2024-03-02, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lärare får väl inte vaktutbildning på sin lärarutbildning. Låt lärarna få vara lärare och inte behöva hålla ordning på rasterna. Enkelt löst.

Jo jag såg videon och tycker givetvis att lärarens agerande var åt helvete.
Dock vet vi inte vad som låg bakom.

Jag skulle aldrig utbilda mig till lärare idag om det ingår att agera rastvakter. Låt utbildade vakter få ta hand om sådant och inte lärare.

Folk som du fattar verkligen inte. Har många i familjen som är lärare och löser såna här situationer ofta utan att någonsin bli knuffade själva eller strypa barn. För dom passar för sitt jobb och har valt det med allt vad det innebär. En lärare i grundskolan framförallt har INTE rätt att säga att dom bara vill ”undervisa” och inte har ansvar för hur eleverna mår och hur som beter sig. Då ska man doktorera och sedan undervisa studenter på universitet. Väljer man att vara lärare i grundskolan som har skolplikt så väljer man att arbeta med barn som alltså är barn och behöver omsorg och guidning och att bli behandlade som just barn som behöver vuxnas hjälp och stöd, inte självgående vuxna. Det går inga självgående vuxna som elever i grundskolan, det borde t.o.m. normalbegåvade förstå. Men folk som försvarar våldsamma attacker och strypning från lärare ligger nog under snittet för normalbegåvning.
Citera
2024-03-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är exakt såna som du som försvarar att lärare flyger på elever i skolan och stryper dom efter att ha provocerat fram en reaktion.
Nu var det väl inte läraren som flög på ungen, utan tvärt om… gör om gör rätt
Citera
2024-03-02, 11:39
Medlem
Varför existerande inte detta fenomen på 70 och 80-talet när jag gick i skolan?
Citera
2024-03-02, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Har jag sagt att LVU ska användas som straff.
Jag skrev att ungen skall LVU:as så han kan få den uppfostran och vård har har rätt till.
Föräldrarna saknar uppenbarligen förmågan.
Sedan blir jag beklämd av sådana som dig som försvarar ungens sätt, det är inte undra på att världen ser ut som den gör.
Hoppas vid gud att du och din eventuella partner använt kondom.
Ps. ungen kommer inte från norden…

Jag är faktiskt utbildad inom socialpsykiatri så till skillnad från dig vet jag att npf inte handlar om uppfostran och jag vet vad lågaffektivt bemötande är. Jag har arbetat med människor som är mycket farligare än denna 16-åring utan att någonsin hamna i slagsmål. Barnet är 16 år, du verkar inte ens förstå tonårens roll i detta. Jag har flera i familjen som arbetar som lärare som varken stryper elever eller blir slagna heller. Dom har bra relationer med eleverna och både får och visar respekt, en av dom arbetar i en ”utsatt förort” och klarar det galant. Han har utvecklat givande relationer med killar som tidigare inte gjort sina läxor eller velat vara i skolan och haft ”dålig attityd” som nu tycker det är kul att gå på hans lektioner och har skärpt sig. För att dom känner förtroende för honom.
Citera
2024-03-02, 11:43
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Borde inte läraren kunna anmäla Aftonbladet nu då för detta? Det är ju en väsentlig skillnad på att hålla tag i kläderna och försöka strypa någon som dom vill få det till.
Det kan han men vi har ju någon politisk tryckfrihetensdomstol som skyddar pressen. Det räcker med att politikerna där stoppar det. EU har kritiserat det och anser att det inte borde finnas.
Citera
2024-03-02, 11:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
På 1970-talet, min tid, slogs eleverna från mellanstadiet och uppåt och inga problem med det. Snöbollskrig var underbart och vi mulade tjejerna. Några rastvakter existerade inte klass 4-9. Vi som slogs i 9:an blev sedan miljonärer och stora företagsägare.

Jag tycker rädslan för "att slåss" är absurt överdriven, och det kan bara förklaras med att kvinnor fått för mycket makt. Det fanns t.ex inga kvinnliga rektorer eller lokalpolitiker
Citera
2024-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag är faktiskt utbildad inom socialpsykiatri så till skillnad från dig vet jag att npf inte handlar om uppfostran och jag vet vad lågaffektivt bemötande är. Jag har arbetat med människor som är mycket farligare än denna 16-åring utan att någonsin hamna i slagsmål. Barnet är 16 år, du verkar inte ens förstå tonårens roll i detta. Jag har flera i familjen som arbetar som lärare som varken stryper elever eller blir slagna heller. Dom har bra relationer med eleverna och både får och visar respekt, en av dom arbetar i en ”utsatt förort” och klarar det galant. Han har utvecklat givande relationer med killar som tidigare inte gjort sina läxor eller velat vara i skolan och haft ”dålig attityd” som nu tycker det är kul att gå på hans lektioner och har skärpt sig. För att dom känner förtroende för honom.
Intressant, svara då på frågan varför inte detta fenomen fanns på 80- 80-talet när jag gick i skolan?
Vi hade respekt för våra lärare, liksom för polis och ordningsmakt.
Berätta du som har en gedigen utbildning i området!
Citera
2024-03-02, 11:46
Medlem
Citat:

För att barn lärde sig vad respekt är från dag ett i hemmet.
Citera
2024-03-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
På 1970-talet, min tid, slogs eleverna från mellanstadiet och uppåt och inga problem med det. Snöbollskrig var underbart och vi mulade tjejerna. Några rastvakter existerade inte klass 4-9. Vi som slogs i 9:an blev sedan miljonärer och stora företagsägare.

Jag tycker rädslan för "att slåss" är absurt överdriven, och det kan bara förklaras med att kvinnor fått för mycket makt. Det fanns t.ex inga kvinnliga rektorer eller lokalpolitiker
Och när en lärare kom och sa till lydde man.
Idag skall mammor knullas och lärarna kallas hundar och så vidare…
Citera
2024-03-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Hade detta hänt en unge med normala föräldrar så hade han vackert fått gå tillbaka till skolan och bett om ursäkt för vad han sa. Då kunde läraren också bett om ursäkt för att han blev hårdhänt, men också förklarat för ungen att sånt språk inte är okej mot någon.
Och sen hade livet för dom båda fortsatt som vanligt.
Nu ska allt anmälas och alla ska hela tiden hävda sina rättigheter...
Elever har massor med skyldigheter i skolan.
Så minns jag liknande incidenter från grundskolan. I princip allt skötes inom skolan och/eller familjer, så länge det inte var vapen eller droger inblandade. Att man valde polisanmäla läraren (och sen få en motanmälan) är nog enda anledningen till att det här blev så stort. Istället har vi en lärare som förlorat sitt jobb och en 16åring som har ett brottsregister och kommer vara oanställbar när han behöver ett jobb.
Citera
2024-03-02, 11:56
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Intressant, svara då på frågan varför inte detta fenomen fanns på 80- 80-talet när jag gick i skolan?
Vi hade respekt för våra lärare, liksom för polis och ordningsmakt.
Berätta du som har en gedigen utbildning i området!
Jag gick i skolan på den tiden och det fanns lärare som gärna slog till uppkäftiga elever.
Men det sköttes mycket diskretare, t.ex tog en lärare in en bråkig elev i ett litet dolt rum där eleven fick en rejäl smäll på käften.
Inga vittnen och skulle ungen klaga hos rektorn så visste ändå rektorn att han var en bråkig skitunge så ingen brydde sig.
Citera
2024-03-02, 11:58
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Och när en lärare kom och sa till lydde man.
Idag skall mammor knullas och lärarna kallas hundar och så vidare…
Exakt, vi hade respekt för vuxna, en rektor var Kungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in