2024-03-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Utom sina kollegor och sin arbetsgivare då.

Baserat på vad jag läst finns inget som talar för att något du skrivit i tråden stämmer.

https://www.vilarare.se/nyheter/vald-i-skolan/lararen-paul-attackerad-av-elev--fick-sjalv-sparken/

"Rektorn ansåg först att det räckte med att Paul Carlbark och eleven skakade hand och bad om ursäkt, och förklarade sedan skriftligt till övrig personal att saken var utagerad."

"Om Paul Carlbark vinner i Arbetsdomstolen blir kommunen skyldig att betala skadestånd, utebliven lön och – att återanställa honom.

– Jag kommer att säga ja till återanställning. Jag har fått mycket stöd från gamla kollegor som säger att de saknar mig. Och jag saknar dem.

Vi Lärare har sökt utbildningschefen i Höör, Marie Nilsson, men hon har inte återkommit."

Vad ligger bakom dina inlägg? Ett behov av att provocera och få uppmärksamhet genom att ha en annorlunda åsikt? Eller är det kanske så att du har anknytning till eleven som orsakade situationen?
Citera
2024-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Så har det ju varit i alla år tidigare,att alla vuxna, gemensamt har uppfostrat allas ungar och det har setts som något bra.
Nu uppfostrar inte föräldrarna barnen, skolan fungerar inte och om vi, en annan vuxen som tröttnar säger åt ungen så får man skäll från föräldrarna.

Jag har inga barn, men man kommer ju ihåg själv hur det var att vara barn, att andra vuxnas tillsägelser ALLTID vägde tyngre än ens egna föräldrar.

Ja så var det definitivt under ens egen generations uppväxt. Hittade man på något djävulskap och någon vuxen tog en hårt i armen och släpade hem en till päronen så fick de ett tack för hjälpen och man själv en lämplig avhyvling.

Tror det till stor del handlar om ödmjukhet inför sitt föräldraskap. Jag själv tror inte för allt i världen att jag är eller kommer vara en perfekt förälder under mina barns uppväxt, eller att jag för den delen har kapaciteten att uppfostra perfekta barn. Därtill kan man omöjligen ha konstant uppsikt över eller vattentät koll på sina barn, särskilt när de kommer upp närmare tonåren och börjar bli mer självständiga. Att andra vuxna hjälper till att hålla ett öga på traktens barn, samt ingriper och läxar upp vid behov, tror jag är en absolut förutsättning för ett fungerande samhälle i stort. Att den kulturen växt bort tror jag är en starkt bidragande (om inte den huvudsakliga) faktor till de problem med exempelvis kriminalitet i låga åldrar som vi har i Sverige idag.
Citera
2024-03-02, 20:24
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missshy
Pluggade med lille Paul i Kristianstad som hade vissa attitydproblem redan då, tjafsade med föreläsare etc. Frågade alltid tusen frågor om exakt allt, verkade inte fatta utbildningen utan behövde mycket hjälp. Just då var lärarutbildningen nyligen omgjord (början av 2000-talet) och hyfsat flummig. Lätt kunskapsmässigt dessutom där alla nivåer skulle läsa samma ”pedagogik” och göra samma uppgifter oavsett ålder vi ville jobba inom. Men han fattade inte mycket när man lyssnade på hans frågor. Tror han precis läst upp en massa ämnen på komvux för att ens komma in.

Är dock förvånad att han klarat av att jobba inom skolan så länge som han gjort. Skolan har visserligen inget vidare rykte heller, men man ställer sig inte så nära en uppkäftig unge och börjar käfta. Han var rätt ny där också om jag fattat rätt. Antar att han kände att han behövde hävda sig…

Såg filmen på Aftonbladet, får samma känsla. Finns nog en orsak att han fick sparken trots att han friades i rätten skulle jag tro. Berätta gärna mer!
Citera
2024-03-02, 20:28
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Denna eleven är som sagt äldre och även större än sina "kamrater" då de har den verkliga åldern för att gå på skolan.

Varför går han där då om han är äldre? Har han gått om nån/några klasser? Borde inte det vara tecken nog på att han borde gå i specialskola? Om man inte ens klarar grundskolan fast man är där är det ju något som skaver.
Citera
2024-03-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Domstolar gör också fel, är inte helt felfria de där.

Läraren skulle tillämpat lågaffektivt bemötande istället för att leka UFC.

Du kan leka låga affektivt. I en nödvärns situation så funkar inte detta. Ja jag e utbildad socialpedagog och har pluggat Bo Hejlskov Elvén lära. den är jättebra men just när du behöver skydda dig själv i nödvärns situationer så fungera detta inte alls.

Skolan och HVB för unga idag så behövs det ta an makten där ungdomar behöver förstå att man ska lyssna på vuxna
Citera
2024-03-02, 20:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Domstolar gör också fel, är inte helt felfria de där.

Läraren skulle tillämpat lågaffektivt bemötande istället för att leka UFC.

Han blev attackerad. Det är svårt med lågaffektivt bemötande då.
Citera
2024-03-02, 20:44
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Såg filmen på Aftonbladet, får samma känsla. Finns nog en orsak att han fick sparken trots att han friades i rätten skulle jag tro. Berätta gärna mer!

Så klart att kommunen har kommit på någon orsak som de tycker är lämplig för att ge honom sparken. Man kan ju inte sparka folk hur som helst. Sen om den är rätt eller inte ska ju arbetsdomstolen snart besluta om. Marengen säger att han/hon kände läraren när de studerade - för över 20 år sedan. Behöver väl inte säga så mycket om hur han är idag? Tror heller knappast att polis utredde och domstolen dömde efter en film från Aftonbladet. De har säkert sett mer då det ska finnas fler och längre filmer. Faktum kvarstår här och det verkar en del glömma bort - utredningen mot läraren las ned efter några dagar, 16-åringen blev dömd för hot och våld mot tjänsteman. Sen om läraren nu var/är en frågvis egen kuf så är det fortfarande inte en tillräckligt bra anledning att sparka honom.

Jag tycker att artikeln i Aftonbladet är märklig och onyanserad. Nu är jag ingen som läser Aftonbladet noga varje dag men normalt sett brukar väl inte deras journalister ge sig på brottsoffer på det här sättet? Känns som föräldrarnas offerkofta verkligen gjorde intryck på journalisten.
Senast redigerad av FernandoFisring 2024-03-02 kl. 21:00.
Citera
2024-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missshy
Antar att han kände att han behövde hävda sig…

Jag uppfattade det som att han blev attackerad och blev tvungen att försvara sig, när jag läste Aftonbladets artikel om händelsen idag.

Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Varför går han där då om han är äldre? Har han gått om nån/några klasser? Borde inte det vara tecken nog på att han borde gå i specialskola? Om man inte ens klarar grundskolan fast man är där är det ju något som skaver.

Han var en före detta hemmasittare enligt en artikel i dagens Aftonbladet, så det är väl inte helt omöjligt att han gått om en eller flera klasser.
Senast redigerad av Palle-Kuling- 2024-03-02 kl. 21:16.
Citera
2024-03-02, 21:28
Medlem
AllenbySt45s avatar
Carlbarks frisyr talar för att det kan finnas attitydsproblem.
Citera
2024-03-02, 22:41
Medlem
En lärare är inte utbildad och ska inte behöva vara utbildad i deskalering och konflikthantering.

Eleven hotar och sedan uppstartar handgemäng med läraren där denne försvarar sig, krokodiltårar i Aftonbladet om hur den elaka medelålders läraren tog "stryptag" (ser väl mer ut som om han tar om kragen men spelar ingen roll) är bara pinsamt.

Eleven är en jävla idiot och föräldrarna ska inget annat än skämmas för sin jävla idiot till unge. När samma unge en dag slår av käkbenet på sin flickvän, säger de samma sak då, "hon skulle inte ha provocerat honom så"? Åt helvete.

Skolan ska skämmas och skydda sina anställda när de blir överfallna och inte vika sig för föräldrar som inte kan se hur deras unge är problemet.
Citera
2024-03-02, 22:41
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
En lärare i Skåne, (Klart att det är Skåne!), har fått sparken.

https://www.dn.se/sverige/paul-anvande-nodvarn-mot-elev-fick-sparken/

Detta trots att han blev friad i tingsrätten.

Vart är vi på väg i Sverige, om en lättare inte ens får skydda sig själv på skolan?
Fler elever skulle behöva få stryk.
Citera
2024-03-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
... har pluggat Bo Hejlskov Elvén lära. den är jättebra...
Håller inte med. Bo Hejlskov Elvén är en kvacksalvare som tjänat miljoner på att sätta ordningen på svenska skolor i brand med sitt flum. Han bör doppas i tjära och fjädrar och jagas tillbaka över sundet.
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-03-02 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in