• 1
  • 2
2024-03-01, 11:28
Medlem
Hej! Lite frågor om försäkring. Vad rekommenderas. Söker främst bra försäkring gällande stöld. I Sverige samt Europa. Även täckning för självförvållad skada om det skulle ske en olycka. Även där både i Sverige och Europa.

Sedan vill man väl ha försäkringar som täcker ens egna hälsa också. Kan man få pengar om man skadar sig permanent t. ex.
Citera
2024-03-01, 12:31
Medlem
Koprofilias avatar
Det är bara att ringa några försäkringsbolag och fråga vad du får betala för en helförsäkring. De är oftast ingen större skillnad mellan bolagens avtal, så oftast smartast att välja det billigaste.
Citera
2024-03-01, 12:37
Gå med i SMC så får du rabatt på försäkring hos Svedea och If.
Citera
2024-03-01, 13:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Hej! Lite frågor om försäkring. Vad rekommenderas. Söker främst bra försäkring gällande stöld. I Sverige samt Europa. Även täckning för självförvållad skada om det skulle ske en olycka. Även där både i Sverige och Europa.

Sedan vill man väl ha försäkringar som täcker ens egna hälsa också. Kan man få pengar om man skadar sig permanent t. ex.

Får du permanenta skador så skulle jag gissa att du behöver en personförsäkring.
Tror inte mc-försäkring ger ersättning om du förlorar ett finger exempelvis.
Citera
2024-03-01, 13:59
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Gå med i SMC så får du rabatt på försäkring hos Svedea och If.

Kollade upp detta och med SMC medlemsavgift och rabatten på Svedea blev det dyrare än att strunta i SMC och bara ha kostnaden för Svedea.
Citera
2024-03-01, 14:02
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Kollade upp detta och med SMC medlemsavgift och rabatten på Svedea blev det dyrare än att strunta i SMC och bara ha kostnaden för Svedea.
Visst, men man får andra fördelar av att vara med i SMC också. Plus att man stöttar en organisation som lobbar för att förbättra för hojåkare generellt.
Citera
2024-03-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Får du permanenta skador så skulle jag gissa att du behöver en personförsäkring.
Tror inte mc-försäkring ger ersättning om du förlorar ett finger exempelvis.

Klart man får ersättning för ärr förlorade kroppsdelar och invaliditet,skrotade själv med mc 12 juni 1988 och fick 124900 kronor för medicinsk invaliditet,12,9 % invaliditet,bröt ryggen och höger handled,samt några skrapsår..vad ska du annars ha försäkring till?
Citera
2024-03-01, 14:11
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Visst, men man får andra fördelar av att vara med i SMC också. Plus att man stöttar en organisation som lobbar för att förbättra för hojåkare generellt.

Ja det är en annan sak men att trycka på rabatten som ett skäl till att gå med SMC är fel då det blev dyrare totalt.
Citera
2024-03-01, 14:20
Citat:
Ja det är en annan sak men att trycka på rabatten som ett skäl till att gå med SMC är fel då det blev dyrare totalt.
Tycker det är rätt uppenbart att man själv får göra den bedömningen. Jag nämnde helt enkelt bara att möjligheten finns.

Det beror ju dessutom också på vad försäkringen kostar för TS. Att det inte blev billigare för dig betyder inte att det är likadant för TS. Jag testade att försöka få så högt pris som möjligt hos Svedea och hittade en som kostade 25000 per år.
Citera
2024-03-01, 14:58
Medlem
Det låter som om du behöver en helförsäkring. Sen beror det ju på vem du är, ålder och var du bor och parkerar. Vilken mc du har naturligtvis. På många försäkringar kan du välja hur du försäkrar på t.ex. nattparkering i garage eller inte, att bara du får köra mc:n eller familjen eller alla, att du alltid använder säkerhetsställ eller bara hjälm. Om du ska ha hög eller låg självrisk. Allt detta påverkar premien. Svedea är en bra och vanlig försäkring och du kan lätt kolla vad din premie blir på deras hemsida vid olika val av allt jag räknat upp.

https://www.svedea.se/mc-forsakring
Senast redigerad av KamratBlue 2024-03-01 kl. 15:11.
Citera
2024-03-02, 08:44
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Tycker det är rätt uppenbart att man själv får göra den bedömningen. Jag nämnde helt enkelt bara att möjligheten finns.

Det beror ju dessutom också på vad försäkringen kostar för TS. Att det inte blev billigare för dig betyder inte att det är likadant för TS. Jag testade att försöka få så högt pris som möjligt hos Svedea och hittade en som kostade 25000 per år.

Vad försäkringen kostar skiljer markant mellan olika mc-märken.
Citera
2024-03-02, 10:11
Citat:
Vad försäkringen kostar skiljer markant mellan olika mc-märken.
Öh, ja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in