2024-03-03, 11:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukislaban
Det där med bikarbonat har jag grubblat över också. Har tänkt på att de kanske blandat ättika med bikarbonat och smetat in henne i för att ta bort dålig lukt från kiss och bajs. Inget förvånar mig iallafall när det gäller dessa två monster!
Jag har vart inne på tidigare att ättikan o bikarbonat är för att ta bort kissfläckar och lukt men jag tänkte aldrig så långt att de faktiskt kan ha "tvättat rent" henne med det också.
Spraya med ättika och använt bikarbonat som "puder". Det kan nog fräta på ordentligt i rumpan, särskilt sen när Z kissar, skulle kunna förklara alla utbredda skador inom blöjområdet.
Citera
2024-03-03, 11:47
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag har vart inne på tidigare att ättikan o bikarbonat är för att ta bort kissfläckar och lukt men jag tänkte aldrig så långt att de faktiskt kan ha "tvättat rent" henne med det också.
Spraya med ättika och använt bikarbonat som "puder". Det kan nog fräta på ordentligt i rumpan, särskilt sen när Z kissar, skulle kunna förklara alla utbredda skador inom blöjområdet.

Så kan det mycket väl ha gått till! 👍🏼
Citera
2024-03-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
De är inte friska, eller tänker som normala människor. Tyvärr.

Det sjunker in hos dem också efter några år när de tröttnat på att spela tv-spel eller inte få välja vad de vill äta

Precis, det måste märkas med upprepade och faktiska konsekvenser på deras ego, för att det ska sjunka in.

Jag hade gärna sett att fängelsekunder även fick jobba från 7-16 eller hellre ombytandes skiftarbete så de ej skapar makt och kontroll i sina rutiner.

Att de inte fritt kan disponera fängelsetiden borde vara en självklarhet i moderna fängelser.
Citera
2024-03-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetoldbitch
Här är hela artikeln från Expressen:

Föräldrarna i ättiksfallet har suttit inlåsta i över ett år – något som de har blandade känslor inför.
”Lyxigt”, tycker mamman – och pappan säger att han aldrig har skrattat så mycket.
Samtidigt längtar de ut, till ett vanligt liv.
– Jag saknar barnen så himla mycket, säger mamman i en utredning.

Både mamman och pappan i ättiksfallet har blivit utredda av rättspsykiatriker. Läkare och psykologer har undersökt om de har någon störning, ifall de förstår vad de misstänks ha gjort mot sin dotter, och om de kan sitta i fängelse ifall de döms.

Utredningen är grundlig och innebar att paret fick lämna häktet i Skåne för att åka till en sluten avdelning på RMV (Rättsmedicinalverket) i Stockholm (mamman) och Göteborg (pappan).

Där har de fått berätta om sina liv och deras fysiska och mentala hälsa har undersökts.

Båda beskriver en ganska normal uppväxt men med inslag av mobbning i skolan. Båda fick barn tidigt och hade hunnit skaffa fler när de 2013 träffades på en födelsedagsfest.

De flyttade snart ihop. Bröllopet 2014 var enkelt, eftersom de inte hade råd till mer. Han slutade träffa sina barn och betalade inte underhåll, men godkändes trots sitt sporadiska föräldraskap som adoptivfar till ett av sin nya frus barn. Därefter fick de flera gemensamma barn, däribland flickan som ättiksfallet handlar om.

Paret har haft det tufft genom åren. Ont om pengar och flera fall av sjukdom i familjen. Mamman har haft planer både på att försöka få ut försäkringspengar för den ättiksförgiftade dottern och för egna sjukdomar.

Mamman: Jag är oskyldig

Båda föräldrarna nekar till brott och mamman har redan nu sagt att hon ska överklaga eventuell fällande dom.

Men hon är medveten om att hon har ett hetsigt humör som hon inte alltid kan kontrollera, säger hon till läkaren i den rättspsykiatriska undersökningen. Om hon hade ”superkrafter”, säger hon, skulle hon använda dem till att ”aldrig bli arg igen”.

Humöret har hon vänt även mot polis och kriminalvård. Hon blir ”mörk i blicken” när medicineringen ändrades.

Men när hon kommer till RMV är hon lugn och försiktig. Hon lyssnar på den information hon får och ställer rimliga följdfrågor.

Hon får ett enskilt rum. Hon tycker det känns ”lyxigt” att lämna häktet. Hon spelar tv-spel. Efter några dagar får hon tillåtelse att träffa andra intagna – men håller sig ändå för sig själv. Hon deltar i alla måltider och äter med god aptit.

Hon använder motionscykeln men vill inte promenera på rastgården. Hon läser böcker.

Egentligen skulle hon vilja ha ett tyngdtäcke för att sova bättre, men det kan personalen inte ordna. Hon håller fint på sitt rum.

Personalen blir lite frågande när hon pratar om ångest och humörsvängningar, eftersom hon verkar så lugn och vänlig. Mamman förklarar att det är för att miljön bakom murarna är ”lugn, trygg och stressfri”.

Var högkänslig redan som bebis

Då hon grips i februari 2023 är mamman beroende av rullstol. Men sommaren 2023 börjar hon gångträna och lagom till rättegången i november 2023 går hon obehindrat.

Mamman säger själv att hon är en högkänslig person och det var hon ”redan som bebis”.

– Jag har för mycket empati för mitt eget bästa. När någon blir skadad känns det som om jag själv blivit skadad.

Hon tycker om att göra andra glada, laga mat till sina barn till exempel.

- Hela min existens handlar om att vara mamma, säger hon.

Hon längtar efter att träffa maken men tillägger att han inte är ”lika viktig som barnen”.

– Jag saknar barnen så himla mycket, säger mamman.

Ska träffas igen på utsidan

Pappan å sin sida beskriver hustrun som sin ”själsfrände” – de båda kompletterar varandra, tycker han.

Han flyttas från häktet i Ystad i Skåne till RMV i Göteborg. Personalen tycker det är lätt att få kontakt med honom, men upplever honom som lite ytlig. Brotten han misstänks för är ”synnerligen sadistiska”, som rättspsyk beskriver det.

Ändå ger pappan uttryck för ”glättighet” och verkar oberörd inför brottsmisstankarna. I stället pratar han gärna om sina egna krämpor, ryggont och lätt pollenallergi bland annat.

Pappan tycker det är skönt att lämna häktet. På RMV spelade han kort och andra spel med medpatienterna. Han deltog i promenader, gick på gym, åt med god aptit och somnade tidigt om kvällarna. Pappan har inte skrattat så mycket på länge, säger han. Han har redan bestämt att träffa några av de intagna igen – när han en dag kommer ut.

Vad är sista skedet nu? Har sista rättegångarna varit? Finns utlåtandet från rättspsyk?
Citera
2024-03-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linna32
Dom är på semester tyvärr, svenskt fängelse har nog bättre standard än de har haft hemma. Och de slipper betala för allt. Tror dom har det jättebra, de säger sig bara sakna barnen för att framstå som normala. Psykopater bryr sig inte om andra människor, så tyvärr har de det nog rätt bra i fängelse med mat, chans att träna, läsa mm utan att behöva tänka på ekonomin.

Ja de brukar få hyfsat bra mat, 3 ggr per dag tror jag. I övrigt har dom så klart haft det skit, med rätta!! Att sitta med restriktioner ens en vecka kan vara nog så påfrestande, 1 tim utevistelse med höga kala väggar. Träning eller annan aktivitet sker sällan, gissar att det inte sker dagligen. Så de sitter trots allt i sin cell nästan dygnets alla timmar, avbrott för advokatsamtal och dyl.

Tv
Böcker
Tristess
Ensamhet
Ångest

JÄTTEBRA!!

Och jag förstår att rmv plötsligt framstod som rena drömmen, prata med andra osv. Men att råttan SKRATTAR?!?! Han ska fan vara nedbruten resten av sitt liv pga sina gärningar. J också.
Citera
2024-03-03, 12:32
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Därav taket på 10+4 år.
Kommer rätten att använda hela skalan i detta fall?
Möjligheten finns.
Det finns också en tendens att inte används hela utrymmet för det kan ju komma ett fall som är ännu jävligare.
Samt att de vill hålla en viss distans till mord.
Från 2020 anser Högsta Domstolen att mord av ”normalgraden” ska ge 16 års fängelse.
Det fetade: Spot on! Det är frågan för Tingsrätten, och sannolikt HovR kommer ställa sig. För att inte inducera inflation i rättsskipningen ska lämnas utrymme för en presumtivt värre gärning. (Exempelvis om Åkl, kunnat leda i bevis att Z våldtagits och exploaterats sadistsexuellt på Darkside.)

Senast redigerad av Taggad 2024-03-03 kl. 12:38.
Citera
2024-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jossa berättade i förhör hur pappan o J brukade gå in i ett rum, sen gick J direkt till duschen o pappan knäppte byxorna. Sen vad det betyder kan man ju endast spekulera i så klart.

Jossa berättade även att då hon själv inte "tog åt sig" när han slog henne så straffade han henne med att skada de andra syskonen när Jossa fick se på.
Tydligen fick J mycket stryk av pappan och om det stämmer att det var för att straffa Jossa så är det mycket möjligt att Z blev utsatt för att hon var så lik Jossa.
"Äntligen" fick J sin chans att hämnas.

Som jag sagt tidigare, kan omöjligt vara en slump att J fått se sin syster Jossa itvingad Ättika av pappan och att Z nu "dricker" Ättika.

Jag har för mig att det var Jossa som blev värst utsatt, är rätt säker men kan ha fel.
Citera
2024-03-03, 13:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Halloj, kan man läsa rättspsyk-utredningarna? Eller är de sekretess på?

Här är länken:
https://gofile.io/d/JxnfBs
Citera
2024-03-03, 13:17
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du skrev:

D följer med så länge det passar honom. När han inte har någon vinning av relationen längre så drar han.
Kritik skiter han i.

Det skulle väl lika gärna vara J du beskriver? Hennes vilja och påverkan på honom? Och som ligger bakom hans beteende och styr. Effekterna blir därefter.

Precis som hon skriver sms i hans namn, dikterar vad han ska göra och när samt bestämmer vilka relationer han kan ha, hur, när. Se bara hur det ser ut kring planeringen av bla barn, flytt, släkt, skola och sjukvård.

För att vara manipulativ som du vill ha honom till krävs en del andra egenskaper som D saknar i sin personlighet.
Det gör honom även lättledd då han oftast inte själv tänker alls eller tar några som helst initiativ.

J är definitivt inte okänslig för kritik. Det blir enorma känsloutbrott när något går emot henne.
Så här stod det i förhören jag citerade:

Förhör med Js syster Jos*fine (AB 196 s.64)
”Hur är Ida när hon är arg?
Som pappa var. Oresonerbar, lyssnar inte. det spelar ingen roll vad du säger eller gör, för det hon bestämt sig blir. Hon gör sitt oavsett att man säger att man rett ut det och löst det. Alla barnen var livrädda för att göra fel. Har man gjort fel, ska man stå för det. Vi såg aldrig vad som hände när de gjorde fel, hon skrek och hade sig mot dem och de fick absolut inte vara med när vi gjorde något. Jag har inte tänkt så innan, men jag tror hon har gjort alla barnen illa, inte bara Z. Z kan nog inte vara tyst, så därför har de inte lämnat henne till skolan.”

Även det ovett hon öser över D är exempel på detta. Klockren narcissism i min bok.

D beskrivs som raka motsatsen. Kall och empatilös.
Hade han varit narcissist så hade han aldrig svalt kritiken mot honom från J och omgivningen. Han råddar och fixar med en massa praktiska saker och har bra detaljkoll. Tyder inte på att han är en viljelös slav direkt.
Däremot är han bekväm och glider med så länge det gagnar honom.

Jag vänder mig mot beskrivningarna av D som en lättledd, manipulerad dumbom. I de sista förhören säger att att han kanske blivit manipulerad vilket talar mot att så är fallet. Det är en bra förklaring som han hittar på.
Att han själv är manipulativ står i RPUn.

Han och J har ett ömsesidigt beroende till varandra för sin försörjning.
De är ”partners in crime” med lika stort ansvar.
Citera
2024-03-03, 13:23
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag har för mig att det var Jossa som blev värst utsatt, är rätt säker men kan ha fel.
Ja Jossa berättade att hon blev både slagen och i tvingad Ättika men att pappan slog även J inför Jossa för att han visste att Jossa inte klarade av att systrarna också blev slagna.

Sen är det ju bara dom som vet om det är sant eller inte men skulle kunna förklara vad som formade denna psykopat
Citera
2024-03-03, 13:29
Medlem
Stämmer det som står i tidningen att föräldrarna "skrattar" och tycker det är "lyxigt" där dom sitter nu, när dottern är svårt skadad av ättika, så verkar det inte klokt nånstans!
Citera
2024-03-03, 14:24
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Stämmer det som står i tidningen att föräldrarna "skrattar" och tycker det är "lyxigt" där dom sitter nu, när dottern är svårt skadad av ättika, så verkar det inte klokt nånstans!
Det står i RPU om det och Expressen vill ha fler prenumeranter så man återger lite sådär... för att locka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in