Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Varför hon ljuger om detta?
Det är nog så enkelt att mytomaner ljuger om allt även om det inte finns någon speciell orsak, det går på rutin.
Ljuger och ljuger?
Det är ganska vanligt (även bland "vanligt folk"m dvs icke-politiker) att förgylla inträffade händelser, helt enkelt överdriva innebörd och omfattning. I svåra fall av denna typ är gränsen mellan vad man kunde tänkas ha gjort och vad man egentligen gjorde extremt flytande.
I Magdas fall ligger det i farans riktning att besöket i DDR var av nyfikenhet, och att (var hon med i SSU vid denna tid?) det troligen skulle uppfattas som mer progressivt (dåtidens "woke") att besöka DDR än GRD (detta gamla nazistnäste, etc etc), Valet av plats behöver därför inte vara så märkligt eller svårförståeligt.
Är man sedan tendensiöst kreativ och argumentativt påhittig (=politiker) kan man naturligtvis misstänkas för att "jag hörde talas om" förvandlas till "jag följde med på" och att utnyttja detta i en förment självupplevd händelse TROR jag inte är helt unikt för Magda eller ens socialdemokrater...
Att i efterhand utreda om statusen är "hände på riktigt", "kunde mycket väl ha hänt" "hände, men beskrivs överdrivet" eller "har inte hänt alls på det sättet" lär ju vara helt ogörligt.
Däremot kan man i ett större sammanhang tänka på att när Magda är statsminister och regeringschef är det viktigt att uttala sig för hela riket, man är ju statsminister för hela nationen. Att då slira på sanningen (om så bara genom att överdrivet beskriva hur man kämpat mot ofriheten i Honeckers DDR) är ju inte riktigt bra.