2024-03-03, 14:28
Medlem
VackraYazmines avatar
Om jag var du skulle jag:

1.Boka tid hos budget och skuldrådgivaren som finns kostnadsfritt via din kommun. För att få tips och råd!

2.Ansöka om skuldsanering. Blir fem år på existens-minimum, men sen är du som ny!

3.Söka hjälp för din depression.

I övrigt verkar du vara en företagsam och driven person, du kommer nog att fixa detta. Undvik dock att försöka fly utomlands, bättre att ta tag i situationen här hemma och inse att genvägar bara blir senvägar.
Citera
2024-03-03, 15:05
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine

2.Ansöka om skuldsanering. Blir fem år på existens-minimum, men sen är du som ny!
.

Hur stor chans har en någorlunda arbetsförmögen 35-åring med skulder på 700 - 800 000 kr exkl CSN att få skuldsanering tror du? Jag tror att chansen är mycket liten.

Ibland verkar det som om många här tror att skuldsanering är något man kan få så fort man har skaffat sig stora skulder.
Citera
2024-03-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror nog du tänker lite fel i detta. Om jag kan ge råd så försöker man göra detta. Om man vet hur livet fungerar och vad som kan hjälpa så försöker man lösa det för folk eller hur.
Om du ser till din egen situation så stämmer det verkligen som jag säger. Du sitter fast i ett hål och bara mögar ihop som dom säger i skåne. Man behöver aktivera sig för att ens komma på banan.
Som du påpekar du har inget arbete inget soc inget eget boende. Hur kan du ens tro detta kan lösa sig med skulder på över en mille.
Sedan kan jag informera dig som du redan vet att allt känns hopplöst i din situation med tanke på din skrift och dina tankar. Det hjälper inte bara att tänka dra utomlands livet blir bra. När du kommer tillbaka sitter röven på samma plats. Du har dubblat dina skulder och sitter ännu mer ner i skiten.
Jag kan tillägga att jag haft skulder på 700 k för typ 15 år sedan tog tag i allt slet röven av mig ringde företagen banker etc jag var skyldig pengar. Jag förhandlade ner det mesta och bluffade lite preksriberade bort en del med fusk men lagligt. 2.5 år var mina skulder borta sedan dess finns ingen skuld eller lån. Så tro mig jag vet vad jag snackar om med. Jag gömde mig med medvetet för att få till bra avtal p mina skulder. Vad har du för typ av skulder? Är allt blancolån eller finns det massa skit konsumtionsskulder? Inget du kan preskribera bort alls? Skatteskulder?'Det finns en del vägar att gå kan jag påpeka till dig med. Har du någon form av utbildning vad kan du arbeta med. Vad är du villig till att göra? Tänk på det som jag säger alla kan lyckas det gäller bara till att tugga taggtråd för att kunna vinna. Berätta gärna vad typ för skulder du har efter det kanske jag kan rekommendera dig ett forum där du får 100 hjälp som jag fått hjälp med.

Så du menar att det är helt kört för mig och att det aldrig någonsin kommer att finnas en lösning på min situation? Jag har visserligen inte börjat agera ännu, men det finns/ har funnits folk med värre situation än vad jag är i och dom har lyckats ta sig ur det och börjat bygga fina liv igen, folk som varit både betydligt äldre och mer skuldsatta. Varför tror du så lågt om mig då? Det var ett blancolån som vuxit med skyhöga räntor till den summan det är idag, dessvärre. Skulle jag dra utomlands så skulle det i så fall eventuellt vara permanent.
Citera
2024-03-03, 15:31
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhillipPowers
Så du menar att det är helt kört för mig och att det aldrig någonsin kommer att finnas en lösning på min situation? Jag har visserligen inte börjat agera ännu, men det finns/ har funnits folk med värre situation än vad jag är i och dom har lyckats ta sig ur det och börjat bygga fina liv igen, folk som varit både betydligt äldre och mer skuldsatta. Varför tror du så lågt om mig då? Det var ett blancolån som vuxit med skyhöga räntor till den summan det är idag, dessvärre. Skulle jag dra utomlands så skulle det i så fall eventuellt vara permanent.
Det står inget i texten att det är kört men du har en satans tuff uppförsbacke att bestiga. Som du säger det bör vara dax. Varför har du 0 i inkomst ingen utbildning ingen akassa alfakassa socbidrag som man kan få i svrige. Har du bara suttit på röva i hopp om att allt ska lösa sig på Onsdag?
Du är fortfarande ung och har möjligheter att agera. Bankskulder är kukens kört att lura bort eller ens förhandla ner. För våra kära banker skiter i att du och andra inte kunnat betala. Inkasso lever på räntan detsamma gäller banken. Så det är no mercy som gäller.
Hur många år har du bara suttit och väntat på enöppning utan att agera liksom är frågan.
Det är lite som jag säger du kommer att få tugga en del taggtråd innan du ens kan andas utan att vara jagad av dina skulder. Har du egentligen någon plan för arbete soc eller annat måste vara en bra start. Sedan tror jag på onlinearbete kan funka om företaget INTE kollar belastningregistret. Där har du dina möjligheter till att hitta en utväg.
Citera
2024-03-03, 15:43
Medlem
Citat:
Hej alla!

Tack så hjärtligt för era svar. Jag hade förväntat mig att dom skulle vara något delade, med olika åsikter och tankar, självfallet. Hade liksom inte förvänta mig några putti-nutti-snyft-svar från samtliga, men ni med lite mera negativa svar och tankar ska veta att jag delvis håller med er, jag får stå mitt kasst och ta tag i detta så småningom, men samtidigt så vill jag passa på att baka in att ingen jävel sätter sig i denna situation frivilligt. Att jag sedan inte har ett arbete, inkomst eller dylikt och inte haft på flera år... Där är det flera faktorer och aspekter som spelar in. Jag vet inte riktigt om ni missat det, men jag har ju försökt mig på utlandsjobb flertalet gånger (vilket som sagt inte har funkat). Detta innebär ju att jag åtminstonde har försökt, men föga...

Jag vet ju att jag inte kommer att kunna betala tillbaka på dessa lån imorgon eller om en månad, om ens ett par år. Faktum är ju att det kanske kan vara så att jag aldrig kommer kunna betala ikapp med tanke på dom skyhöga räntorna, så därför är skuldsanering ett alternativ. Lär nog bli löneutmätning först innan jag kan bli beviljad, då jag själv anser att jag kanske inte uppfyller alla kriterier ännu. Glömde också nämna att jag faktiskt har ansökt om skuldsanering och inväntar nu svar. Man kan ansöka trots att man saknar inkomst. Har också haft flera långa samtal med fogden kring detta och min situation.

Alternativt flyttar jag utomlands och försöker etablera ett liv där. För summa summarum så är det inget jättekul liv som väntar mig med denna situationen jag nu befinner mig i. Frågan är om det är värt att leva i misär, där man betalar av på lån som man aldrig tycks betala ner på, på grund av räntorna som banar iväg snabbare än blixten. Ja, detta är mitt fel och jag har satt mig själv i skiten, men det var ett misstag som hette DUGA! Jag har redan fått sota för det men det finns ju också en gräns. Alla förtjänar en hyfsad livschans oavsett tidigare misstag.

Sedan ser jag heller inte någon vits i att ens stanna i Sverige just nu då alla dörrar för mig verkar vara stängda. En utmaning att få jobb, kan inte ens få en egen lägenhet eller teckna abbonemang eller någonting... Tänker absolut inte bo hos morsan under flera år till. Alldeles för gammal för det, särskilt med tanke på att jag flyttade hemifrån under en väldigt tidig ålder. Någon måtta får det ju finnas, så därför tänker jag att man kanske borde börja om på helt ny kula utomlands. Låt fogden och inkassobolagen komma efter mig. Det blir inte lika lätt för dom att verkställa utomlands som det hade varit här hemma i Sverige. Så är det bara. Hatar att behöva fly, men jag kan icke leva så här ju. Då känns det inte riktigt värt att leva.

Är jag helt ute och cyklar nu...?

Varje gång som du tänker på Sverige, så kommer du må som en påse skit.
Det är ditt val såklart.
Jag hade gjort helt andra val.
Citera
2024-03-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varje gång som du tänker på Sverige, så kommer du må som en påse skit.
Det är ditt val såklart.
Jag hade gjort helt andra val.

Varför tror du det? Och vad hade du gjort för andra val? Du vet väl om att det är en hel del som har flyttat permanent till andra länder på grund av liknande eller samma situationer?
Citera
2024-03-03, 16:01
Medlem
Citat:
Varför tror du det? Och vad hade du gjort för andra val? Du vet väl om att det är en hel del som har flyttat permanent till andra länder på grund av liknande eller samma situationer?

Har du inte läst inläggen i tråden?

Postar en som du säkert missade då jag inte citerade dig.
Edit, här kommer det:

Till TS:

Att göra imorgon Söndag:
Sätt dig ner, gör en kreddy/min uc på dig själv för att se helheten.
Skriv ner samtliga lån, summan, effektiva räntan och vilket bolag, samt ett telefonnr samt öppettider till deras kundtjänst.
Gör klart detta imorgon. Redan här kommer det kännas bättre i magen.

Sen det jobbiga.
Måndag:
Ring runt till alla bolag.
De öppnar mellan 08-10 och stänger mellan 13-18 oftast.
Börja med dem med kortast öppettid.
Här behöver du vara artig. Är du vänlig på rösten så ökar möjligheten att få hjälp. Tänk på att personen i andra änden vara är en vanlig människa som jobbar där, det är ingen fiende.
Förklara ditt läge som det ser ut idag, fråga om de har möjlighet att skriva av ränta eller en del av lånet. Ha gärna en egen budget klar i förväg.
Om de säger nej, så kan det hjälpa att hänvisa till kronis eller skuldsanering, som du såklart försöker skaffa, precis som en inkomst så att du har möjlighet att börja betala av.

Målet:
Om du får alla räntorna frysta, så har du helt plötsligt något att börja arbeta med, även om du inte har inkomst.

Prata även med kommunen om skuldsanering, prata med kronis om ditt läge och se vad de säger.

Allt hänger på om du får skulderna reglerade så att de inte ökar.

Sen fortsätter du bo hemma.
Ta vilka skitjobb som helst och när det finns två olika jobb att välja på så ta den med högst lön och möjlighet till övertid (övertid är inget som kronis tar ifrån dig) Låt allt gå till skulden.
Hittar du inget jobb?
Börja med att göra små affärer på blocket, marketplace, Tradera och liknade sidor. Jag har själv hämtat tex skrivbord på bortskänkes, som jag åkt och sålt/levererat direkt och fått in 500kr. Det är bara ett exempel och det är inga större problem att dra in några tusen/mån där.
Här finns det många sätt att tjäna pengar på om du tänker efter lite.
Tex så är Tradera ett lysande ställen att köpa mängder med skräp på. Sen delar du upp skräpet i mindre skräp och säljer det styckvis. Tex köpa 100 lp-skivor eller böcker billigt, sälja styckvis och tjäna en slant.

Det skulle kunna va ett alternativ att starta eget igen, och då lyckas dra in pengar hyfsat snabbt. Långsökt? Javisst, men inte omöjligt.

En annan sak är att utbilda dig för att hitta nytt jobb, där utb kan gå över nätet på distans, så har du möjlighet att plugga och söka jobb samtidigt.

Att bara sticka är väl ett alternativ, men du kommer alltid att ha ångest och känna dig som en jävla loser, så det spåret hade jag inte valt, om jag inte hade kunnat betala av på skulden oavsett om jag jobbar utomlands möjligen.

Det finns mängder med människor som haft det mkt värre än dig och ändå lyckats vända det.
Citera
2024-03-03, 16:01
Medlem
Citat:
Det står inget i texten att det är kört men du har en satans tuff uppförsbacke att bestiga. Som du säger det bör vara dax. Varför har du 0 i inkomst ingen utbildning ingen akassa alfakassa socbidrag som man kan få i svrige. Har du bara suttit på röva i hopp om att allt ska lösa sig på Onsdag?
Du är fortfarande ung och har möjligheter att agera. Bankskulder är kukens kört att lura bort eller ens förhandla ner. För våra kära banker skiter i att du och andra inte kunnat betala. Inkasso lever på räntan detsamma gäller banken. Så det är no mercy som gäller.
Hur många år har du bara suttit och väntat på enöppning utan att agera liksom är frågan.
Det är lite som jag säger du kommer att få tugga en del taggtråd innan du ens kan andas utan att vara jagad av dina skulder. Har du egentligen någon plan för arbete soc eller annat måste vara en bra start. Sedan tror jag på onlinearbete kan funka om företaget INTE kollar belastningregistret. Där har du dina möjligheter till att hitta en utväg.

Du har rätt i en hel del du säger så klart, jag nekar inte det men du låter så hård i tonen, som att jag vore den enda som hamnat i denna sits? Du har ju som sagt själv haft ganska stora lån förr i tiden... Olika människor löser det på olika sätt
Onlinejobb finns det gott om. Vuxenchatt är ju en av dom. Känner du till sådana kanske?
Citera
2024-03-03, 16:06
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Du har rätt i en hel del du säger så klart, jag nekar inte det men du låter så hård i tonen, som att jag vore den enda som hamnat i denna sits? Du har ju som sagt själv haft ganska stora lån förr i tiden... Olika människor löser det på olika sätt
Onlinejobb finns det gott om. Vuxenchatt är ju en av dom. Känner du till sådana kanske?
Jag tror att det känns som att du läser fel och tänker väldigt mycket fel i detta läge. Jag försöker ändå hjälpa dig lite grann på traven för att förklara vad man kan göra. Det finns många alternativ man kan göra för att lösa saker Problemet är att man inte vet hur situationen ser ut på riktigt. Hur länge och hur gamla är skulderna till exempel. Kan det vara möjligt att skulderna är väldigt gamla då kanske man kan förhandla men det är väldigt svårt. Det finns alltid möjligheter och alternativ för att kunna krångla sig ur krångliga situationer. Om du läser vad jag skriver så gäller det till att tugga taggtråd och göra allt och det bästa av situationen för att komma ur denna situation.
Jag skulle aldrig tveka på att köra på vuxen chat så länge det ger pengar. Allting handlar om pengar i ditt läge just precis idag och imorgon och nästa år.
Jag tänker lite grann på i ditt läge så skulle man kunna jobba med vad som helst. Om du jagar kåta gubbar på internet eller letar efter pantflaskor eller simmar över kanalen. Så är det skit i samma så länge det gäller pengar så måste du försöka se framåt. Det innebär att man fortfarande måste öka tempot och dra ut tummen från röven också. Varför satsar du inte på vuxen chatt för att det funkar väldigt bra. Om du är duktig Kan du göra bra häftiga pengar också. Om du har tittat på min historik så ser du säkert att jag jobbar som chatthora. Jag kan berätta för dig att jag har gjort väldigt stora pengar på detta men jag har inga skulder. Däremot kan jag säga att jag inte bor i Sverige utan i Asien och håller på att bygga hus och har familj. Nu känns det som att du har lite mer koll på läget. Det är bara öka tempot Försök att hitta ett arbete jobbar röven av dig funkar väldigt bra.
Citera
2024-03-03, 16:14
Medlem
Citat:
Jag tror att det känns som att du läser fel och tänker väldigt mycket fel i detta läge. Jag försöker ändå hjälpa dig lite grann på traven för att förklara vad man kan göra. Det finns många alternativ man kan göra för att lösa saker Problemet är att man inte vet hur situationen ser ut på riktigt. Hur länge och hur gamla är skulderna till exempel. Kan det vara möjligt att skulderna är väldigt gamla då kanske man kan förhandla men det är väldigt svårt. Det finns alltid möjligheter och alternativ för att kunna krångla sig ur krångliga situationer. Om du läser vad jag skriver så gäller det till att tugga taggtråd och göra allt och det bästa av situationen för att komma ur denna situation.
Jag skulle aldrig tveka på att köra på vuxen chat så länge det ger pengar. Allting handlar om pengar i ditt läge just precis idag och imorgon och nästa år.
Jag tänker lite grann på i ditt läge så skulle man kunna jobba med vad som helst. Om du jagar kåta gubbar på internet eller letar efter pantflaskor eller simmar över kanalen. Så är det skit i samma så länge det gäller pengar så måste du försöka se framåt. Det innebär att man fortfarande måste öka tempot och dra ut tummen från röven också. Varför satsar du inte på vuxen chatt för att det funkar väldigt bra. Om du är duktig Kan du göra bra häftiga pengar också. Om du har tittat på min historik så ser du säkert att jag jobbar som chatthora. Jag kan berätta för dig att jag har gjort väldigt stora pengar på detta men jag har inga skulder. Däremot kan jag säga att jag inte bor i Sverige utan i Asien och håller på att bygga hus och har familj. Nu känns det som att du har lite mer koll på läget. Det är bara öka tempot Försök att hitta ett arbete jobbar röven av dig funkar väldigt bra.

Låter som att du har lite hopp om mig i alla fall, alltid nåt hehe. Jaså? Vad innebär det att vara chatthora? Vilket företag? Hur får man ett sådant jobb och vad kan man tjäna på ett ungefär? Vad tjänar du då?
Jag är väldigt frustrerad i min situation ska jag säga dig. Ser inte ljus i tunneln någonstans, men innerst inne tror jag fortfarande att det där ljuset finns någonstans... Ska bli väldigt intressant att se vilken resa som väntar mig... Vet inte om man bör se fram emot det, haha... Vill typ skrika och gråta...
Hur kommer det sig att du bor i Asien? Var i Asien? Bygger du hus enbart på att vara chatthora eller har du andra inkomstkällor?
Citera
2024-03-03, 16:19
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Jag vet redan att jag har gjort många misstag i livet så här långt, så jag behöver inte en massa som förespråkar det i massor.

I din situation hade jag inte velat vara kvar i Sverige. Ta steget även om det känns lite läskigt , du kommer väl att anpassa dig fort så ung som du är och full av energi
Citera
2024-03-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
I din situation hade jag inte velat vara kvar i Sverige. Ta steget även om det känns lite läskigt , du kommer väl att anpassa dig fort så ung som du är och full av energi

Skönt att du förstår mig. Känns lite som att det inte är värt att leva ett sådant liv där man drunknar i skulder, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in