2024-03-02, 12:14
Medlem
killdozer666s avatar
Jag är sådär lagom trött på att det ska nämnas att "Leo har npf-diagnos, svårt att gå till skolan, hemmasittare" som om det är någon jävla usäkt för hur man beter sig. Han är inte 6 år gammal, han är 16. Men det är klart att måste man ta bort kön och använda folks vettvilliga pronomen för att inte råka kränka någon som inte vet om "hen" har snopp eller snippa så varför ska man behöva ansvara för att saker man gör har konsekvenser?

Det är på något sätt också lite förolämpande mot "vanliga" ungdomar (som inte hamnar i konfrontation med lärare) kan jag tycka att man liksom skyller på ung ålder, diagnos, skämstsam jargong osv som om det liksom gör att sånt beteende är okej och ursäktat. Varför ska det curlas så jävla mycket med vissa saker?

Läraren borde ha använt "lågaffektiv"-bla bla bla och inte använt sig av just den typen av "självförsvar" och bla bla bla men då ska man också komma ihåg att även den bästa reagerar ibland på ren instinkt. Faktum är, Leo går på läraren fysiskt först enligt vad jag ser. Våld hjälps sällan av med våld, men det känns orimligt att kräva att läraren INTE ska reagera genom att fysiskt försvara sig mot fysiskt våld. Det ser inte på någt sätt ut som om han står och planerar flera minuter att "jag ska nog ta strypgrepp på skitungen" utan ser ut som ren impuls.

I dagens värld tror jag att hur Paul än agerat hade det varit fel och lett till samma cirkus. Vuxna "FÅR" inte på något sätt kräva ansvar, respekt eller någon form av korrigera barn och unga, för nåde den som ställer krav. Vuxna "FÅR" inte heller låta barn göra som de vill eller bestämma. Vuxna i nån form av maktposition får överhuvudtaget inte kräva nånsting av de under sig får då kan det tolkas som att du utövar sin makt. Så hur de än vänder sig har de röven bak.
Citera
2024-03-02, 12:15
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Det där skulle ni ju dock anmält. Så får det inte gå till och jag har aldrig upplevt att lärare varit fysiskt våldsamma på någon av skolorna jag gick på under 80-talet. Men är det som du säger så är det så klart fruktansvärt.
Det var naturligtvis olagligt även då men eftersom det bara var dom bråkigaste och drygaste som fick stryk så tyckte, och fortfarande tycker jag att idioterna förtjänade stryk.
Just den idioten hade gett sig på mig tidigare och jag hade gärna spöat honom själv, men på den tiden var jag en liten klen mes så jag var nöjd med att han fick stryk av någon annan.

Sedan får jag väl påpeka att jag bara känner till tre liknande fall och samtliga av "offren" förtjände vad dom fick.
Citera
2024-03-02, 12:16
Medlem
PerraTrav365s avatar
Blir så jefla förbannad när jag läser detta om Svensk Läraren i HÖÖR!!!
Ung jeflarna skall fan respektera sin lärare och inte var stöddiga skitungar.
Jag stödjer lären till 110% och applåderar honom
Det är inte eleverna i skolan som skall betsämma.
De skall sitta ner i bänken och vara tysta och lyssna.
Jag blir förbannad och ledsen på hur vi i Sverige har sätt till att misshandla skolan till vad den är idag Kolla bara på skåpen!!! Den ser ju ut att var tagna från en scen i "The Walking Dead"
Sedan köper man in dyra möbler soffor mm som kostar +20000kr till kommunen där de skall sitta på sina feta arseln med höga löner och inte göra ett SKIT! FY FAN!
Senast redigerad av PerraTrav365 2024-03-02 kl. 12:22.
Citera
2024-03-02, 12:17
Medlem
Han ska alltså inte bara få attackera andra elever men också lärare och vuxna? Kom igen… en diagnos är inte frikort för att få attackera folk. Sen är stryptag oproffsigt men det är helt galet att urspårade elever ska få fortsätta attackera barn och vuxna utan konsekvenser
Citera
2024-03-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Intressant att mamman säger att läraren ska gå därifrån för att inte eskalera situationen som sonen skapade genom att aggressivt knuffa en vuxen lärare samt hotade honom.

Det är ju helt absurt att en lärare inte ska få försvara sig mot en eleven. Dessutom vad ska dom göra när elever slåss med varandra, ska dom inte ingripa ska dom bara se på då?

Hur fan kan man då jobba med sådana premisser?

”Jag svär på min mamma att jag ska boxa honom” till kompisen, vilket läraren Paul upplevde som ett hot.

– Det är ju sant, han sa det. Det nekar vi absolut inte till. Självklart ångrar Leo sig, han menade inte på det viset, säger Leos mamma.

Det fanns så många tillfällen att förhindra att situationen gick så långt. Man kunde ha stoppat detta mycket tidigare. Läraren behövde inte ta ett grepp om halsen, han kunde ha gått ifrån hela den här situationen. Men han bara fortsätter och fortsätter, säger Leos mamma.

Om läraren hade agerat annorlunda från början, hade man kunnat undvika hela bråket, menar familjen.

– Det är läraren som är vuxen här. Man ska tänka ett steg före som lärare, och inte trigga fram något, säger Leos pappa

Jag vill veta vad exakt läraren skulle kunna göra annorlunda när han blivit attackerad. Hans föräldrar ger ju noll förklaringar till detta. Skulle dom själv bara gått därifrån ifall någon attackerat dom.

Nu för tiden är ju inte vuxna starkare en eleverna, Många ungdomar tränar medan en lärare brukar sällan träna något alls. När jag växte upp så var inte jag närheten av en vuxen mans styrka så en vuxen hade lätt kunnat kontrollerat situationen och dessutom skulle jag aldrig fysiskt attackera en vuxen. Däremot har jag själv varit i aggressiva situationer med olika lärare flera gånger där jag har försvarat mig när jag blivit oskyldig anklagad för något, hade en lärare som ville slåss med mig men det gjorde han inte men han hotade mig.
Har definitivt sett lärare som skulle kunna börja slåss med elever på min tid men det har jag inte sett här.

Fast nu är det med största sannolikhet så att familjen är araber och ser sig som överlägsna dom simpla kristna otrogna, därmed skulle läraren, som på utseendet iaf verkar vara en vit "kristen", veta sin plats och backat för att låta deras son härska så som han är ämnad att göra, är det så svårt att fatta hur blattarna funkar?
Citera
2024-03-02, 12:20
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Om du ställer dig och provocerar 16-åriga killar allt vad du kan och redan är i maktposition kan det provocera fram en knuff, det är inget konstigt med det.

Jo, det är visst konstigt. En 16-åring är inget litet barn och fullt ansvarig för sina egna handlingar i lagens mening. Att man börjar puttas för att man blivit verbalt ”provocerad” är inte ok. En normal funtad person skulle rakryggat gått därifrån om läraren verkligen stått och spottat ut förolämpningar mot eleven och talat om det för rektorn och anmält om det var grovt.
Citera
2024-03-02, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Nu var det väl inte läraren som flög på ungen, utan tvärt om… gör om gör rätt

Då har du inte sett videon.
Citera
2024-03-02, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Jo, det är visst konstigt. En 16-åring är inget litet barn och fullt ansvarig för sina egna handlingar i lagens mening. Att man börjar puttas för att man blivit verbalt ”provocerad” är inte ok. En normal funtad person skulle rakryggat gått därifrån om läraren verkligen stått och spottat ut förolämpningar mot eleven och talat om det för rektorn och anmält om det var grovt.

Skämtar du eller? En 16-åring är visst ett barn i lagens mening, det är därför dom inte är myndiga, får rösta eller ta körkort. Och du kan inte mena allvar att du tycker det är en onormal reaktion att knuffa någon i en trängd och upptrissad situation men normalt att flyga på en -mindre fysiskt och yngre- kille som den värsta pitbull och börja strypa honom?!
Citera
2024-03-02, 12:22
Medlem
Citat:
Vi har sett många Facebookinlägg, där folk skriver att det är för jävligt att vår son gått på en lärare. Men så var det ju inte, säger pappan till barnet som allt handlar om.

Hur kan pappan hävda att sonen INTE gått på läraren när det är tydligt att han gjort det? Sen så kan man ju diskutera om greppet var oproportionerligt men han förvanskar ju sanningen? Tycker skolor borde reagera kraftigt mot elever som går på vuxna då de visar en total brist på respekt för auktoritet
Citera
2024-03-02, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZWE
Fast nu är det med största sannolikhet så att familjen är araber och ser sig som överlägsna dom simpla kristna otrogna, därmed skulle läraren, som på utseendet iaf verkar vara en vit "kristen", veta sin plats och backat för att låta deras son härska så som han är ämnad att göra, är det så svårt att fatta hur blattarna funkar?

Bevis på föräldrarnas etnicitet tack.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är i brist på gränser och "vuxna i rummet" som barn tar för sig. Gäller även på hela länder-nivå och arabiska länder verkar ha extremt svårt med gränser, tolerans, förståelse för andra. Det är sannolikt klan-samhällets fel, i en klan är alla utanför klanen en fiende som man ska mjölka på pengar. Medans länder i Väst har en gemensam omtanke om alla medborgare, och (tyvärr) även för andra från andra kulturer. Vilket en klan-människa ser som en svaghet som ska utnyttjas.

Det handlar om folkslaget. Etniciteten. När jag gick i skolan var det endast dom adopterade från negerarabländer som begick kaos med våld. Sydkoreaner var naturligtvis konstiga på annat sätt, men gjorde ingen förnär.

Varför har MSM och poliiker så svårt att kalla dessa för vad det är, trimmade apor, som om vi släpper greppet om dom kommer fortsätta med sin ap-skit. Ut med packet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Då har du inte sett videon.
Jo, det är precis det jag gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto