2024-03-03, 15:09
Medlem
Taggads avatar
Ryssland vinner alltid om man räknar bort att dom förlorar.
Citat:
Ryssland gjorde historiska förluster i februari
I genomsnitt dödades eller skadades 983 ryska soldater i Ukraina varje dag i februari, skriver det brittiska försvarsdepartementet på X. Det kan jämföras med 846 personer i januari och innebär att februari blev den månad med störst ryska förluster sedan den fullskaliga invasionen inleddes för drygt två år sedan.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1764244391630184736?t=JTPodyy6UFWPYs64BB6SgA&s=19
Citera
2024-03-03, 15:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Bara för att länder är tveksamma just nu skulle jag inte som Ivan ens tänka tanken på att testa den tveksamheten gentemot ett EU-land. Svaret kommer vara unisont.

Dels är inte alla NATO-länder EU. Dels behövs denna styrka även innan ett anfall; som nu med Ukraina. Alla länder behöver vara så starka att de kan hantera en sådan här situation även om vissa länder sviker.
Citera
2024-03-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dels är inte alla NATO-länder EU. Dels behövs denna styrka även innan ett anfall; som nu med Ukraina. Alla länder behöver vara så starka att de kan hantera en sådan här situation även om vissa länder sviker.
Jupp och det är vi inte. Ryssland har ändå valt rätt tid för deta europa är svaga militärt idag. Kanske inte så svaga som folk tror vi är ändå starkare än ryssland i ett konventionellt krig.
Men vi är tok beroende av usa och det ser vi idag är farligt inte för att dom sviker men om dom gör det.
Tråkigt nog kommer nog inget hända vi är rätt nöjda med tillvaron här.
Citera
2024-03-03, 15:21
Medlem
Vi skulle ha svarat hårdare från början nu kan kina med muppa runt för att dom vet att vi skickar lite vapen bara i på tok för liten mängd. Deta försiktiga daltande kommer leda till världskrig om vi fortsätter.
Citera
2024-03-03, 15:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Sanningen är att vi och har varit otroligt naiva. Tänk tex om kina går in i Taiwan nu då står vi utan halvledare och kan inte bygga en pryl.
Då är jag inte så säker på att vi vinner faktist.
Kineserna kommer å andra sidan svälta ihjäl?
Vad är värst?
Citera
2024-03-03, 15:36
Medlem
Citat:
Sanningen är att vi och har varit otroligt naiva. Tänk tex om kina går in i Taiwan nu då står vi utan halvledare och kan inte bygga en pryl.
Då är jag inte så säker på att vi vinner faktist.

På senare år så byggs det ju mer och mer chip-fabriker i USA och Europa så Taiwans roll kommer bli mindre och mindre när det gäller avancerad chip-tillverkning.

Mycket av hårdvaran tillverkas ju redan i Europa - t ex maskinerna som gör chippen (ASML). Det kommer ju bara vara att skicka maskinerna till Europa och USA.

Om Kina får för sig att gå in i Taiwan i syfte att ta landet för att komma åt chip-tillverkningen så tror jag Kina kommer gå bet rejält. Kina såg hur sanktionerna bet hårt mot Ryssland och inser att sanktionerna kommer drabba Kina mycket värre då Kina importerar mycket inom energi och mat. De är otroligt sårbara för sanktioner/blockader.

Personligen tror jag inte Kina vågar fullfölja en invasion av Taiwan - de har för mycket att förlora men frågan är givetvis politisk.
Citera
2024-03-03, 15:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Vi ser det där lite annorlunda jag ser det som att vi svek Ukraina redan från början vi skulle ha skickat stridsflyg och en jäkla massa mer saker redan dag 1 helst gått in i kriget med nato trupp redan dag 1.
Är det inte viktigt att NATO förblir en försvarsallians? Det viktigaste är väl att den inger förtroende och visar sig vara pålitlig? Hur skulle ländernas skattebetalare reagera om NATO frångår sina principer? Den har väl sitt stöd bland folk just för att den är pålitlig och är till för att försvara alliansens medlemmar och inte angripa? Hjälpen vid FN's insatser har ju inte varit helt odelat positiva.

Redan innan Putin gick in i Ukraina så började han strypa gasleveranserna till EU. Vid invasionen var man osäker på hur galen Putin var. EU ville både skydda sig mot angrepp och mot ett ekonomiskt sammanbrott i den initiala fasen av invasionen. Dom gjorde allt för att köpa sig tid. Och visst, det kan verka fegt, men dom hade heller inget mandat från EU´s skattebetalare att gå all in i Ukraina mot ryssen.

Det största felet som gjordes, var att som tyskarna nedmontera sitt kontraspionage i Ryssland. Många blev tagna på sängen och ville inte ens tro USA när dom sa att Putin skulle gå in i Ukraina. Med tanke på det här, så är det förvånande att EU har klarat sig så bra som det gjort. Den snabba energiomställningen har varit häpnadsväckande.

I mina ögon kunde dom inte ha gjort annorlunda. Men i den bästa av världar så hade det varit fantastiskt om ex EU kunde ha skyndat in i Ukraina och jagat ut ryssen.
Citera
2024-03-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
På senare år så byggs det ju mer och mer chip-fabriker i USA och Europa så Taiwans roll kommer bli mindre och mindre när det gäller avancerad chip-tillverkning.

Mycket av hårdvaran tillverkas ju redan i Europa - t ex maskinerna som gör chippen (ASML). Det kommer ju bara vara att skicka maskinerna till Europa och USA.

Om Kina får för sig att gå in i Taiwan i syfte att ta landet för att komma åt chip-tillverkningen så tror jag Kina kommer gå bet rejält. Kina såg hur sanktionerna bet hårt mot Ryssland och inser att sanktionerna kommer drabba Kina mycket värre då Kina importerar mycket inom energi och mat. De är otroligt sårbara för sanktioner/blockader.

Personligen tror jag inte Kina vågar fullfölja en invasion av Taiwan - de har för mycket att förlora men frågan är givetvis politisk.
Jag tror inte heller det men dom kanske vågar om dom ser att ryssarna kommer undan med det. Och just nu lutar det mer åt rysk vinst än en vinst för Ukraina.
Citera
2024-03-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du behöver inte tro på det men Ryssland verkar fakriskt ha ansträngt sig rätt hårt för stt inte döda eller skada civila. Jämför man med andra konflikter så har betydligt färre civila dött och skadats.Kolla bara Israels demolering och massaker i Gaza...

Varför har man då torterat och mördat civila i alla områden man har ockuperat?
Bucha var ju inte en engångsföreteelse utan en del av rysk plan. I Donbas började ryssarna tortera och mörda civila April 17 2014.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är det inte viktigt att NATO förblir en försvarsallians? Det viktigaste är väl att den inger förtroende och visar sig vara pålitlig? Hur skulle ländernas skattebetalare reagera om NATO frångår sina principer? Den har väl sitt stöd bland folk just för att den är pålitlig och är till för att försvara alliansens medlemmar och inte angripa? Hjälpen vid FN's insatser har ju inte varit helt odelat positiva.

Redan innan Putin gick in i Ukraina så började han strypa gasleveranserna till EU. Vid invasionen var man osäker på hur galen Putin var. EU ville både skydda sig mot angrepp och mot ett ekonomiskt sammanbrott i den initiala fasen av invasionen. Dom gjorde allt för att köpa sig tid. Och visst, det kan verka fegt, men dom hade heller inget mandat från EU´s skattebetalare att gå all in i Ukraina mot ryssen.

Det största felet som gjordes, var att som tyskarna nedmontera sitt kontraspionage i Ryssland. Många blev tagna på sängen och ville inte ens tro USA när dom sa att Putin skulle gå in i Ukraina. Med tanke på det här, så är det förvånande att EU har klarat sig så bra som det gjort. Den snabba energiomställningen har varit häpnadsväckande.

I mina ögon kunde dom inte ha gjort annorlunda. Men i den bästa av världar så hade det varit fantastiskt om ex EU kunde ha skyndat in i Ukraina och jagat ut ryssen.
Hade inte behövt vara nato utan alla hade kunnat gå in med trupp under tex Ukraina.
Eu klarar sig självklart bra utan ryssland. Men vi köper fortfarnade mycket olja där ifrån. Antar att vi köper säkert gas med alla fall flera eu länder gör väll det.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

På senare tid har Kina visat tecken på att vilja utveckla handelsförbindelserna med EU, som varit på tillbakagång de senaste åren. Senast veckorna har de även öppet uttalat att dom vill förbättra relationen med USA. Så Kina börjar känna sig riktigt pressat nu.
Senast redigerad av ReedMe 2024-03-03 kl. 15:46.
Citera
2024-03-03, 15:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hade inte behövt vara nato utan alla hade kunnat gå in med trupp under tex Ukraina.
Eu klarar sig självklart bra utan ryssland. Men vi köper fortfarnade mycket olja där ifrån. Antar att vi köper säkert gas med alla fall flera eu länder gör väll det.
Jag antar att du har källor på att vi köper mycket olja och gas direkt från Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in