• 1
  • 2
2024-03-03, 13:57
Medlem
Ambelains avatar
Varför tror så många att "spenat" bara är att "koka spenat" och servera i en djup tallrik ?

Kanske lite vatten i också för att ge det hela en slags "soppakänsla."

I vilket fall som helst så har jag svårt för att förstå varför man ens tänker på det sättet. För det ä sju att göra något så mycket värre än vad det behöver vara nödvändigtvis.

Självklart hade "kokt spenat" inte varit gott för någon.
Och då förstår man varför just dessa inte vill ens tänka på att äta spenat.
Men de handikappar ju sig själv, eller hur.

De förminskar ju inte bara maträtten i sig, utan de förminskar ju även den som de inbillar sig äter sin spenat på detta menlösa sätt.

Tror DU att folk som äter spenat bara koker lite "spenat i vatten," för att göra "lös spenatsoppa"?
Citera
2024-03-03, 14:03
Medlem
Brukar öppna en konservburk spenat och mikra, behöver inte ens kokas.
Citera
2024-03-03, 14:05
Medlem
Glostrups avatar
Tror ”många” verkligen det? Har du någon statistik?

Eller finns det folk som aldrig i sitt liv har sett stuvad spenat, smörslungad spenat, spenat i sallat, spenatsoppa med ägg, stekt spenat med vitlök, pasta med spenat, palak paneer etc?

Jag tror att du underskattar hur många som faktiskt äter spenat, och hur många som kanske inte gillar spenat men som ändå har sett flera olika sätt att tillaga den.
Citera
2024-03-03, 14:06
Medlem
Din bristfälliga svenska, och ditt osammanhängande dravel gör det lite svårt att förstå vad du vill säga.

Hursom, ingen äter väl kokad spenat?
Förvälld, ja. Ännu hellre stuvad med rikliga mängder av nymalen svartpeppar och riven vitlök.Yes!
Gärna med rökt lax och pasta (den är däremot kokt).
Citera
2024-03-03, 14:10
Medlem
akutaccents avatar
Spenat är gott till lax och pasta.
Citera
2024-03-03, 14:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Brukar öppna en konservburk spenat och mikra, behöver inte ens kokas.
Vad är en konservburk spenat?

Jag tänker litet att du kanske aldrig har ätit spenat själv, iaf i vuxen ålder.
DU har förmodligen tittat på Karl-Alfred för mycket.
Tror jag.

Spenat kan man annars köpa som djupfryst vara, färdigpaketerat i små pellets lagom för snabb förtäring.
Vill man ha hackad finns det ett sådant alternativ, liksom för icke-hackad.
Stuvade spenat har du med, av flera märken.

På burk har du annars en superb blandning kokta gröna ärtor - på ovansidan - och kokta morotstärningar - på undersidan.
Om du sätter burken i mikron blir grönsakerna varma.

Sen kan du ta ut och servera, låta dig väl smaka.
Glöm inte att salta bara. Ty det är en välgärning.
Citera
2024-03-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför tror så många att "spenat" bara är att "koka spenat" och servera i en djup tallrik ?
Tyvärr glömmer jag allt för ofta frysdisken när jag handlar, och därför var det ett tag sedan jag hade spenat hemma. Ska sätta upp det på inköpslistan.

Vansinnigt gott att bara fräsa i smör, med salt och peppar, och servera med varmrätten. Billigt också. Och enkelt, bara att plocka fram några "puckar" från paketet i frysen.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-03 kl. 14:55.
Citera
2024-03-03, 23:43
Medlem
Citat:
Vad är en konservburk spenat?

Jag tänker litet att du kanske aldrig har ätit spenat själv, iaf i vuxen ålder.
DU har förmodligen tittat på Karl-Alfred för mycket.
Tror jag.

Spenat kan man annars köpa som djupfryst vara, färdigpaketerat i små pellets lagom för snabb förtäring.
Vill man ha hackad finns det ett sådant alternativ, liksom för icke-hackad.
Stuvade spenat har du med, av flera märken.

På burk har du annars en superb blandning kokta gröna ärtor - på ovansidan - och kokta morotstärningar - på undersidan.
Om du sätter burken i mikron blir grönsakerna varma.

Sen kan du ta ut och servera, låta dig väl smaka.
Glöm inte att salta bara. Ty det är en välgärning.

https://i5.walmartimages.com/seo/Pop...0&odnBg=FFFFFF
Citera
2024-03-05, 07:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Tror ”många” verkligen det? Har du någon statistik?

Eller finns det folk som aldrig i sitt liv har sett stuvad spenat, smörslungad spenat, spenat i sallat, spenatsoppa med ägg, stekt spenat med vitlök, pasta med spenat, palak paneer etc?

Jag tror att du underskattar hur många som faktiskt äter spenat, och hur många som kanske inte gillar spenat men som ändå har sett flera olika sätt att tillaga den.
Nja, det kanske mer är du som överskattar antalet spenatätare därute.

Så fort jag drar upp lite fakta ur bakfickan för att imponera litet grand på folk och fä om mina stora kunskaper, så får jag ibland infallet att nämna något om att jag minsann brukar äta spenat ...
Det enda de kan tänka sig att jag då gör är att jag "kokar spenaten."
Och serverar den som flytande spenatvälling/-halvsoppa ... så som den serverades i grundskolan med andra ord.

Då svarar jag alltid - "Du brukar inte äta spenat själv, va"?
Och nej, det gör de ju inte.

Det är väl inget som är fel med det egentligen. Inte i sig iaf.
Men jag tror att de som äter spenat i vuxen ålder antingen alltid har ätit spenat, eller så har de lärt sig det i vuxen ålder.
De flesta har emellertid bara glömt bort att spenaten ens existerar, så snart de lämnade grundskolans matsal, sista dagen i plugget.

Så var det för mig också.
Jag tänkte aldrig ens en tanke på spenat, kände aldrig något sug efter den och inte heller planerade jag något annat.

Men ändrade mig gjorde jag, och idag har jag spenat nästan varje dag. Som ett sorts "Allround-tillbehör" som det går att ändra lite på med bara små medel, beroende på vad det är den ska njutas tillsammans med.

Jag förstår ändå varför så många väljer bort spenaten.
För den där sortens spenat, som serverades i grundskolan, den är ju så osmaklig att man verkligen kan fråga sig om mattanterna med flit ville skrämma bort barnen från vissa rätter, för resten av livet.
När den tillagas på det sättet så blir den ju slemmig och får dålig konsistens. Det är inget gott med andra ord.
Inte på det sättet.

Det hade inte varit jättesvårt för grundskolor, och förskolor, att ändra tillagningsmetod för att få en mer smaklig spenatröra.
Smör eller olja kvittar väl egentligen, men fräsas bör den.
I Vitlök och litet vitpeppar och (i mitt tycke) Currypulver.
När det är klart toppar man med svartpeppar och kanske parmesan.

Det blir rätt så gott att steka svamp och sen fräsa spenaten i det svampsmakande matfettet efteråt.
Eller ha i en halv svampbuljongtärning.

Sen kan man smula i lite Feta också, om man känner för det.
Jag tror särskilt grundskoleelever hade uppskattat det tilltaget.
De bortskämda små kräken gillar ju när det är gott.
Citera
2024-03-05, 07:48
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Nja, det kanske mer är du som överskattar antalet spenatätare därute.

Så fort jag drar upp lite fakta ur bakfickan för att imponera litet grand på folk och fä om mina stora kunskaper, så får jag ibland infallet att nämna något om att jag minsann brukar äta spenat ...
Det enda de kan tänka sig att jag då gör är att jag "kokar spenaten."
Och serverar den som flytande spenatvälling/-halvsoppa ... så som den serverades i grundskolan med andra ord.

Jag tror snarare att det är du som drar för långtgående slutsatser om spenatätande utifrån ditt eget umgänge. Spenat är ju en stapelvara i många kök, det kinesiska, det indiska och det svenska bara för att nämna några. I usa äts spenat både som dip till förrätt och som en av de vanligaste side orders på steak houses. Ångad eller slungad spenat är i många länder (inte minst Sverige) ett vanligt förekommande tillbehör till fisk, både torsk och lax. Faktum är att spenat i soppform troligen är ett av de mer ovanliga sätten att tillaga spenat.

Så du behöver kanske bara skaffa dig ett umgänge med ett mer normalt förhållande till spenat (och kanske grönsaker i allmänhet?). En tumregel kan vara; ju mer energidryck en person konsumerar, desto mer begränsat är deras förhållande till spenat som föda.
Citera
2024-03-05, 08:33
Medlem
Sladdarens avatar
Spenat är gott och tillför smak precis som en färsk ört gör eller tex ruccola gör. Bladspenat finns i otaliga recept soppor, grytor, gratänger, såser mm

Spenat ska helst inmundigas tillagat tycker jag som tex stekt eller tillsammans med annan mat som varmrätt. Personligen är det mycket svårt att äta den rå då det ger en helt annan smakbild
Citera
2024-03-05, 08:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Tror DU att folk som äter spenat bara koker lite "spenat i vatten," för att göra "lös spenatsoppa"?

Nä det tror jag inte för det blir en helt annan smak historia än att tillföra smör, ost eller mjölk, grädde buljong kryddor och göra en stuvning eller sås eller soppa tex..

Jag menar vilken bladväxt eller flerbladiga grönsak eller kål, morot etc blir gott att koka med bara vatten utan nåt tillfört i receptet som varorna ovan ?

Gillar du inte spenat rå som är det som dag och natt att tillaga den i nåt recept
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in