Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
"The Nikolai Church had been holding peace prayers every Monday evening since 1982, attracting lots of people who were politically dissatisfied and unable to voice their concerns. Word of the peace prayers had got out.
On May 8, 1989, the authorities barricaded the streets leading to the church, hoping to put people off, but it had the opposite effect, and our congregation grew. On Sept. 4, the day of the annual Leipzig Autumn Fair, western camera teams had been granted permission to film all over the city and lots of them had gathered outside the church. When we came out, some of us unrolled our protest banners and managed to hold them up briefly before the Stasi (the East German secret police) tore them out of our hands - and the cameras never stopped rolling."
https://www.dw.com/en/peace-prayers-helped-bring-down-the-wall-says-leipzig-pastor/a-3805080
För mig låter det som att de här demonstrationerna växte fram under våren 1989. Det var inte bara böner, utan man gick ut på gatorna och förde fram ett budskap. Men det var inte förrän TV var på plats som det blev en historisk händelse.
Fortfarande tycker jag inte att du har nog på fötterna för att anklaga Magdalena för lögn. Hon kan mycket väl ha demonstrerat tillsammans med bönegruppen under den sommaren. Det hon säger stämmer väl rätt bra, att de inte var så många, vilket en bönegrupp normalt inte är.
Observera att det enda jag kommentrar här är huruvida du verkar ha tillräckligt för en anklagelse. Det är inte ett politiskt inlägg. Har inte några åsikter om Magdalena förutom att hon verkar vara en svag ledare.
Bönemötena i Nikolaikyrkan hade förvisso pågått under lång tid, men 4/9 1989 var första dagen för en demonstration utanför kyrkan. Eftersom västerländsk media var på plats blev inga dissidenter arresterade, men det blev de påföljande måndag! Men 4/9 var startdagen för demonstrationerna.
En annan sak som folk inte verkar förstå: Dissidenterna i Nikolaikyrkan stod under konstant övervakning av Stasi. Magdalena A. och andra utlänningar stod också under konstant övervakning av Stasi. Alla utlänningar som besökte DDR eller någon annan kommunistdiktatur hade en "överrock". Att Magdalena A. skulle tillåtas att ens komma i närheten av kända dissidenter fanns inte på kartan. Och om hon hade lyckats komma i kontakt med dissidenter, så hade de givetvis utgått från att hon arbetade för Stasi. Men det kanske hon gjorde också, registret över svenska medarbetare till Stasi är fortfarande hemligstämplat...
Själv har jag besökt DDR under en dag i samband med en skolresa för oss som läste tyska i högstadiet. En varm och vacker solig dag i slutet av maj månad. Men vad hjälpte det? Grått, smutsigt, förfallet och fattigt. Och det var det vi fick lov att se, undrar hur resten såg ut? Jag misstänker att vår "svenske" tyskalärare samarbetade med Stasi, eftersom han ursprungligen kom från DDR, men inte hade några problem att komma tillbaka till sitt hemland.