Citat:
Tror du på fullt allvar att Katrin Hattenhauer som var med och startade måndagsdemonstrationerna har tagit fel på vilket datum de började? Datumet valdes eftersom det skulle hållas en internationell festival i Leipzig den dagen, med utländska journalister närvarande. För övrigt är det extremt osannolikt att Magdalena A. skulle delta i en demonstration riktad mot det DDR som hyllades av hennes egen partiledare Ingvar Carlsson. Han besökte DDR i januari samma år för att gratulera att DDR existerat i 40 år. Han hävdade också att DDR var bevis på att välstånd kan skapas utan kapitalism. Tror du att Magdalena A. var av annan uppfattning? Varför tror du att hon valde att studera tyska i DDR istället för i ett demokratiskt land?
"The Nikolai Church had been holding peace prayers every Monday evening since 1982, attracting lots of people who were politically dissatisfied and unable to voice their concerns. Word of the peace prayers had got out.
On May 8, 1989, the authorities barricaded the streets leading to the church, hoping to put people off, but it had the opposite effect, and our congregation grew. On Sept. 4, the day of the annual Leipzig Autumn Fair, western camera teams had been granted permission to film all over the city and lots of them had gathered outside the church. When we came out, some of us unrolled our protest banners and managed to hold them up briefly before the Stasi (the East German secret police) tore them out of our hands - and the cameras never stopped rolling."
https://www.dw.com/en/peace-prayers-helped-bring-down-the-wall-says-leipzig-pastor/a-3805080
För mig låter det som att de här demonstrationerna växte fram under våren 1989. Det var inte bara böner, utan man gick ut på gatorna och förde fram ett budskap. Men det var inte förrän TV var på plats som det blev en historisk händelse.
Fortfarande tycker jag inte att du har nog på fötterna för att anklaga Magdalena för lögn. Hon kan mycket väl ha demonstrerat tillsammans med bönegruppen under den sommaren. Det hon säger stämmer väl rätt bra, att de inte var så många, vilket en bönegrupp normalt inte är.
Observera att det enda jag kommentrar här är huruvida du verkar ha tillräckligt för en anklagelse. Det är inte ett politiskt inlägg. Har inte några åsikter om Magdalena förutom att hon verkar vara en svag ledare.