2024-02-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tror du på fullt allvar att Katrin Hattenhauer som var med och startade måndagsdemonstrationerna har tagit fel på vilket datum de började? Datumet valdes eftersom det skulle hållas en internationell festival i Leipzig den dagen, med utländska journalister närvarande. För övrigt är det extremt osannolikt att Magdalena A. skulle delta i en demonstration riktad mot det DDR som hyllades av hennes egen partiledare Ingvar Carlsson. Han besökte DDR i januari samma år för att gratulera att DDR existerat i 40 år. Han hävdade också att DDR var bevis på att välstånd kan skapas utan kapitalism. Tror du att Magdalena A. var av annan uppfattning? Varför tror du att hon valde att studera tyska i DDR istället för i ett demokratiskt land?

"The Nikolai Church had been holding peace prayers every Monday evening since 1982, attracting lots of people who were politically dissatisfied and unable to voice their concerns. Word of the peace prayers had got out.

On May 8, 1989, the authorities barricaded the streets leading to the church, hoping to put people off, but it had the opposite effect, and our congregation grew. On Sept. 4, the day of the annual Leipzig Autumn Fair, western camera teams had been granted permission to film all over the city and lots of them had gathered outside the church. When we came out, some of us unrolled our protest banners and managed to hold them up briefly before the Stasi (the East German secret police) tore them out of our hands - and the cameras never stopped rolling."

https://www.dw.com/en/peace-prayers-helped-bring-down-the-wall-says-leipzig-pastor/a-3805080

För mig låter det som att de här demonstrationerna växte fram under våren 1989. Det var inte bara böner, utan man gick ut på gatorna och förde fram ett budskap. Men det var inte förrän TV var på plats som det blev en historisk händelse.

Fortfarande tycker jag inte att du har nog på fötterna för att anklaga Magdalena för lögn. Hon kan mycket väl ha demonstrerat tillsammans med bönegruppen under den sommaren. Det hon säger stämmer väl rätt bra, att de inte var så många, vilket en bönegrupp normalt inte är.

Observera att det enda jag kommentrar här är huruvida du verkar ha tillräckligt för en anklagelse. Det är inte ett politiskt inlägg. Har inte några åsikter om Magdalena förutom att hon verkar vara en svag ledare.
Citera
2024-02-29, 19:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Är långt ifrån vänster, men vad är det här för störd miffotråd?

Är det verkligen sånt här vi ska jaga politiker över?
Senast redigerad av HomoDeus 2024-02-29 kl. 19:05.
Citera
2024-02-29, 19:05
Medlem
Fuckwindowss avatar
För politiker ljuger om allt möjligt för att framställa sig som så bra som möjligt. Vad trodde du?
Citera
2024-02-29, 19:10
Medlem
Mingla101s avatar
Att socialdemokraterna hade en god relation till DDR vet nog dom flesta. Att det existerar något som kallas för stasiarkivet som inte får öppnas eller tittas i vet nog nästan lika många.
Vill man tuscha kollaboration med antidemokratiska stater/rörelser i ansiktet på sossarna så finns det många exempel.
Citera
2024-02-29, 19:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Aningen intressant ändå att man väljer att åka just till DDR för att plugga tyska och när man väl är på plats bestämmer man sig för att protestera mot regimen i det land man valt att åka till. Som någon annan redan skrev: varför inte Västtyskland, Österrike eller Schweiz istället för DDR?
Citera
2024-02-29, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mer-Piller
Är inget Magda freak….
Men va fan spelar det för roll vad någon pysslat med för 35 år sedan.
Självklart spelar det roll.
Citera
2024-02-29, 19:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Hade DDR inte fallit så hade S fortfarande beundrat DDR och bokstavligen pussat på dess ledare. Hörde aldrig Palme fördöma Sovjet med tillhörande satelitstater med ett ända ord! Och vi som gick i skolan på 80-talet fick bara lära oss att det fanns två olika system, planekonomi och narknadsekonomi och att Svetige var lite mitt emellan med sin blandekonomi, att det var brist på demokrati i länderna med planekonomi sade S aldrig ett ord om, tvärt om! Dessa länder var S kelgrisar!

S har en rejäl byk att ta hand om.
Citera
2024-02-29, 20:12
Medlem
VetVemDuArs avatar
Jag har också varit i forna DDR.
Är jag att misstänkligöra?

Natiohögern börjar bli som BLM:
"En gång på 70-talet sa han neger!!"

Eller metoo:
'Han strök sig mot mitt bröst för 25 år sen!!!"
Senast redigerad av VetVemDuAr 2024-02-29 kl. 20:15.
Citera
2024-02-29, 20:15
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Jag har också varit i forna DDR.
Är jag att misstänkligöra?

Natiohögern börjar bli som BLM.
"En gång på 70-talet sa han neger!!"
Protesterade du mot regimen när du var där?
Citera
2024-02-29, 20:18
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sommaren 1989 var Magdalena Andersson i Östtyskland för att studera tyska språket. Man kan ju fråga sig varför hon inte valde att studera i ett demokratiskt land, som Västtyskland, Österrike eller Schweiz? Det kanske var billigare i Östtyskland, och Socialdemokraterna har ju en lång tradition av att gosa med kommunistdiktaturer.

Hösten 2019 lade Magdalena Andersson upp en videosnutt på Facebook:
https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/videos/499442764247123/

Där påstår hon fräckt att hon deltog i en av de första regimkritiska måndagsdemonstrationerna i Leipzig. Men det är bevisligen lögn. Den första regimkritiska måndagsdemonstrationen i Leipzig ägde rum 4 september 1989.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ndagsdemonstrationerna_i_%C3%96sttyskland

4 september 1989 satt Magdalena Andersson snällt på skolbänken på Handelshögskolan i Stockholm, eftersom höstterminen hade börjat.

Så varför ljuger Magdalena Andersson om något som är så lätt att motbevisa?
Jag hade bekanta som gick på språklärarutbildning under denna tid (ni får gissa på språk). Där ingick att göra språkresor till Berlin för att vardagsträna språket. De bodde i Västberlin och tillbringade mesta tiden där, men gjorde även avstickare till Östberlin. Detta betraktade som helt naturligt och till stor del som en rolig grej. Dessutom var det inget som de själva styrde över utan det var bestämt från lärosätet. Om det var något liknande som Magda tog del av så ser jag inget märkligt i det. Om man läste ryska så ingick ofta besök till Leningrad i utbildningen.
Citera
2024-02-29, 20:19
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Protesterade du mot regimen när du var där?
Nä. Då hade jag sannolikt åkt dit för spioneri eller möjligen uppvigling.
Citera
2024-02-29, 20:24
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
DDR-kopplingen var etablerad inom vänstern på den tiden. Svenska lärare fick ideologisk skolning där för en billig peng.

Citat:
Under 1970- och 1980-talen åkte tusentals svenska lärare, rektorer och annan skolpersonal på utbildning i kommunistdiktaturen DDR.
Många av dem finns i dag i såväl Säpos som Stasis register.

https://skolvarlden.se/artiklar/den-svenska-ddr-skolan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in