2024-02-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Därför att Magdalena Andersson är en socialdemokratisk toppolitiker och såna ljuger om det mesta. De vet att de kommer undan med sina lögner.

Det börjar bli ett drev mot Magdalena Andersson för att vissa högerkretsar ser henne som ett stort hot. Och det kan man ju förstå eftersom Margdalena är en mycket erfararen och duktig politiker som många svenskar känner förtroende för.
Citera
2024-02-29, 20:39
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Aningen intressant ändå att man väljer att åka just till DDR för att plugga tyska och när man väl är på plats bestämmer man sig för att protestera mot regimen i det land man valt att åka till. Som någon annan redan skrev: varför inte Västtyskland, Österrike eller Schweiz istället för DDR?

Det var väldigt ovanligt att plugga i DDR. Det var ett land där folk blev dödade om de försökte klättra över muren. Alla normalt funtade svenskar visste det.

Hade Handels samarbeten med östtyska universitet? Eller
hade SSU samarbete med FDJ?
Senast redigerad av Demokraturdn 2024-02-29 kl. 21:24.
Citera
2024-02-29, 20:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sommaren 1989 var Magdalena Andersson i Östtyskland för att studera tyska språket. Man kan ju fråga sig varför hon inte valde att studera i ett demokratiskt land, som Västtyskland, Österrike eller Schweiz? Det kanske var billigare i Östtyskland, och Socialdemokraterna har ju en lång tradition av att gosa med kommunistdiktaturer.

Hösten 2019 lade Magdalena Andersson upp en videosnutt på Facebook:
https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/videos/499442764247123/

Där påstår hon fräckt att hon deltog i en av de första regimkritiska måndagsdemonstrationerna i Leipzig. Men det är bevisligen lögn. Den första regimkritiska måndagsdemonstrationen i Leipzig ägde rum 4 september 1989.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ndagsdemonstrationerna_i_%C3%96sttyskland

4 september 1989 satt Magdalena Andersson snällt på skolbänken på Handelshögskolan i Stockholm, eftersom höstterminen hade börjat.

Så varför ljuger Magdalena Andersson om något som är så lätt att motbevisa?
Jag blev gripen av polisen i Poznan i september 1970 för att jag och en polsk student samtalade på engelska utomhus mitt i natten — samtidigt som jag läste matematik på Stockholms universitet.
Citera
2024-02-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer-Piller
Är inget Magda freak….
Men va fan spelar det för roll vad någon pysslat med för 35 år sedan.
Alla kan ju givetvis ändra sig, men det som verkar vara grejen här är att hon påstår sig vara en av dom som demonstrerat mot en diktatur som hon förmodligen inte ens var emot.
Det är lögnen som är grejen. Tänk om en politiker kunde säga typ " jag tyckte så då, men har ändrat uppfattning." Men i sossarnas fall försöker man ju i stället justera historien så att det ser ut som man har haft rätt hela tiden.
Citera
2024-02-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
"The Nikolai Church had been holding peace prayers every Monday evening since 1982, attracting lots of people who were politically dissatisfied and unable to voice their concerns. Word of the peace prayers had got out.

On May 8, 1989, the authorities barricaded the streets leading to the church, hoping to put people off, but it had the opposite effect, and our congregation grew. On Sept. 4, the day of the annual Leipzig Autumn Fair, western camera teams had been granted permission to film all over the city and lots of them had gathered outside the church. When we came out, some of us unrolled our protest banners and managed to hold them up briefly before the Stasi (the East German secret police) tore them out of our hands - and the cameras never stopped rolling."

https://www.dw.com/en/peace-prayers-helped-bring-down-the-wall-says-leipzig-pastor/a-3805080

För mig låter det som att de här demonstrationerna växte fram under våren 1989. Det var inte bara böner, utan man gick ut på gatorna och förde fram ett budskap. Men det var inte förrän TV var på plats som det blev en historisk händelse.

Fortfarande tycker jag inte att du har nog på fötterna för att anklaga Magdalena för lögn. Hon kan mycket väl ha demonstrerat tillsammans med bönegruppen under den sommaren. Det hon säger stämmer väl rätt bra, att de inte var så många, vilket en bönegrupp normalt inte är.

Observera att det enda jag kommentrar här är huruvida du verkar ha tillräckligt för en anklagelse. Det är inte ett politiskt inlägg. Har inte några åsikter om Magdalena förutom att hon verkar vara en svag ledare.
Bönemötena i Nikolaikyrkan hade förvisso pågått under lång tid, men 4/9 1989 var första dagen för en demonstration utanför kyrkan. Eftersom västerländsk media var på plats blev inga dissidenter arresterade, men det blev de påföljande måndag! Men 4/9 var startdagen för demonstrationerna.

En annan sak som folk inte verkar förstå: Dissidenterna i Nikolaikyrkan stod under konstant övervakning av Stasi. Magdalena A. och andra utlänningar stod också under konstant övervakning av Stasi. Alla utlänningar som besökte DDR eller någon annan kommunistdiktatur hade en "överrock". Att Magdalena A. skulle tillåtas att ens komma i närheten av kända dissidenter fanns inte på kartan. Och om hon hade lyckats komma i kontakt med dissidenter, så hade de givetvis utgått från att hon arbetade för Stasi. Men det kanske hon gjorde också, registret över svenska medarbetare till Stasi är fortfarande hemligstämplat...

Själv har jag besökt DDR under en dag i samband med en skolresa för oss som läste tyska i högstadiet. En varm och vacker solig dag i slutet av maj månad. Men vad hjälpte det? Grått, smutsigt, förfallet och fattigt. Och det var det vi fick lov att se, undrar hur resten såg ut? Jag misstänker att vår "svenske" tyskalärare samarbetade med Stasi, eftersom han ursprungligen kom från DDR, men inte hade några problem att komma tillbaka till sitt hemland.
Citera
2024-02-29, 21:19
Medlem
Citat:
På Handels börjar höstterminen första måndagen i september. Så var det då, så är det nu. Dessutom, om man skall vara petnoga så påstår Magdalena A. följande:
"...och jag hörde talas om demonstrationer. Det gjorde att jag redan tidigt kunde vara med på en av måndagsdemonstrationerna utanför Nikolaikirche i Leipzig. Då var vi kanske bara ett tjugotal..."
Hon hörde talas om demonstrationer. Plural. Då måste åtminstone demonstrationerna 4/9 och 11/9 redan vara avklarade. Men efter de två första demonstrationerna så var antalet uppe i långt mer än ett tjugotal. Redan 9 oktober var antalet mer än 70.000 deltagare.

Om du inte är närvarande på uppropet (terminsstart) så mister du din plats, som istället går till en reserv. Jag var själv student vid samma tid, så jag vet exakt hur det går till. Jag har sedermera även arbetat som universitetslärare. Frånvaro från obligatoriska moment medför att studenten blir underkänd på kursen. (Jag har personligen underkänt många studenter som inte förstår innebörden av ordet "obligatorisk".) Magdalena A. blev inte underkänd på några kurser under sin tid på Handels, utan närvarade på alla obligatoriska moment. Som exempelvis uppropet.
Har pluggat där själv, vet inte hur det var då men man behöver inte närvara ifall man mailar de innan. Jag närvarade inte första dagens dessutom startade introduktionen hälften på måndag andra halvan på tisdag.
Citera
2024-02-29, 21:21
Avstängd
Därför att det snart smäller i alla institutioner. Inget kommer finnas kvar förutom "sånt som alla länder har".

Du fattar väl att Löfven avgick i förtid av en anledning?
Citera
2024-02-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swabulu
Har pluggat där själv, vet inte hur det var då men man behöver inte närvara ifall man mailar de innan. Jag närvarade inte första dagens dessutom startade introduktionen hälften på måndag andra halvan på tisdag.
Jag kan garantera att Magdalena A. inte mailade 1989... Inte heller lär hon ha hört av sig via telefon eller brev från DDR 1989. Hon är åtminstone inte lika dum i huvudet som Lars Ohly, som påstod att han hade fått ett SMS tre år innan världens första SMS skickades.
Citera
2024-02-29, 21:31
Medlem
Citat:
Jag kan garantera att Magdalena A. inte mailade 1989... Inte heller lär hon ha hört av sig via telefon eller brev från DDR 1989. Hon är åtminstone inte lika dum i huvudet som Lars Ohly, som påstod att han hade fått ett SMS tre år innan världens första SMS skickades.
Hon behöver inte ha kontaktat de från tyskland utan kunde ha gjort det innan. Det här med närvarokravet är dessutom säkerligen relativt nytt eftersom så fruktansvärt många fler tackar nej till platsen idag jämfört med förr, många fler sökande dessutom när ansökningen sker elektroniskt.
Det faller väl under all rimligthet att man kontaktar skolan vad som gäller sommaren innan man ska börja för att se vad som gäller oavsett hjälpmedel
Citera
2024-02-29, 21:41
Bannlyst
Många socialdemokrater har hämtat inspiration från ett "light" kommunistland. Östtysklan var light jämfört med sovjet. Men fint om riktiga fakta om Maggans kommuniströtter i en kommuniststat kommer fram.
Citera
2024-02-29, 21:51
Medlem
Att politiker ständigt ljuger är inget nytt men ska du starta entråd om en specifik lögn får du ha lite mer om fötterna.
Citera
2024-02-29, 21:53
Medlem
https://twitter.com/sdkarlsson/status/1760789195943968945

Citat:
I spåren av historien om hur potentiellt samhällsfarlig desinformation spridits i Tyskland, antingen av Magdalena Andersson själv eller av hennes parti, så har även en gammal historia kommit till ytan om hur Magdalena Andersson som ung SSU:are valde att spendera en sommar i kommunist-diktaturen DDR för att lära sig tyska.

Detta sistnämnda faktum väcker nog min nyfikenhet mer än själva desinformationskampanjen.

Jag finner det besynnerligt att man som ung, politiskt medveten person, väljer att åka på språkresa till en diktatur. I synnerhet när samma språk kunde studeras minst lika väl i det fria, demokratiska Väst-Tyskland.

Enligt Anderssons egen utsago så hann hon, under sin språkresa med att vara en av de tjugo första personer som drog igång de offentliga demonstrationer mot DDR-regimen som i förlängningen ledde till DDR:s och Berlinmurens fall. Det är en helt fantastisk historia och det förvånar mig att det socialdemokratiska partiet inte gjort ett större PR-nummer av denna sensationella saga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in