2024-03-01, 14:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vem är det som egentligen är livrädd? Utdrag från den "store" ledarens långa tal till undersåtarna. Låter som att lille osäkre-på-sig-själv-Putin är instabil, desperat och livrädd när han måste hota med kärnvapen, wunderwaffe och vad utvecklar & vapentillverkarna "har på gång".

Strategic nuclear forces are in a state of full readiness for guaranteed use. What we planned in the field of armaments, which I spoke about in my 2018 address , has all been done, or this work is being completed.

Thus, the Kinzhal hypersonic aviation complex has not only been put into combat service, but is also used with high efficiency to destroy particularly important targets during the special military operation. Also, the Zircon sea-based hypersonic strike complex, which was not even in the 2018 address, has already been used in battle, but this system is already in service.

Avangard intercontinental-range hypersonic units and Peresvet laser systems are on combat service. Tests of the Burevestnik unlimited-range cruise missile and the Poseidon unmanned underwater vehicle are being completed. These systems have confirmed their high and, without exaggeration, unique characteristics. The first serial Sarmat heavy ballistic missiles were also delivered to the troops. We will soon demonstrate them in operational deployment areas.

Work on a number of other promising weapons systems continues, and we will still learn about new achievements of our scientists and weapons makers.

Full Text of Putin Speech: They Understand Nuclear War?
https://www.miragenews.com/full-text-of-putin-speech-they-understand-1184383/
Ingen kan ju kritisera det där med att rysk materiel har "unique characteristics"
Citera
2024-03-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag håller nog med dig där. Argentinas stöd kommer att vara symboliskt (om de inte har massvis med Sovjet-material) och det är USA som måste leverera vilket de inte gör. I övrigt har jag svårt att se vart du vill komma med dina inlägg om bristen på hjälp. Även Ryssland har slut på vissa vapenslag och konstgjord andning på sin ekonomi så Rysslands situation och framtid är jobbig.

Jag försöker bara öppna era ögon och bilda en starkare opinion för ökat initiativ från Västs sida om man genuint bryr sig om Ukraina och att OM man inte är villig att göra det kan man lika gärna söka fred.

Är det verkligen ett så "märkligt" ställningstagande?
Citera
2024-03-01, 14:21
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nato kommer aldrig någonsin att ge sig på Ryssland av den anledningen att Nato är inte en sådan organisation som har mandat att göra det.
Det är ju alldeles tvärtom om du läser på lite, så är ju Nato livrädda för att Ryssland ska attackera dom som organisation för dom vet att dom inte har en chans mot de vapen som Ryssland har. Men du läser antagligen ingenting om det som skrivs om detta, istället hittar du på lite hur som helst som passar dig bäst.

Hoppas att nån satellit filmar när Putin smäller av sin egen atombomb på avfyrningsplatsen, sovjetskit som alla vet inte fungerar eftersom oligarkerna snott alla pengarna som skulle gå till underhåll
Citera
2024-03-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, sekten är alla som håller med varandra utan att egentligen säga något konstruktivt. Ungefär som du att schablonmässigt kasta ur dig en destruktiv anklagelse om »ryssar i tråden«. Det är möjligt att det finns, men det väsentliga är alltid vad som skrivs och hur konstruktivt det är.

Att du tror att Ryssland gör ett »imperialistiskt« angrepp är bara okunnigt och platt utan minsta förståelse för vad det handlar om. Det indicerar också att du någonstans tror att Ukraina bara skulle vara första steget i en imperialistisk strävan och peka ut olika länder som tänkbara nästa mål. Ena stunden är det ett Sovjetunionen 2.0 han påstås bygga upp och nästa stund är han ute efter Sverige.

Det här är precis samma snack som pågick under alla år från 1950 fram till Sovjetunionens upplösning, att de var imperialistiska och skulle inta land efter land. När Ungernrevolten skedde 1956 så var tongångarna att nästa blir Finland. Vid intåget i Tjeckoslovakien var tongångarna att nästa blir Polen. Vid Afghanistanangreppet 1979 så var tongångarna att sedan blir det Sverige.

Inget hände och påståendena om de imperialistiska ambitionerna kom på skam. Ungern, Tjeckoslovakien och Afghanistan assimilerades inte med Sovjetunionen. Vad som var gemensamt med dessa tre och Ukraina är att Sovjetunionen då och Ryssland nu vill få ett regimskifte där en ny ledare ska vara Moskvatrogen.

Den som inte slog ifrån sig Tucker Carlsons intervju med Putin och gick i »woke-skyddsställning« kunde själv lyssna till hur Putin i sina långa haranger berättade att han inte anser att Ukraina har ett »egenvärde« annat än som »lydstat« till Ryssland. Det är samma med Belarus, men där har ju Putin Lukasjenko. Skulle Belarus ha närmat sig NATO skulle det som skett i Ukraina hänt där i stället. Putins historiska utsvävningar visade tydligt hur han inte ser Ukraina annat än som ett geografiskt område. Han berättade om vägskyltarna när han var där på 90-talet som var skrivna på ungerska eller ryska, men inte ukrainska. Putin har inte alls samma uppfattning om de baltiska staterna som, enligt honom, har en helt annan historia.

Detta är vad invasionen handlar om och som gör den så svår att fredsförhandla om. Jag har ingen annan uppfattning än du när det gäller att erkända staters gränser bör respekteras och jag stödjer på inget sätt invasionen. Dock måste man klara att ha fler än en tanke i huvudet samtidigt och det är tyvärr något som varken Putin eller västledarna är bra på. Det gör det ännu svårare att se en lösning på detta. Macron och Kaja Kallas tror att det ska gå att kriga ner Ryssland. Det tror inte jag och det tror inte heller de flesta övriga NATO-länders ledare.

Så först deklamerar du att alla som anser att Putin har imperieambitioner är okunniga, och sen föreläser du en stund om Putins imperieambitioner. Fint, då vet vi.
Citera
2024-03-01, 14:24
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Estlands premiärminister Kaja Kallas backar ju upp honom och fortsätter yra med uttalanden som:
vi måste göra allt för att Ukraina ska vinna och Ryssland förlora det här kriget.
Hur vinner Ukraina? Vilka exempel finns det på anfallskrig där det blir en vinnare? Vilka vann i Afghanistankriget mellan USA och Afghanistan mellan 2001 och 2021?

Det är så många tramsiga floskler som politiska ledare kläcker ur sig utan att ens ha en susning om hur saker ska avlöpa och vilka konsekvenser det ena ger på det andra.

Slå upp en historiebok så kan du läsa om hur det gick för den förra idioten som gjorde som Putin gör

Ukraina vinner detta genom att besegra Ryssland i grunden. Allt ryskt ska lämna ukrainskt territorium, inklusive Krim.
Citera
2024-03-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ja, hur kan du tycka att alla andra ska åka till Ukraina för att försvara dem mot piss-ryzzens angrepp, men du själv inte är beredd att åka ner dit på piss-ryzzens sida?

Brister det inte lite i ditt logiska resonemang?

Nope. Jag försöker upplysa er hur tufft ukrainare har det just nu och att det akut att skicka mer vapen och manskap omedelbart.

Men ni tror inte på mig och tror att Ukraina håller på att vinna och att det är en lätt match och därför föreslår jag att ni åker.

OM NATO skulle göra en ordentlig insats och jag inte längre får känslan att jag kommer användas som kanonmat så skulle jag absolut ställa upp.

På samma sätt skulle jag gärna jobba som byggarbetare OM rätt förutsättningar finns med hänsyn till säkerhet, annars kan arbetsgivaren glömma det.
Citera
2024-03-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du är prorysk.
Jag har läst dian inlägg.
Du är prorysk.
Du skriver ett flertal gånger att vi ska åka till Ukraina så när ska du gå med i en rysk PMC?

Jag är inte prorysk, då är det något fel med din läsförståelse.

Jag är realistisk för att jag har livserfarenhet, något som jag tvivlar på att flera av de mest rabiata här har. Ni tänker varken långsiktigt eller på hur brutalt krig egentligen är.
Citera
2024-03-01, 14:29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nej, sekten är alla som håller med varandra utan att egentligen säga något konstruktivt. Ungefär som du att schablonmässigt kasta ur dig en destruktiv anklagelse om »ryssar i tråden«. Det är möjligt att det finns, men det väsentliga är alltid vad som skrivs och hur konstruktivt det är.

Att du tror att Ryssland gör ett »imperialistiskt« angrepp är bara okunnigt och platt utan minsta förståelse för vad det handlar om. Det indicerar också att du någonstans tror att Ukraina bara skulle vara första steget i en imperialistisk strävan och peka ut olika länder som tänkbara nästa mål. Ena stunden är det ett Sovjetunionen 2.0 han påstås bygga upp och nästa stund är han ute efter Sverige.

Det här är precis samma snack som pågick under alla år från 1950 fram till Sovjetunionens upplösning, att de var imperialistiska och skulle inta land efter land. När Ungernrevolten skedde 1956 så var tongångarna att nästa blir Finland. Vid intåget i Tjeckoslovakien var tongångarna att nästa blir Polen. Vid Afghanistanangreppet 1979 så var tongångarna att sedan blir det Sverige.

Inget hände och påståendena om de imperialistiska ambitionerna kom på skam. Ungern, Tjeckoslovakien och Afghanistan assimilerades inte med Sovjetunionen. Vad som var gemensamt med dessa tre och Ukraina är att Sovjetunionen då och Ryssland nu vill få ett regimskifte där en ny ledare ska vara Moskvatrogen.

Den som inte slog ifrån sig Tucker Carlsons intervju med Putin och gick i »woke-skyddsställning« kunde själv lyssna till hur Putin i sina långa haranger berättade att han inte anser att Ukraina har ett »egenvärde« annat än som »lydstat« till Ryssland. Det är samma med Belarus, men där har ju Putin Lukasjenko. Skulle Belarus ha närmat sig NATO skulle det som skett i Ukraina hänt där i stället. Putins historiska utsvävningar visade tydligt hur han inte ser Ukraina annat än som ett geografiskt område. Han berättade om vägskyltarna när han var där på 90-talet som var skrivna på ungerska eller ryska, men inte ukrainska. Putin har inte alls samma uppfattning om de baltiska staterna som, enligt honom, har en helt annan historia.

Detta är vad invasionen handlar om och som gör den så svår att fredsförhandla om. Jag har ingen annan uppfattning än du när det gäller att erkända staters gränser bör respekteras och jag stödjer på inget sätt invasionen. Dock måste man klara att ha fler än en tanke i huvudet samtidigt och det är tyvärr något som varken Putin eller västledarna är bra på. Det gör det ännu svårare att se en lösning på detta. Macron och Kaja Kallas tror att det ska gå att kriga ner Ryssland. Det tror inte jag och det tror inte heller de flesta övriga NATO-länders ledare.
Ett imperialistisk angrepp är det när Putin underkänner stater, invaderar och annekterar dem. Kan det bli mer imperialistiskt? Putin kastade masken 2021 när han ansåg att Nato ska backa till 1997 års gränser och vill därmed bestämma bla vår utrikespolitik. Moldavien verkar stå på tur och ärligt talat finns det ingen som vet hur långt Putin är beredd att gå och många menar att det grundar sig på hur svaga vi i väst är och låter Putin agera ostört.

Det fetstilta: Putin ändrar sig väldigt mycket. I den här intervjun från 2008 förklarar Putin exempelvis att Krim är ukrainskt, att det inte finns några etniska motsättningar där och att Ryssland har erkänt Ukrainas gränser. Precis som han gjorde med Ukraina 2008 kan han ändra sig om exempelvis de baltiska staterna.

https://www.rferl.org/a/putin-crimea-ukraine/26942862.html
Citera
2024-03-01, 14:30
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
För att europa-parlamentet säger att man skyndsamt måste öka produktionen av drönare bland annat.

Du tycker inte det säger oss något?

Nu finns det ju hundratals olika drönare, vissa kanske inte passar in i vissa miljöer etc, så det är bra att testa ut vilka som fungerar än att producera 10000 som visar sig inte fungera. Gäller inom allt i livet generellt.
Citera
2024-03-01, 14:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Så först deklamerar du att alla som anser att Putin har imperieambitioner är okunniga, och sen föreläser du en stund om Putins imperieambitioner. Fint, då vet vi.

Fast då begriper du ingenting. Putin vill att Ukraina ska vara »lydstat« som Belarus är. Han vill inte primärt införliva hela Ukraina med Ryssland. Jag tror att hans förhoppning var (och är?) att det skulle uppstå ett inbördeskrig i Ukraina med Moskvatrogna rebellstyrkor som ville störta sittande ledarskap. Med andra ord att få samma utgång som Sovjetunionen lyckades med i Ungern och Tjeckoslovakien.

Här har han ju helt misslyckats och jag ser inte att det kommer att ske heller. Putin har snarare förenat Ukraina än splittrat det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-03-01 kl. 14:35.
Citera
2024-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Ja? Det är ju det jag säger?

Men man måste vara realistisk också, Argentina kan inte bidra med ens en bråkdel av vad t.ex. USA kan.

Det måste du ändå kunna hålla med om?

Har aldrig påstått att Argentina kan bidra med mer än USA. Ditt sätt att försöka förskjuta debatten är även det en välkänd rysk påverkansstrategi. Precis som metoden att försöka så split så att västländer ska börja tjafsa inbördes om vem som gör mest/ minst istället för att fokusera på målet att snarast få ut ryssen ur Ukraina. Det jag sa var att Argentinas president tagit initiativ för att samla hela Sydamerika till ökat Ukrainastöd. Här får du en länk:

https://newsukraine.rbc.ua/news/argentine-president-plans-to-hold-latin-america-1709191902.html

Instämmer du i att Vladolf Putler är en wannabe låtsas-tsar, att ryssen bedriver ett illegalt och brutalt erövringskrig mot Ukraina, att ryssen är krigsbrottsling och folkmördare, att ryssen måste stoppas ASAP, att inget land i den fria världen ska lita på eller bedriva handel med Ryssland förrän Putinregimen är borta samt ryssen gjort upp med sina dåraktiga storhetsdrömmar?
Citera
2024-03-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu finns det ju hundratals olika drönare, vissa kanske inte passar in i vissa miljöer etc, så det är bra att testa ut vilka som fungerar än att producera 10000 som visar sig inte fungera. Gäller inom allt i livet generellt.

Ja, naturligtvis, men kom igen, skynda kanske?

Kriget har pågått i två år, det är klart man hade kunnat styra upp fler för längesen om viljan fanns.

Det är akut, jag tror många av er inte fattar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in