Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Tror ”många” verkligen det? Har du någon statistik?
Eller finns det folk som aldrig i sitt liv har sett stuvad spenat, smörslungad spenat, spenat i sallat, spenatsoppa med ägg, stekt spenat med vitlök, pasta med spenat, palak paneer etc?
Jag tror att du underskattar hur många som faktiskt äter spenat, och hur många som kanske inte gillar spenat men som ändå har sett flera olika sätt att tillaga den.
Nja, det kanske mer är du som överskattar antalet spenatätare därute.
Så fort jag drar upp lite fakta ur bakfickan för att imponera litet grand på folk och fä om mina stora kunskaper, så får jag ibland infallet att nämna något om att jag minsann brukar äta spenat ...
Det enda de kan tänka sig att jag då gör är att jag "kokar spenaten."
Och serverar den som flytande spenatvälling/-halvsoppa ... så som den serverades i grundskolan med andra ord.
Då svarar jag alltid - "Du brukar inte äta spenat själv, va"?
Och nej, det gör de ju inte.
Det är väl inget som är fel med det egentligen. Inte i sig iaf.
Men jag tror att de som äter spenat i vuxen ålder antingen alltid har ätit spenat, eller så har de lärt sig det i vuxen ålder.
De flesta har emellertid bara glömt bort att spenaten ens existerar, så snart de lämnade grundskolans matsal, sista dagen i plugget.
Så var det för mig också.
Jag tänkte aldrig ens en tanke på spenat, kände aldrig något sug efter den och inte heller planerade jag något annat.
Men ändrade mig gjorde jag, och idag har jag spenat nästan varje dag. Som ett sorts "Allround-tillbehör" som det går att ändra lite på med bara små medel, beroende på vad det är den ska njutas tillsammans med.
Jag förstår ändå varför så många väljer bort spenaten.
För den där sortens spenat, som serverades i grundskolan, den är ju så osmaklig att man verkligen kan fråga sig om mattanterna med flit ville skrämma bort barnen från vissa rätter, för resten av livet.
När den tillagas på det sättet så blir den ju slemmig och får dålig konsistens. Det är inget gott med andra ord.
Inte på det sättet.
Det hade inte varit jättesvårt för grundskolor, och förskolor, att ändra tillagningsmetod för att få en mer smaklig spenatröra.
Smör eller olja kvittar väl egentligen, men fräsas bör den.
I Vitlök och litet vitpeppar och (i mitt tycke) Currypulver.
När det är klart toppar man med svartpeppar och kanske parmesan.
Det blir rätt så gott att steka svamp och sen fräsa spenaten i det svampsmakande matfettet efteråt.
Eller ha i en halv svampbuljongtärning.
Sen kan man smula i lite Feta också, om man känner för det.
Jag tror särskilt grundskoleelever hade uppskattat det tilltaget.
De bortskämda små kräken gillar ju när det är gott.