2024-03-03, 07:42
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det är som att åka till Nordkorea för att lära sig koreanska i stället för till Sydkorea. Snacka om dåligt omdöme, men det visar väl på att hon hade (har?) en socialistisk autokratisk vurm. Detta med att hon skulle vara delaktig under de första protesterna är dock bara en chimär, alltså lögn, för att rädda anseendet. Vem åker till en diktatur för att frivilligt motarbeta den? Tror inte det minsta på detta.

Varför ifrågasätts aldrig 70- och 80-talets frekventa resor till DDR av svenska kultureliten och Socialdemokraterna, när det demokratiska Västtyskland låg runt hörnet?

Snyggt gräv, i vilket fall som helst!

/AI




Ja man blir så full i skratt av att lyssna på hennes ständiga lögnaktighet. Saken är i själva verket den att PARTIET alltid glorifierat DDR. Och inte nog med det, sossarna har till och med haft DDR som förebild t ex inom skola, arkitektur och statsplanering.
Visst deras väljare var mot kommunism och ofrihet, men väljarna blev lurade hela tiden.
Citera
2024-03-03, 08:38
  #206
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ok, 1987. Men då hade hon ändå 4 terminer bakom sig på ekonomprogrammet hösten 1989, jag tror inte att man måste delta vid upprop när man redan är verksam vid ett program utan bara när man börjar en ny fristående kurs eller ett nytt program för att tacka ja till platsen (som annars går till nästa sökande).
Helt korrekt.

Det är inga upprop på linjer utan då har man sina 180 poäng att ta eller vilka poäng som nu kan gälla när man varit med vid första uppropet under första året. Årligen kollas dock upp att man tagit tillräckligt med poäng men det utestänger en inte från fortsatta studier utan bara från studiemedel.

Går man ingenjörs- eller vetenskapslinje kanske man behöver vara med vid nån obligatorisk labb men mig veterligen har man inga labbar på Handels.

TS tycks ha dålig kontakt med den akademiska verkligheten...
Citera
2024-03-03, 09:27
  #207
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Helt korrekt.

Det är inga upprop på linjer utan då har man sina 180 poäng att ta eller vilka poäng som nu kan gälla när man varit med vid första uppropet under första året. Årligen kollas dock upp att man tagit tillräckligt med poäng men det utestänger en inte från fortsatta studier utan bara från studiemedel.

Går man ingenjörs- eller vetenskapslinje kanske man behöver vara med vid nån obligatorisk labb men mig veterligen har man inga labbar på Handels.

TS tycks ha dålig kontakt med den akademiska verkligheten...
Nu har ju dock TS redan gett upp om terminsstarten, den diskussionen är överspelad. Magdalena säger att manifestationen var den 17 juli, frågan är nu om någon manifestation då hölls.
Citera
2024-03-03, 09:27
  #208
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, närvarokravet är inget nytt. Jag var student samtidigt som Magdalena A. Jag har varit på många upprop där reserver fick platser, eftersom de ordinarie inte kom till uppropet.
Många upprop?

Det är ju synd för dig att du inte kvalificerade dig för att komma in på en riktig linje utan tvingades hänga på fristående kurser för då hade du vetat att man bara har ett upprop.

Jag var också student samtidigt som Magdalena. Jag hade dessutom vänner som pluggade på Handels i Stockholm samtidigt. Inte någonstans har jag hört talas om att man på en linje har upprop varje år.

Jag är minst sagt förvånad över att du som akademiker har valt att göra så dålig research. Att inte veta hur minst en tredjedel av akademiker gör sina upprop gör ju att man tvivlar på att du överhuvudtaget varit på universitet eller högskola. Lite märkligt att du i övrigt fyller ditt inlägg med en massa OT...
Citera
2024-03-03, 09:41
  #209
Medlem
Månsans avatar
Tids nog kommer Magdas otroliga fabler om henne själv som DDR-dissident att avslöjas. De tyska, och även svenska, stasi-arkiven kommer förhoppningsvis inte vara hermetiskt plomberade i all framtid.

Man förvånas över hur fräck hon är. Endast en vane-mytoman skulle chansa med dessa så extraordinärt osannolika berättelser. Att en ung sosse-tjej, som får möjlighet till språkundervisning i DDR (tack vare partiets nära vänskap med regimen), under sin vistelse skulle ansluta sig till regimkritiker och delta i demonstrationer är verkligen magstarka påhitt.

Även den mest ingrodda sosse måste väl rimligtvis förstå att Magda med största sannolikhet har hittat på sitt modiga uppror mot DDR (och även mot sitt eget sosseparti)?
Citera
2024-03-03, 10:00
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Många upprop?

Det är ju synd för dig att du inte kvalificerade dig för att komma in på en riktig linje utan tvingades hänga på fristående kurser för då hade du vetat att man bara har ett upprop.

Jag var också student samtidigt som Magdalena. Jag hade dessutom vänner som pluggade på Handels i Stockholm samtidigt. Inte någonstans har jag hört talas om att man på en linje har upprop varje år.

Jag är minst sagt förvånad över att du som akademiker har valt att göra så dålig research. Att inte veta hur minst en tredjedel av akademiker gör sina upprop gör ju att man tvivlar på att du överhuvudtaget varit på universitet eller högskola. Lite märkligt att du i övrigt fyller ditt inlägg med en massa OT...
Off-topic jag gick på LU och inte på Handels. Men alla kom på uppropen, både de som gick linje och de som gick enstaka kurs. Delkurserna var på 10p (gamla systemet) så det var två delkurser och två upprop varje termin. Undervisningen började direkt efter uppropet. Två till tre dagar per vecka innehöll obligatoriska moment. Så fungerade det på den tiden, åtminstone i Lund.

On-topic så påstår Magdalena A. att hon var med på en av de första måndagsdemonstrationerna 17/7. Enligt Katrin Hattenhauer som var en av arrangörerna till måndagsdemonstrationerna var 4/9 första gången som de demonstrerade utanför Nikolaikyrkan. Var och en får välja vem som är mest trovärdig; Katrin Hattenhauer eller Magdalena Andersson.
Citera
2024-03-03, 10:19
  #211
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tids nog kommer Magdas otroliga fabler om henne själv som DDR-dissident att avslöjas. De tyska, och även svenska, stasi-arkiven kommer förhoppningsvis inte vara hermetiskt plomberade i all framtid.

Man förvånas över hur fräck hon är. Endast en vane-mytoman skulle chansa med dessa så extraordinärt osannolika berättelser. Att en ung sosse-tjej, som får möjlighet till språkundervisning i DDR (tack vare partiets nära vänskap med regimen), under sin vistelse skulle ansluta sig till regimkritiker och delta i demonstrationer är verkligen magstarka påhitt.

Även den mest ingrodda sosse måste väl rimligtvis förstå att Magda med största sannolikhet har hittat på sitt modiga uppror mot DDR (och även mot sitt eget sosseparti)?

Känner folk som hävdar att de har varit inblandade med Stasi. Enligt dem försvann deras foldrar från arkiven lägligt innan DDR upplöstes och blev en del av nya Tyskland. Skulle inte i det läget vara förvånad om bland dessa försvunna foldrar inkluderar även vissa svenska personers info.
Citera
2024-03-03, 10:22
  #212
Avslutad
sången sossarna sjunger på 1:a maj sjöng dom hela tiden i DDR.. Maggan vill inte att folk ska veta att hon kramade råkommunisten Hoeneker
Citera
2024-03-03, 11:20
  #213
Medlem
EvilElviss avatar
Någonstans i forna ddr, i en gammal byrå, finns det säkert massa komprometterande foton på en ung Magdalena Andersson.
Citera
2024-03-03, 11:21
  #214
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sommaren 1989 var Magdalena Andersson i Östtyskland för att studera tyska språket. Man kan ju fråga sig varför hon inte valde att studera i ett demokratiskt land, som Västtyskland, Österrike eller Schweiz? Det kanske var billigare i Östtyskland, och Socialdemokraterna har ju en lång tradition av att gosa med kommunistdiktaturer.

Hösten 2019 lade Magdalena Andersson upp en videosnutt på Facebook:
https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/videos/499442764247123/

Där påstår hon fräckt att hon deltog i en av de första regimkritiska måndagsdemonstrationerna i Leipzig. Men det är bevisligen lögn. Den första regimkritiska måndagsdemonstrationen i Leipzig ägde rum 4 september 1989.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ndagsdemonstrationerna_i_%C3%96sttyskland

4 september 1989 satt Magdalena Andersson snällt på skolbänken på Handelshögskolan i Stockholm, eftersom höstterminen hade börjat.

Så varför ljuger Magdalena Andersson om något som är så lätt att motbevisa?
Är den här tråden reklam för Magdalena? Hon åkte till Östyskland för att se vad som inte fungerade där vilket jag tycker att det är bra att hon gjorde. Allt som står i Wikipedia är ju inte sant så att se Wikipedia som bevis är att gå långt.

Önskar om möjligt att någon Svensk politiker åker till den ryssockuperade delen av Ukraina och ser vad som inte fungerar där.
Citera
2024-03-03, 13:07
  #215
Medlem
Ghibellinos avatar
Detta är av största vikt att reda ut.

Om det är som hon säger, att hon deltog i regimkritiska demonstrationer, ja då förtjänar hon stort beröm. Och hon kommer att växa åtminstone i min aktning.

Men tyvärr är partiets historia av DDR-vurmande sådan att vi tillsvidare bör ifrågasätta detta påstående.
Citera
2024-03-03, 13:26
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Är den här tråden reklam för Magdalena? Hon åkte till Östyskland för att se vad som inte fungerade där vilket jag tycker att det är bra att hon gjorde. Allt som står i Wikipedia är ju inte sant så att se Wikipedia som bevis är att gå långt.

Önskar om möjligt att någon Svensk politiker åker till den ryssockuperade delen av Ukraina och ser vad som inte fungerar där.

Gör det skillnad med viljan i Sverige när det gäller den typen av resor sedan den nya försvars alliansen.

Vad tror du fungerar eller ej??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in