-04, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Är utlandsboende och har haft lite svårt att få tag på mina SEK iom. att jag inte har en svensk bank längre, men jag har hittat lösningar. Vet inte hur det hade fungerat om jag hade gått 10-100x i vinst och velat ta ut de pengarna. Att hålla mina egna BTC är skönt då jag kan använda dem var jag än är, om jag nu skulle vilja det.

När man väl är utskriven från Sverige, är man körd. Jag gillar BTC för friheten man får. Certifikaten tar bort den friheten, för mig i alla fall.

Har man koll på sina nycklar och tror sig behöva den extra friheten från staten så visst. Men det är ju enda fördelen på individbasis. Jag kommer personligen aldrig att riskera att slarva bort mina nycklar.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Varför skulle man inte föredra att äga sina bitcoin själv? Det är ju bland den största poängen med bitcoin att slippa centralisering.

Sen i just Sverige har vi en stor fördel med ISK dels mindre skatt och så slipper man deklarera och svenska banker gillar inte att man köper krypto. Så jag förstår till 100% att man väljer att köpa ett certifikat i Sverige om man bara är ute efter en investering. Men egentligen går det ju emot väldigt mycket av vad Bitcoin är. En valuta som INTE ska styras av bankerna där du själv äger allting vilket du gör om du lägger det på en cold wallet exempelvis.

Jag äger själv en hel del cert just för det är så många fördelar med det i Sverige. Men varje gång jag satt in pengar på cert har det inte känts rätt. Man fortsätter ju bara göda de som förstört mycket av ekonomin.

Nu är det ju ganska annorlunda att jämföra Sverige med ett land där staten förstör för dig totalt. Bor du i nåt pissland där staten förstör ditt liv är det ju bättre att äga Bitcoin själv där än att ha pengar i statens händer medan det i Sverige är säkrare.

Helt ointresserad av idealism. Endast en sak driver mig och det är att säkra min finansiella status.

Citera
2024-03-04, 11:56
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det gör du rätt i. Se till att du har säkrat upp nyckeln i form av de 12 eller 24 orden bara.

Du kan ta med dig ditt kapital var du vill i världen och har ingen motpartsrisk.

Ja, jag har dem väl förvarade.

Just av den anledningen. Jag såg hur det var att ha ens pengar fullkomligt låsta av banken efter att jag sa upp mitt svenska bankkonto (men behöll sparkontot). Avanza tillåter inte överföringar utan svenska bankkonton. Utan att bo i Sverige kunde jag inte skapa ett nytt konto. Jag såg i princip alla mina sparpengar vara helt låsta.

Tack vare Wise löste det sig, och jag sålde av en del av mina fonder för att investera i annat, BTC bl.a. Friheten som BTC innebär, är en stor anledning till varför jag vill investera i det. Jag har fortfarande starka band till Sverige och planerar inte att lämna för gott, men just nu är jag inte boendes där, med det sagt vill jag inte bli helt utesluten heller. Därmed vill jag behålla fonder i Avanza.
Citera
2024-03-04, 13:08
Medlem
Citat:

Enda fördelen med certifikat är väl om man avser att sälja mot fiat i närtid och vill ha in dessa fiatpengar på bankkontot.

Vid en riktig tokrusning av bitcoinpriset, som knäcker fiatsystemet, lär certifikaten sakna värde. Samma sak vid en omfattande bankkris.

Det är i bästa fall oklart om de är uppbackade med riktiga bitcoin. Jag har aldrig sett att de redovisar några bitcoinadresser, vilket åtminstone två av ETF:erna i USA har börjat göra frivilligt. Vad gäller t.ex. Blackrocks ETF så har blockkedjeanalytiker listat ut vilka adresser bitcoinen ligger på. Något liknande saknas helt för de i Sverige tillgängliga certifikaten, såvitt jag vet.
Citera
2024-03-04, 13:09
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Helt ointresserad av idealism. Endast en sak driver mig och det är att säkra min finansiella status.

Fast det är din åsikt. Du frågade varför man skulle vilja ha Bitcoin någon annanstans än som certifikat och jag besvarade varför. Tänk också på att världen är större än Sverige. Finns många andra länder som inte erbjudit certifikat under flera år som du kunnat ha insatta på ett förmånligt konto.
Citera
2024-03-04, 13:16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Enda fördelen med certifikat är väl om man avser att sälja mot fiat i närtid och vill ha in dessa fiatpengar på bankkontot.

Vid en riktig tokrusning av bitcoinpriset, som knäcker fiatsystemet, lär certifikaten sakna värde. Samma sak vid en omfattande bankkris.

Det är i bästa fall oklart om de är uppbackade med riktiga bitcoin. Jag har aldrig sett att de redovisar några bitcoinadresser, vilket åtminstone två av ETF:erna i USA har börjat göra frivilligt. Vad gäller t.ex. Blackrocks ETF så har blockkedjeanalytiker listat ut vilka adresser bitcoinen ligger på. Något liknande saknas helt för de i Sverige tillgängliga certifikaten, såvitt jag vet.
Att skatten är lägre och att det inte behöver deklareras är också väldigt stora fördelar.

Men ja resten som du skriver är såklart ett stort problem.

Men nu börjar vi gå OT.

Får vi se ATH i $ den här veckan tro? Jag tror det.
Citera
2024-03-04, 13:16
Avslutad
Citat:

Du lyckades glömma fördelen att slippa slarva bort sina nycklar. Du har mycket att svara för som uppmanar alla - även de som uttryckligen skriver att de inte riktigt förstår tekniken - att köra med nycklar.

Man kan även köpa MSTR via ISK, men det är naturligtvis inte en fördel det heller?

Och där kom knäckandet av Fiatsystemet, som att det skulle vara månader eller år borta.

Citat:
Fast det är din åsikt. Du frågade varför man skulle vilja ha Bitcoin någon annanstans än som certifikat och jag besvarade varför. Tänk också på att världen är större än Sverige. Finns många andra länder som inte erbjudit certifikat under flera år som du kunnat ha insatta på ett förmånligt konto.

Ja och jag köper inte din idealism. Helt ointresserad.
Citera
2024-03-04, 13:37
Medlem
Citat:

Du lyckades glömma fördelen att slippa slarva bort sina nycklar. Du har mycket att svara för som uppmanar alla - även de som uttryckligen skriver att de inte riktigt förstår tekniken - att köra med nycklar.

Den risken är liten, om man får det betonat för sig hur viktigt det är att hålla ordning på nyckeln. Men visst, det är en viss fördel att det räcker med att kunna identifiera sig om man har tillgångarna instängda i banksystemet.

Citat:
Man kan även köpa MSTR via ISK, men det är naturligtvis inte en fördel det heller?

Det kan nog vara något säkrare, även vad gäller kristålighet. Men jag har svårt att bedöma det. Mstr lär sitta på den bitcoinmängd de säger att de gör i alla fall.

Citat:

Och där kom knäckandet av Fiatsystemet, som att det skulle vara månader eller år borta.

Det är absolut inte det scenario jag uppfattar som mest sannolikt, men jag ser det inte heller som helt uteslutet redan denna cykel, om mängden bitcoin till salu blir alldeles för liten för efterfrågan.

För varje år som går hamnar alltfler bitcoin i händer som inte avser sälja för något fiatpris (typ Saylor).
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-04 kl. 13:41.
Citera
2024-03-04, 13:43
Avslutad
Citat:

Knäcker systemet? Vad ska du med bitcoin till då? Om bara de som har bitcoin kan handla? Ska de få människor handla med varandra? Det blir väldigt rörigt

Ungefär som att guld skulle knäcka systemet, nej nej nej
Senast redigerad av Kalle81 2024-03-04 kl. 13:45.
Citera
2024-03-04, 13:45
Avslutad
Citat:
Den risken är liten, om man får det betonat för sig hur viktigt det är att hålla ordning på nyckeln. Men visst, det är en viss fördel att det räcker med att kunna identifiera sig om man har tillgångarna instängda i banksystemet.

Det kan nog vara något säkrare, även vad gäller kristålighet. Men jag har svårt att bedöma det. Mstr lär sitta på den bitcoinmängd de säger att de gör i alla fall.

Det är absolut inte det scenario jag uppfattar som mest sannolikt, men jag ser det inte heller som helt uteslutet redan denna cykel, om mängden bitcoin till salu blir alldeles för liten för efterfrågan.

För varje år som går hamnar alltfler bitcoin i händer som inte avser sälja för något fiatpris (typ Saylor).

Varför kommer certifikaten att förlora sitt värde vid en BTC-rusning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in