2024-01-28, 09:06
Medlem
I Ny tekniks artikel står det: ”Flera bärarmar som hade tillverkats av samma leverantör skickades tillbaka på grund av synliga brister.”

Så har man bara gjort en visuell inspektion? Det räcker ju inte för att upptäcka bristande hållfasthet. Det är lite som att lägga upp några plankor som en bro och hoppas att de håller för all möjlig tung trafik för att de ser hela och fina ut. Man måste ju räkna också samt veta att det är rätt material (vilket gjorts av tillverkaren som gjort ritningen). Så Gröna Lund behövde bara säkerställa att ritningen hade följts och detta har de inte gjort.

De hade heller ingen redundans om en liknande olycka skulle ske. Ett bälte under bygeln kunde ha förhindrat att människor flög ur vid tvärbromsning, och då hade detta varit en allvarlig incident men inte en dödsolycka.
Citera
2024-02-04, 11:55
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur blir det med Jetline i år? Eller är den ett minne blott?
Citera
2024-02-11, 11:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis

Med tanke på vad som läckt ut så är det nog mer än framtiden för Jetline som står på spel.

Gröna Lund verkar ha slarvat med säkerheten och nästa fråga är så klart om dom fuskar med säkerheten på fler attraktioner.

Kan bli svårt att övertyga kunderna om att olyckan var en isolerad händelse.
Citera
2024-02-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Exakt. Man tar på sig ett enormt ansvar om man låter någon random firma tillverka vitala reservdelar istället för att köpa dem av tillverkaren av berg-och-dalbanan.

Jag tvivlar på att Parks & Resorts har nödvändig beställarkompetens och teknisk kunskap för att validera att delarna är korrekt tillverkade.

Nu undrar man ju om detta är standardförfarande för reservdelar till åkattraktioner i alla deras anläggningar - Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara sommarland.
Snålheten bedrar visheten.
Citera
2024-02-25, 14:31
Medlem
stumpjumpers avatar
En färsk dokumentär finns att se, gjord av en sommarjobbare som arbetade på Gröna Lund förra sommaren: https://www.youtube.com/watch?v=S3rDWJ1uNmw
Citera
2024-02-29, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper
En färsk dokumentär finns att se, gjord av en sommarjobbare som arbetade på Gröna Lund förra sommaren: https://www.youtube.com/watch?v=S3rDWJ1uNmw
Ska titta så fort jag får möjlighet.

Hinner HavKoms utredning komma innan GL öppnar för säsongen? Två mån kvar.
Citera
2024-02-29, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Den kommer vara stängd i sommar
Citera
2024-03-02, 23:55
Medlem
Ingen som hört något om utredningen? Har det varit haverisammanträde ännu? Allt är ju sekretessbelagt men någon kanske kan ha sagt något...
Citera
2024-03-08, 06:00
Medlem
Jag känner mig inte trygg med att åka någon attraktion där igen (utom möjligtvis veteranbilarna) eller låta mina barn åka.

Att åka någon attraktion på grönan nu känns lite som att spela rysk roulette 😨

Jag vågar inte lita på deras omdöme gällande säkerheten igen.
Citera
2024-03-24, 11:56
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Med tanke på vad som läckt ut så är det nog mer än framtiden för Jetline som står på spel.

Gröna Lund verkar ha slarvat med säkerheten och nästa fråga är så klart om dom fuskar med säkerheten på fler attraktioner.

Kan bli svårt att övertyga kunderna om att olyckan var en isolerad händelse.

Är det första gången i så fall som en åkattraktion går ur tiden pga det som hänt?
Citera
2024-04-20, 21:59
Bannlyst
Snart borde ju rapporten komma.
Citera
2024-04-24, 06:53
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper
Länken fungerar ej? Nedplockar eller fel länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in