2024-03-01, 04:15
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kommer från fler källor. ÖB Syirski har bekäftat att två SU-34 har skjutits ned idag. Jag söker inte efter källorna men såg det i flödet. ÖB sitter naturligtvis inte och ljuger om sådana saker. Det skulle slå tillbaka mot honom själv.

Vi får se vad statistiken i morgon visar, om det är 2 eller 3 som skjutits ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det här är från avdelningen fog of war, men jag tycker det är intressant.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1763179786652778607

För det första dom har bara två radarspaningsplan kvar, ett under reparation i Syrien. Dom har några till uppställda på ett flygfält, men dom är tomma skal. Men jag undrar om inte det här är en delförklaring.
Har dom bara 1 fungerande är de nog rädda om detta! Hur är det med besättningar till dessa plan? De växer väl heller inte på träd?
Citera
2024-03-01, 05:10
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Har dom bara 1 fungerande är de nog rädda om detta! Hur är det med besättningar till dessa plan? De växer väl heller inte på träd?

Ukraina har säkrat luftherravälde vilket får anses vara smart gjort. Därtill har AFU på ett föredömligt vis lamslagit ryska oljeraffinaderier så hela landet fått soppatorsk.

Hur trodde den lille tsaren Putin att han skulle kunna tävla mot hela den fria världen? Våra barnbarnsbarn kommer att läsa om Vladimir Putin som den dummaste ledaren i världshistorien. Ett särskilt kapitel kommer att avhandla hur svenska foliehattar unisont bräkte sitt fårskalliga stöd för den lille tsaren
Citera
2024-03-01, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
De här ser rätt trötta ut.

https://www.aereo.jor.br/2024/02/25/cemiterio-de-avioes-beriev-a-50-aew-da-russia/

Är det inte en risk att ha alla förvarade under bar himmel? Temperaturväxlingar, vind och väder lär väl slita en del på planen och elektroniken.
Citera
2024-03-01, 06:50
Medlem
FockeWulf190ds avatar
[quote=Snyggast.i.Speedo|87527771]Doping. Ryssen är bra på fuska och ljuga i idrott, med deras vrickade tolkning av idrottslig anda och sportslighet i kulturutbytet med andra länder. Nu handlar denna tråd om rysslands invasion av Ukraina och då går det inte att undgå att berömma ryssen för saltos och frivolter med torn, Ryssland är obestridlig världsetta i tornflygning. Ryssland hade tagit Guld, Silver och Brons utan att behöva fuska, om sporten infördes i OS och de fick dispens att få vara med.[/QUOTE

Jag måste nog opponera mig mot detta. Grenen tornflygning är en partävling och utan sin partner Ukraina hade inte Ryssland varit så bra på det. Det räcker inte att röka i tornet utan det krävs en robot eller två från Ukrainsk sida för att snabbt och elegant nå de högsta höjderna. Så inte ens detta är ryssen bra på på egen hand.
Citera
2024-03-01, 07:13
Medlem
[quote=FockeWulf190d|87528319]
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Doping. Ryssen är bra på fuska och ljuga i idrott, med deras vrickade tolkning av idrottslig anda och sportslighet i kulturutbytet med andra länder. Nu handlar denna tråd om rysslands invasion av Ukraina och då går det inte att undgå att berömma ryssen för saltos och frivolter med torn, Ryssland är obestridlig världsetta i tornflygning. Ryssland hade tagit Guld, Silver och Brons utan att behöva fuska, om sporten infördes i OS och de fick dispens att få vara med.[/QUOTE

Jag måste nog opponera mig mot detta. Grenen tornflygning är en partävling och utan sin partner Ukraina hade inte Ryssland varit så bra på det. Det räcker inte att röka i tornet utan det krävs en robot eller två från Ukrainsk sida för att snabbt och elegant nå de högsta höjderna. Så inte ens detta är ryssen bra på på egen hand.

En vacker sport som ryssarna, med hjälp av Ukraina, behärskar till fullo.

Hoppas vi får se på OS-programmet inom en snar framtid.
Citera
2024-03-01, 07:28
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
De här ser rätt trötta ut.

https://www.aereo.jor.br/2024/02/25/cemiterio-de-avioes-beriev-a-50-aew-da-russia/

Verkar plundrade på motorer bland annat som ses på bilden
Citera
2024-03-01, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Jag länkade dig bevis som du efterfrågat i inlägget du citerade. Vart får du 6st plan ifrån? Är du möjligen också svagbegåvad?

Du måste nog trolla. Varför hittar du på saker om vad jag har skrivit? Jobbar du också på NAFOs trollfabrik?
Jag har inte bråkat med någon om det. Jag har påpekat att det saknas bevis på dessa 13 "nedskjutna" flyg, varav någon användare citerade mig och sa att jag behöver ett nytt översättningprogram då jag tydligen skrivit att piloter och besättningsmän är samma sak (vilket jag självklart inte gjort).

Eftersom ni inte på något sätt kan producera bevis på samtliga 13 "nedskjutna" flyg, inklusive dess piloter, så får vi självklart anta att källan för dessa påståenden ljuger. Eller är du verkligen så naiv och tror att ministeriet för Europas mest korrupta nation skriver sanningen när det kommer till dessa påståenden?

Här blev det nog lite fel. Du menar säkert "näst mest korrupta nation". Mest korrupt i Europa är ju Ryssland. Så ukrainska källor lär i alla fall vara mer trovärdiga än ryska.
Senast redigerad av Auric 2024-03-01 kl. 07:36.
Citera
2024-03-01, 07:40
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Ukraina har säkrat luftherravälde vilket får anses vara smart gjort. Därtill har AFU på ett föredömligt vis lamslagit ryska oljeraffinaderier så hela landet fått soppatorsk.

Hur trodde den lille tsaren Putin att han skulle kunna tävla mot hela den fria världen? Våra barnbarnsbarn kommer att läsa om Vladimir Putin som den dummaste ledaren i världshistorien. Ett särskilt kapitel kommer att avhandla hur svenska foliehattar unisont bräkte sitt fårskalliga stöd för den lille tsaren
Ja historiens dom kommer att bli stenhård mot Putin! Förhoppningsvis kommer den att även få ryssar att förstå hur jävla korkad Putin var och hur jävla lättlurade de själva var.
Svenska foliehattar och andra nyttiga idioter kommer säkert att hålla käften och gå under jorden….
Citera
2024-03-01, 07:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Verkar plundrade på motorer bland annat som ses på bilden
Ja de är säkert plundrade på allt som är användbart. Det var väl bara ett fåtal som har uppgraderats under åren och nu ska tydligen bara ett uppgraderat användbart plan vara igång.
Citera
2024-03-01, 07:48
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 03/01/24 were approximately:

personnel / about 414,680 (+920) persons / persons,
tanks ‒ 6610 (+17) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 12582 (+30) units,
artillery systems – 10106 (+36) units,
RSZV / MLRS – 1000 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 691 (+1) units,
aircraft – 345 (+3) units,
helicopters – 325 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 7794 (+26),
cruise missiles ‒ 1912 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 25 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 13,206 (+54) units,
special equipment / special equipment ‒ 1611 (+10)

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2024-03-01, 08:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/british-soldiers-in-ukraine-germany-b2504462.html

Britterna är skitsura för att Tysklands förbundskansler Scholz nu har "avslöjat" att de har militär personal som deltar i striderna i Ukraina.

Jaha? Vad är det som styrker det du säger?

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Alla har vetat att specialförband och diverse annan militär personal från vissa NATO-länder har deltagit i kriget sedan första början. Nu erkänns detta gradvis mer och mer även från officiellt håll.

Jag utgår från att du med detta anser/påstår att Nato strider på Ukrainas sida.
Aktivt deltar med egna trupper.
Dödar ryssar, hel enkelt. Med egna vapen.

Kan du citera, från din avslöjande artikel, detta ?
Klistra in här.
Citera
2024-03-01, 08:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag är benägen att hålla med Gabrielius Landsbergis här. Putin har på gamla dar brutit mot den naturliga ordningen, vi kan inte låta ett land av rövare bestämma ordningen så det är dags att sätta ner foten.

https://twitter.com/GLandsbergis/status/1762891968051372397
Citat:
We declare red lines for ourselves, but not for Russia. We publicly tie our own hands while leaving Putin free to pillage, rape and destroy. We create strategic transparency, not strategic ambiguity. It's time to change course

Putin is prepared to cross borders, subvert democratic governments, ignore treaties and rewrite the past in an attempt to legitimise the invasion and annexation of his so-called “lands of historic Russian interest”

Putin threatens NATO with nuclear missiles, trains his armed forces for invasions, puts his economy into war mode, uses chemical weapons and orders assassinations on NATO soil. He has weaponised migrants, engaged in cyber attacks and launched disinformation campaigns.

And what about our response? We have taken every opportunity to declare what we are NOT going to do. We have imposed red lines on ourselves and announced them openly, while our adversary operates without any.

We are an open book to Putin, he expects that tomorrow will bring neither Taurus nor ATACMS nor even sufficient amounts of ammunition. He wakes up every day knowing there will be no strategic dilemmas that would shift his calculations, either on the battlefield or beyond.

If anyone thinks Putin has regard for our gestures of restraint and alters his behaviour accordingly, they are choosing to live in an illusion. He perceives caution as weakness and an invitation to keep going.

Russia retains the initiative and continues escalating. Our failure to meet this strategy with a sufficient response is the reason for the escalation, not a path to de-escalation. This is the main reason for anxiety on the eastern flank that Putin might test Article 5

Our unilateral attempts at de-escalation are not leading to the de-escalation of anything. If we do not change our approach, we might find ourselves dealing with a seismic geopolitical disaster. And a global one, at that.

Therefore it is imperative to change our approach, embrace strategic ambiguity, break taboos and include all available options in our toolkit. Such suggestions should be welcomed, not dismissed.

If we think defeat can be limited to Ukraine, and Putin will have no further ambitions, we have a very harsh lesson coming. But if we want Ukraine to win we must keep everything we have on the table.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in