2024-03-02, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

34.000kr från eget företag får du fram och tror bara där är 20.000kr i utlägg.
Men säg 34.000kr så är det iallafall ingen bra lön.
Tillhör du den kategorin av människor som sitter hemma och jämrar om andras löner, bilar mm. Är det inte bättre att lägga den energin på att göra pengar själv?
Du gillar alltså när det går dåligt för andra och förstår inte själv varför det inte går bra för dig?
Vad gör du själv och vad har du för lön?
Citera
2024-03-02, 15:31
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Man är inte outbildad som hantverkare, man är utbildad hantverkare. Vad är det med er människor? Tror ni att ni är mer värda för att ni sitter på ett kontor som är byggt och underhållet av hantverkare?

Vad snackar du om? Du och dina gelikar är de som med kassa betyg och attityd gått bygg/fordons linjerna och där tog det stopp liksom. Du kan inte jämföra diverse lärlingsplatser och liknande med en akademisk examen.
Citera
2024-03-02, 15:33
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Exakt det jag menar, Kunder får alltid två alternativ antingen fastpris eller löpande men ett budgettak. Oftast väljer privatkunder löpande med budget där 20% +- är branschpraxis, helt enligt boken.

Blir det någonsin -20%?

Om du är en av få hederliga byggare så är det väldigt bra vill jag påpeka.
Citera
2024-03-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vad snackar du om? Du och dina gelikar är de som med kassa betyg och attityd gått bygg/fordons linjerna och där tog det stopp liksom. Du kan inte jämföra diverse lärlingsplatser och liknande med en akademisk examen.

Bara för man tar en akademisk examen är det ingen garanti att du får bättre lön. Du kan tycka det är hur tråkigt och orättvist som helst men allt styrs efter utbud och efterfrågan. Och tydligen så är ju många hantverkstjänster väldigt eftertraktat, därav blir det också en större bit av kakan till hantverkaren. Förmodligen så kommer du tycka att ja men "det är ju grejer vem som helst klara" tydligen inte för annars hade där inte varit så mycket jobb. Tycker inte alls det är konstigt att jag som elektriker tjänar mer än dem flesta som gått i högskola flera år skulle mer säga att dem valt fel väg om man bara ser det efter efterfrågan. Jag hade mer eller mindre kunnat gå till vilken elfirma som helst medans dem får brottas med flera om att få en anställning (i en högkonjunktur gäller detta för båda då).

Många typer av akademiska utbildningar är ganska bortkastad tid ändå skulle jag säga. Väldigt få som faktiskt kan göra sitt jobb bra som projektledare utan ett x antal år i branschen. Hur ska du som projektledare ens kunna räkna ut vad ett större projekt kommer kosta om du inte vet hur lång tid grejerna tar eller hur det utförs? Kan med handen på hjärtat påstå att jag fått det rimligare än en grön projektledare 10 av 9 gånger. Du har inte ens förmågan att hjälpa dina montörer med att ta projektet framåt istället får montörerna lära projektledaren, så är verkligheten
Senast redigerad av Saffran33 2024-03-02 kl. 16:49.
Citera
2024-03-02, 16:59
Medlem
Citat:

Jag valde yrket för jag ville. Sitta på ett kontor resten av livet och skryta om sin högskoleutbildning och klaga på hantverkare är inget för mig. Du gick i skolan lite längre medans vi betalade skatt och därmed din utbildning. Är du nöjd med livet?
Citera
2024-03-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Bara för man tar en akademisk examen är det ingen garanti att du får bättre lön. Du kan tycka det är hur tråkigt och orättvist som helst men allt styrs efter utbud och efterfrågan. Och tydligen så är ju många hantverkstjänster väldigt eftertraktat, därav blir det också en större bit av kakan till hantverkaren. Förmodligen så kommer du tycka att ja men "det är ju grejer vem som helst klara" tydligen inte för annars hade där inte varit så mycket jobb. Tycker inte alls det är konstigt att jag som elektriker tjänar mer än dem flesta som gått i högskola flera år skulle mer säga att dem valt fel väg om man bara ser det efter efterfrågan. Jag hade mer eller mindre kunnat gå till vilken elfirma som helst medans dem får brottas med flera om att få en anställning (i en högkonjunktur gäller detta för båda då).

Många typer av akademiska utbildningar är ganska bortkastad tid ändå skulle jag säga. Väldigt få som faktiskt kan göra sitt jobb bra som projektledare utan ett x antal år i branschen. Hur ska du som projektledare ens kunna räkna ut vad ett större projekt kommer kosta om du inte vet hur lång tid grejerna tar eller hur det utförs? Kan med handen på hjärtat påstå att jag fått det rimligare än en grön projektledare 10 av 9 gånger. Du har inte ens förmågan att hjälpa dina montörer med att ta projektet framåt istället får montörerna lära projektledaren, så är verkligheten
Vart med om exakt samma sak.

Det enda projektledare är bra på är att snacka skit.
Citera
2024-03-02, 22:50
Medlem
Bolshiess avatar
Absolut, när man lämnar budget lägger man sig lite högre för att sedan komma med en positiv överraskning. Sen är det så här, varje kund varje jobb har olika förutsättningar. Vissa kunder vill bara ha det lilla vissa kunder vill ha toppklass. Sånt känner man.

Citat:
Blir det någonsin -20%?

Om du är en av få hederliga byggare så är det väldigt bra vill jag påpeka.
Citera
2024-03-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Surast är materialpåslagen. En hantverkare har ofta kraftiga rabatter.
Men tar ut fullt konsumentpris av kunden.
Har man eget material så duger det inte att arbeta med!
Hur fungerar det vid bilköp. I stället för att betala 15 000 kronor för metalliclack så kanske man kan ta med egen färg till Volvo?
Citera
2024-03-03, 00:41
Medlem
Citat:
Det finns gott om oduglingar med akademisk examen.
Citera
2024-03-03, 02:01
Medlem
henrikos avatar
Så, det går att ringa en hantverkare nu, och så gör de klart jobbet redan samma vecka?

Eller kommer de fortfarande och först ställer dit och ett verktyg eller en låda material, så det hela är "påbörjat", som sedan får stå där i två månader, innan de kanske hinner komma dit och göra klart?
Citera
2024-03-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är hysteriskt komiskt att folk som arbetar hemmifrån och kan spendera en halv dag på flashback sitta och gnälla på hantverkares arbetsmoral och tider. Det är samma människor som alltid flexar till dess fördel, tränar på lunchen?! Lämnar på dagis kl 9, hemma före kl5.

Skrattretande.

De flesta hantverkare är på jobbet innan kl 6, har tydliga fasta raster. Och åker hem 15:30.
Du har dock fel på alla punkter när det gäller mig. Kan ju inte svara för alla, vi hade frukost kl 07.00 satt till 07.30. Ut på jobb, köpa material m.m . Fika 09.30, sedan jobb fram till lunch. Efter det jobb fram till 14.30. fika. Sedan jobb i 1-2 timmar fram till 16-17.00. får stå för dig om du tror det är skitsnack, sedan gäller det absolut inte alla hantverkare men så såg det ut på den firma jag jobbade på, som hade ca 15 anställda.
Citera
2024-03-03, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Du har dock fel på alla punkter när det gäller mig. Kan ju inte svara för alla, vi hade frukost kl 07.00 satt till 07.30. Ut på jobb, köpa material m.m . Fika 09.30, sedan jobb fram till lunch. Efter det jobb fram till 14.30. fika. Sedan jobb i 1-2 timmar fram till 16-17.00. får stå för dig om du tror det är skitsnack, sedan gäller det absolut inte alla hantverkare men så såg det ut på den firma jag jobbade på, som hade ca 15 anställda.
Så på jobbet i tio timmar och två timmars rast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in