2024-03-03, 14:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dock skall det sägas.., att det nog i grunden är nog att Natos`s Eu-medlemmar (speciellt västra) som har nog mycket sig själv att skylla. Har nog i några årtionden gnällts på ifrån Usa att "Eu inte bidrar, det de borde". Då med 2 %. "Om" västeuropa hade hållit sig till detta, så skulle nog "ladorna vart mer fulla". Samt att hjälpen kunde ha vart större..

Man kan säga att västeuropa har nog lämnat ett öppet mål för Trump, och samma naivitet har hjälpt Putin.

Jag har redan skrivit om Europas slapphet och på den punkten finns inget att diskutera.
Med rätt ska vi vara efterkloka och använda den kunskapen/erfarenheten till att rusta till tänderna härefter.

Det var inte DET jag skrev om utan att det fortfarande sitter folk och tror att Trump är mer pålitlig än Biden när det gäller Ukraina!
När det är han och hans jävla svans som hela tiden motarbetat denna fråga och istället för att säga:
-kom igen nu Biden och USA-vi står ENADE i kampen för Ukrainas försvar..
så använder han detta ämne som ett vapen i sin egen kampanj!
Under tiden förlorar Ukraina folk, mark och liv!

DET är vad jag skrev om. Att sluta onanera till en sådan skitstövel!

(P.S är inte alls arg på dig, bara upprörd över situationen och att andra inte kan se klart vad som händer i verkligheten.)
Citera
2024-03-03, 14:34
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Fullträff av ukrainsk drönare! 10-11 orcer på en ggn!

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/s/sFsi7jT4sK
Citera
2024-03-03, 14:35
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dock skall det sägas.., att det nog i grunden är nog att Natos`s Eu-medlemmar (speciellt västra) som har nog mycket sig själv att skylla. Har nog i några årtionden gnällts på ifrån Usa att "Eu inte bidrar, det de borde". Då med 2 %. "Om" västeuropa hade hållit sig till detta, så skulle nog "ladorna vart mer fulla". Samt att hjälpen kunde ha vart större..

Man kan säga att västeuropa har nog lämnat ett öppet mål för Trump, och samma naivitet har hjälpt Putin.

Och en annan sak, USA var väl med och garanterade Ukrainas självständighet/säkerhet när kärnvapnen övergick till RU? Eller har jag fel på den punkten?
Så klart de ska hjälpa till! Oavsett. Men i samarbete med Europa självklart!
Citera
2024-03-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Man kan fundera över vad som händer med Rysslands ekonomi när kriget är över. Allt som genererar BNP nu har med krigsmaterial att göra. Saker som förbrukas och inte används efteråt. Det är inte som så att folk och fä kan gå tillbaka till sina gamla jobb och allt är som vanligt. Om sanktioner finns kvar men ryssarna inte kan hitta jobb till de som drabbas, då har de problem. Kriget är det som håller ekonomin i rullning. När statskassan slut kan den inte betala för krigsekonomin om några år, men tar kriget slut idag, då blir det ännu värre. Det finns inget att göra annat än att fortsätta sin krigsekonomi.
Tja om putin löser det med att helt enklet inte sluta kriga?
Citera
2024-03-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
UTÖVER Ryssland så fanns några till!
Tror USA och UK?
Japp det stämmer usa och UK och ryssland
Citera
2024-03-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Försök igen. Försök lite bättre med att inte vara ryss...
Så om jag tycker vi skulle skickat vapen till Ukraina så dom kunnat bomba moskva direkt dag 1 då är man ryss? 🙈 Tänk igenom detta en gång till
Citera
2024-03-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte Ryssland känner att de har uppnått sitt mål. Deras mål var att snabbt ta över hela Ukraina och de räknade inte med stora förluster för att göra det. Putin och de som planerade och kände till detta räknade inte det faktiska utfallet som ens "Worst case scenario". Sanktionerna var också mycket mer extrema än Ryssland ens tänkte sig i sina värsta fantasier. De tog ju inte ens hem pengarna de hade i utlandet så därför kunde de frysas. Och att Tyskland skulle avsluta gasimporten fanns nog inte heller på kartan, den Merkel-gasen var ju vad som skulle förhindra att EU la sig i kriget.

Men jag håller med om läxan för Europa att vi inte kan räkna med hjälp från USA i framtiden. Där fick väl Putin lite rätt. Med tanke på att USA kunde pumpa in pengar i Afghanistan i 20 år utan mycket resultat gör det ju förvånande att USA inte kan stötta Ukriana utan att ens riskera några soldaters liv, samt med en mycket större geopolitisk vinst i potten. Det är ju lite mer värt att stoppa och försvaga Ryssland än att slåss med afghanska bönder.

Men Europeiska länder måste också tänka på hur de skall klara sig utan vissa länder. Man kan inte helt förlita sig på ett gemensamt försvar då man inte vet hur vissa länder kommer att reagera. I detta fall har det ju varit Turkiet, Tyskland, Ungern och nu senast Slovakien som varit lite opålitliga. I en framtida konflikt kan det vara andra länder som inte ställer upp. Så varje land måste ha alla typer av militär kapacitet var för sig. Det innebär att fler länder måste ha kärnvapen. Fler måste ha egna långdistansrobotar som kan slå långt in i Ryssland. Nu verkar Tyskland vara ensamma om Taurus.

Bara för att länder är tveksamma just nu skulle jag inte som Ivan ens tänka tanken på att testa den tveksamheten gentemot ett EU-land. Svaret kommer vara unisont.
Citera
2024-03-03, 14:59
Medlem
Citat:
Tack. Då är det inget fel på mitt minne i detta fall.
Jag va rätt säker på att det bara var ryssland men det stämmer. Man ändrade dock i avtalet från säkerhets garantier till nå annat som inte kan tolkas lika hårt
Citera
2024-03-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Så om jag tycker vi skulle skickat vapen till Ukraina så dom kunnat bomba moskva direkt dag 1 då är man ryss? 🙈 Tänk igenom detta en gång till

Varför ska vi vara likt terroriserande ryssar. Se till att bomba dom ut ur Ukraina istället.
Citera
2024-03-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ja som jag skrev: han offrar Ukraina! Utan att behöva det eftersom de hade kunnat vänta med muren och bara ta upp UA och eventuellt Israel.

De vet mycket väl vilken situation UA befinner sig i. ÄNDÅ väljer de detta!

Och vad gäller det sista du skrev!!! KGB satte tänderna i Trump på 70 talet och han valdes ut eftersom han är både "charmig" driven och "dum" nog att inte fatta vad som hände.
De utnyttjade hans ego och förkärlek för beröm/bekräftelse för att nå honom.
Redan på 80 talet började han gaffla om Japan och Nato och det ena med det andra
-utifrån RYSKT perspektiv vill säga!!!

Vad beror det på???

OCH varför? Jo för att kontrollera. För att påverka. För att underminera!!

Nu måste jag sluta, blev bara så jävla provocerad att jag var tvungen hoppa in en liten stund.
Ber om ursäkt för min hårda ton också
Vi ser det där lite annorlunda jag ser det som att vi svek Ukraina redan från början vi skulle ha skickat stridsflyg och en jäkla massa mer saker redan dag 1 helst gått in i kriget med nato trupp redan dag 1.
Citera
2024-03-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varför ska vi vara likt terroriserande ryssar. Se till att bomba dom ut ur Ukraina istället.
Om det kan regna robotar i moska på samma sätt som i kiev så kommer det inte regna robotar i kiev avskräckning kallas det.
Citera
2024-03-03, 15:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Taurus kan ganska lätt inföskaffas tex så kommer nog sverige köpa ett par 100 rätt snart. dom kan man redan använda på gripen idag.
ja jag håller med om att vi måste skaffa egna kärnvapen i större mängd. den diskutionen pågår redan.
storbritanjen har kring 225st frankrike 290st. enklast är om vi betalar dom för att bygga ut med icbms 500 till räcker. europa bör ha kring 800-1500 egna kärnvapen.
trump har faktist rätt i mycket usa betalar för vårat försvar och det är inte rätt det ska vi stå för själva nato borde komma med ett ultimatum betalar man inte 2% av bnp så blir man utkastad ur nato för det är allvar nu. det kommer dock inte hända tror jag men deta måste börja diskuteras snarast. vi måste ochså växla upp industrin för vapentillverking kanske att staten köper in sig i vissa bolag som saab och hägglunds här i sverige och för in kapital. europa bör göra en massiv upprustning och det är omedelbart.

Vi kan samarbeta med Frankrike och Storbritannien om utveckling och produktion av kärnvapen. Men även få dem själva, de behöver vara i fler länder så att inte de två råkar ha fel regering och fegar ur när det blir allvar. Och de blir svårare att slå ut i "preemptive strikes" om de är utspridda. Strategiska robotar skulle även Europeiska rymdstyrelsen (Eller vad de nu heter) och Airbus kunna engagera sig i.

När det gäller vapenindustrin behöver man ha i åtanke att ha fabriker i "malpåse" även när man rustat upp, så att man kan öka produktionen när det blir krig. Kanske ha lager av vissa kritiska metaller etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in